Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hoppar in i tråden. Kammarrätten har ju beslutat att förskolorna ska stå för blöjor. I Göteborgs Stad där jag arbetar håller det nu på att upphandla blöjor och ser över vad det kommer kosta och fram tills detta är klart står vårdnadshavarna för blöjor. Misstänker att det antagligen ser likadant ut i många andra städer.En vän till mig idag frågade om vi slipper ta med blöjor till förskolan numera, och jag förstod ingenting till att hon berättade att det tydligen är någon ny lag att Sveriges förskolor nu ska tillhandahålla blöjor?
Jag har inte hört något om detta alls och började sen googla lite och enligt många nyhets sidor så ska det finnas en lag sedan 20/12 2019.
Stämmer detta? På vår förskola har dem
inte heller nämnt/finns någon information angående det.
Hoppar in i tråden. Kammarrätten har ju beslutat att förskolorna ska stå för blöjor. I Göteborgs Stad där jag arbetar håller det nu på att upphandla blöjor och ser över vad det kommer kosta och fram tills detta är klart står vårdnadshavarna för blöjor. Misstänker att det antagligen ser likadant ut i många andra städer.
Som förälder är jag orolig för att barnen kommer få gå med fulla blöjor just för att spara på blöjorna, det är ju miljonbelopp vi pratar om som förskolorna nu ska betala ut för blöjor. Och jag har mycket svårt att se att förskolan kommer få mer pengar att röra sig med, snarare är det besparingar som gäller.
Tacksam att jag studerar på distans och inte jobbar just nu. Trolig magsjuka hos dagmamman så håller nog ungen därifrån hela veckan för säkerhets skull. Jag ska ut på min praktik med början nästa vecka, så förutom att jag typ tycker magsjuka är det värsta som finns så undviker jag det också gärna pga praktiken.
Frågan är bara vad jag ska hitta på för att trötta ut ungen så jag kan plugga på dagarna.
Det rinner tyvärr ur ungen, men inga kräkningar än så länge. Men det är väl bara en tidsfråga innan jag får symtom.Hoppas ni klarar er från magsjukan. Vad läser du för något?
Här har året inletts med inskolning på förskolan. Vilket gått över all förväntan. Liten mysig förskola och K verkar trivas fint. Så glad över smsen de skickat såhär i början Känns positivt att ha möjlighet att inte jobba heltid på en tid till så vi mjukstartar och har ändå rätt så mycket tid vi spenderar tillsammans även i vår
Det rinner tyvärr ur ungen, men inga kräkningar än så länge. Men det är väl bara en tidsfråga innan jag får symtom.
Jag läser en yh-utbildning inom grafiska informationssystem.
Håller smått på med potträning. Och det blir många roliga moment. Ex
Sitter på samma potta som storebror just kissade på, som vi inte hunnit tömma. Lillebror har blöja+kläder på och kommer stolt och visar vad ”han” har gjort. (Vi berömmer så klart)
Sitter naken på pottan. I 2s för att sedan konstatera att ”ingenting”. Dvs att de inte kommit nått. Tror man måste sitta liiite längre.
Han har dock börjar gå på pottan och kissa om han är naken. Nackdelen är att han vill gå var 5 min.
Vad kul att ni kör med potträning! Jag har frågat Lion vid blöjbyten om han behöver kissa och låtit honom sitta lite på pottan sedan han var runt 6 månader och nu helt plötsligt verkar han börja fatta galoppen igår pekade han att blöjan skulle av och sedan mot pottan. Jag frågade om han ville kissa. Då satte han sig på pottan och kissade med stor koncentration det märks att han tycker det är väldigt intressant överhuvudtaget med diverse toalettbestyr. Han följde t.ex. med mig in på toaletten och sa ”Mamma ksss” och har satt dockan på pottan osv
Här är de lite allt storebror gör vill han också göra . På gott och ont. Är bara 18 månader mellan dem så på många plan är de rätt lika
Vet inte om det är den åldern, eller att jag denna vecka haft praktik på heltid (dvs borta betydligt mer hemifrån än jag brukar), men sonen fick både igår kväll och idag såna utbrott. Bara gråter och skriker. Blir inte bättre av att bli upplyft, blir värre om man går iväg. Känns skitjobbigt att inte kunna trösta .
När vi skulle iväg och handla skulle han in i ett hörn och gömma sig. Vad som utlöste det vet jag inte, det är det värsta .Det kan säkert bidra, men jag tycker alla våra barn har haft en sån period kring 1,5 år. Som att de helt plötsligt upptäcker att ”jäklar, jag har ju en egen vilja!” Och om saker inte går riktigt som de vill blir de förstås arga och ledsna och frustrerade. Jag tycker det lättade när de börjat prata mer och kan sätta ord på vad de vill och förstår när man förklarar varför man säger nej till något till exempel. Tack o lov brukar de ännu inte orka ha så långa utbrott i den åldern så ger man dem någon minut brukar de vilja komma upp och lugna sig rätt fort. Värre med den saken när de blir lite större men då brukar de å andra sidan gå att prata med mer, i alla fall när värsta ilskan lagt sig.
Vår 1,5- åring får väl 150 utbrott per dag nu ungefär inte lätt att vara liten alla gånger! Jag tror det är bäst att låta dem skrika och visa sina känslor lite i fred, men inte gå iväg utan finnas där tills de är redo att komma upp och få tröst. Även om det är tufft får man försöka vara förstående, det måste vara jättejobbigt för dem att vilja så mycket men inte klara det, utan misslyckas gång på gång och inte kunna prata om det heller.
När vi skulle iväg och handla skulle han in i ett hörn och gömma sig. Vad som utlöste det vet jag inte, det är det värsta .
Måste verkligen vara jättejobbigt för honom själv när det bli så.
Igår skulle han bara ner och ligga platt på mage på golvet och gråta .