Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag åker först ner till Växjö (flyger) på torsdag kväll, sen på fredag morgon åker jag, mamma, syster och bästa kompis dit :) Så vi är ett gäng, det ska bli kuuuul! Sen får jag se hur länge jag orkar .p

Vad roligt!
Ja roligast är ju sällskap för Ullared är ju inte bara shopping det är ju lite äventyr med hehe.
Jag har som tur är "bara" drygt 1,5 h dit och själva shoppingen klarar man också ensam men fika ensam är ju också tråkigt! :p

På riktigt? Det handlar i allra högsta grad om stereotyper. Stereotyper som ibland (ofta)formar individen mot sin vilja. Det är väldigt enkel matematik.

När jag tänker man/kille tänker jag snopp. Tänker jag tjej/kvinna tänker jag snippa.
Jag tänker varken färger, hobby eller yrken utan fysiska och biologiska skillnader könen emellan!

Jag hittar inte studien jag refererade till nu direkt, men jag ska se om jag kan leta upp den när jag har mer tid. Men det är ingenting som jag har hittat på själv.

Under tiden kan man ju läsa om andra som tänker ungefär som jag gällande klädsel.

http://www.svt.se/opinion/article2602878.svt

https://www.adlibris.com/se/bok/ge-...fallor-och-genuskrux-i-vardagen-9789197640114

http://foraldrafakta.blogspot.se/2014/02/klader-och-bemotande.html

Eidevald, C. (2011).Anna bråkar! – att göra jämställdhet i förskola. Stockholm: Liber

Lenz Taguchi, H. & Eidevald, C. (2011).Genus pedagogik och förskolan somjämställdhetspolitisk arena. I H. Lenz Taguchi & L. Bodén & K. Ohrlander (red.),En rosa pedagogik-Jämställdhetspedagogiska utmaningar(s. 19-31). Stockholm: Liber.

Månsson, A. (2000).Möten som formar–Interaktionsmönster på förskola mellan pedagoger och de yngsta barnen i ett genusperspektiv (doktorsavhandling). Lärarhögskolan i Malmö

Fast de flesta säger väl att färgerna på kläder är _Oviktig_? För mig är det som sagt främmande att välja kläder utifrån kön, helt enkelt. För mig är det oviktigt. Jag behöver inte veta könet för att kunna handla bebiskläder så jag har svårt att förstå den känslan helt enkelt. ;)
Fast att man måste veta könet för att KUNNA köpa kläder är det inte heller någon som har sagt.
Jag köpte en hel del redan innan jag visste kön. Då köpte jag mest grått/vitt för att det är fint i mina ögon. När jag nu vet (till 99%) att det är en tjej så blir det att JAG per automatik köper en hel del även i rosa. Men det betyder inte att jag inte köper andra färger också. I lådan finns både rosa, vitt, blått, grått och svart. Helt enkelt för att jag föredrar dom färgerna.

Fast att man måste veta könet för att KUNNA köpa kläder är det inte heller någon som har sagt.
Jag köpte en hel del redan innan jag visste kön. Då köpte jag mest grått/vitt för att det är fint i mina ögon. När jag nu vet (till 99%) att det är en tjej så blir det att JAG per automatik köper en hel del även i rosa. Men det betyder inte att jag inte köper andra färger också. I lådan finns både rosa, vitt, blått, grått och svart. Helt enkelt för att jag föredrar dom färgerna.
Tror du att du hade haft rosa kläder i lådan om det varit en pojke också?

Tror du att du hade haft rosa kläder i lådan om det varit en pojke också?
Något enstaka rosa plagg, ja. Men som jag redan sagt så är jag såpass "stereotypisk" att jag inte hade klätt min bebis i enbart rosa om det var en kille. Redan skrivit det såpass många gånger.

Hade vi inte fått reda på kön så är det ju inte så att jag inte hade köpt några kläder?
Men jag hade inte valt såpass många med rosa inslag.

Varför ska det vara ett sånt big no no att vilja ha så?

