Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag har sagt är att de kläder barnet har på sig påverkar hur omgivningen bemöter barnet. Samt att kläderna väldigt ofta hänger samman med andra idéer om könsstereotyper.
Och det jag säger ( eller kanske mer menar ) är att jag inte håller med dig.
Men alla får tycka och tänka olika.

Och ja, det finns forskning. Men forskning stämmer inte in på alla människor, så där blir det lite samma sak fast tvärtom.
känner att mitt sätt att skriva och uttrycka mig inte blivit bättre med graviditet blandat med huvudvärk, men men.

Jag tycker iallafall att man får göra som man vill.

@MikaTela
Jag hade åkt det tidigare datumet, mest för att du sett framemot det så himla länge (jag ska dit på fredag) :) Om du vill ha tjejjiga kläder så finns ju de vanliga affärerna kvar och du kan ju alltid åka en runda till, till Ullared, det kommer stå kvar for ever :)

Ang ta reda på kön innan: i går på kursen så var vi 7 par, av alla var vi 2 par som inte tagit reda på kön. Jag tyckte kursledaren var rolig när hon sa "även om ni fått reda på ett visst kön, tänk på att det kan bli fel, det är inte vanligt men det händer absolut att föräldrarna fått reda på att det är en flicka, och ut kommer "flickan" med snopp". Lät så kul bara :p
Själv så ser jag framemot överraskningsmomentet och att köpa kläder med spejsiga tryck i alla regnbågens färger! :D

Tack för tipset, där ska jag absolut kolla. :)

@MikaTela Vi har ju båda gångerna valt att inte ra reda på kön och för oss känns det väldigt främmande att handla olika beroende på vad det blir, så hade det varit jag hade jag helt klart åkt i april och handlat det jag tyckt varit fint bara.
Det är ju lite där det blir problem. Om man lägger värderingar i vilket kön bebisen föds med, det ska ju spela noll och ingen roll för hur man är och gör med barnet. Tyvärr är det inte så i många fall och man gör ongen en väldigt stor otjänst genom att hålla fast vid dessa stereotyper.

För mig handlar det egentligen inte speciellt mycket om färger eller klänningar utan om attityder, det hänger dock väldigt ofta ihop det där med "min pojke ska minsann inte gå i några tjejkläder" och att man omedvetet/medvetet pressar in barnen i en förtryckt mall.

Fast kön handlar ju faktiskt inte om stereotyper utan om ren biologisk fakta antingen föds du med snopp eller snippa!
Sen finns det ett fåtal bäbisar som föds med både och eller inget av det men det räknas ju som en defekt!

Tycker det är mer skrämmande att man måste "ta väck" barnets kön för att ge den möjligheter.
Får jag en pojke så ska han växa upp med vetskapen om att han är en pojke för att han har en snopp men däremot väljer han själv vad han vill ha för färg på sina kläder, vad som ska vara hans hobby och vad han väljer för framtida yrke.
Och precis samma för en tjej! :)

Vad dom är för individer sitter ju varken i deras kön eller färgen på kläderna! :)

Fast jag tycker inte alls att rosa är fel till flickor, eller blått till flickor. Det är bara helt främmande för mig att "behöva" veta könet på barnet för att kunna köpa kläder. Jag ser alla färger som "barnfärger". Jag blir inte provocerad av att någon sätter på sin dotter en klänning.

@MikaTela
Jag hade åkt det tidigare datumet, mest för att du sett framemot det så himla länge (jag ska dit på fredag) :) Om du vill ha tjejjiga kläder så finns ju de vanliga affärerna kvar och du kan ju alltid åka en runda till, till Ullared, det kommer stå kvar for ever :)

Ang ta reda på kön innan: i går på kursen så var vi 7 par, av alla var vi 2 par som inte tagit reda på kön. Jag tyckte kursledaren var rolig när hon sa "även om ni fått reda på ett