Under tiden kan man ju läsa om andra som tänker ungefär som jag gällande klädsel.

http://www.svt.se/opinion/article2602878.svt

https://www.adlibris.com/se/bok/ge-...fallor-och-genuskrux-i-vardagen-9789197640114

http://foraldrafakta.blogspot.se/2014/02/klader-och-bemotande.html

Eidevald, C. (2011).Anna bråkar! – att göra jämställdhet i förskola. Stockholm: Liber

Lenz Taguchi, H. & Eidevald, C. (2011).Genus pedagogik och förskolan somjämställdhetspolitisk arena. I H. Lenz Taguchi & L. Bodén & K. Ohrlander (red.),En rosa pedagogik-Jämställdhetspedagogiska utmaningar(s. 19-31). Stockholm: Liber.

Månsson, A. (2000).Möten som formar–Interaktionsmönster på förskola mellan pedagoger och de yngsta barnen i ett genusperspektiv (doktorsavhandling). Lärarhögskolan i Malmö
Den där första länken får det att krypa i mig.
Kläderna bestämmer inte hur man agerat gentemot ett barn, huruvida barnet får tillsägningar eller kramar. Hur man "ser på" barnet under dagen. Det är barnets behov som styr hur dagen är, inte utseende.

Jag vet att folk är så, men då jag själv inte är så så håller jag fortfarande inte med dig.

Kläderna bestämmer inte hur man agerat gentemot ett barn, huruvida barnet får tillsägningar eller kramar. Hur man "ser på" barnet under dagen. Det är barnets behov som styr hur dagen är, inte utseende.

Jag vet att folk är så, men då jag själv inte är så så håller jag fortfarande inte med dig.
Fast "folk", förmodligen inkluderat både dig och mig, är frustrerande omedvetna om hur vi bemöter barn olika beroende på kön.

Jag hoppas verkligen att mitt lilla barn kommer våga ta plats och tro på sig själv.

Jag lät typ min BM välja, jag har ingen erfarenhet av någon av dem (eller av nått bb alls). Och googlar man så hittar man ju både positivt och negativt, skitsvårt. Men jag hoppas bara att min upplevelse blir fin :)

Min upplevelse blev bra!
Jag hoppas din också blir det :)

Fast kön handlar ju faktiskt inte om stereotyper utan om ren biologisk fakta antingen föds du med snopp eller snippa!
Sen finns det ett fåtal bäbisar som föds med både och eller inget av det men det räknas ju som en defekt!

Tycker det är mer skrämmande att man måste "ta väck" barnets kön för att ge den möjligheter.
Får jag en pojke så ska han växa upp med vetskapen om att han är en pojke för att han har en snopp men däremot väljer han själv vad han vill ha för färg på sina kläder, vad som ska vara hans hobby och vad han väljer för framtida yrke.
Och precis samma för en tjej! :)

Vad dom är för individer sitter ju varken i deras kön eller färgen på kläderna! :)

Nu citerade du ju mig här också, så då vill jag bara förtydliga att jag tror du missförstod om du tolkade det som att jag försöker "ta väck" barnets kön.
Jag ville lyfta fram att könet på barnet är inget jag tar i beaktande då jag handlar kläder eller övriga attiraljer.
Du efterfrågade ju lite synpunkter kring om du skulle åka och handla innan eller efter TUL, så då skrev jag bara hur jag resonerar kring det hela.

De som bemöter barn olika på grund av kön säger antagligen samma sak. "Jag skulle ALDRIG behandla barn olika". Men ändå görs det. Det här är mekanismer som är väldigt svåra att få syn på själv. Och ju mindre man vet om hur mekanismerna fungerar, desto större risk att man överför dem omedvetet.

Det är hemskt! Jag som aktivt arbetar emot allt detta gör ändå misstaget. Ofta. Pojkarna får leka med bilarna, flickorna får rita.

Det är mycket svårare än man tror att bryta mot dessa normer. De är så djupt internaliserade i oss. Till och med mycket genusmedvetna pedagoger särbehandlar på grund av kön - inte för att de vill, eller för att de är dåliga pedagoger, utan för att det är SVÅRT.

De som bemöter barn olika på grund av kön säger antagligen samma sak. "Jag skulle ALDRIG behandla barn olika". Men ändå görs det. Det här är mekanismer som är väldigt svåra att få syn på själv. Och ju mindre man vet om hur mekanismerna fungerar, desto större risk att man överför dem omedvetet.
Säkert, men då jag, medvetet jobbat mycket med detta främst pga min arbetsplats VET att den behandlingen är ingenting jag bär på.
Jag VET att mekanismen finns, men jag anser att man ändå ska få klä sitt barn i vad man vill utan att folk ska bli "rädda".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka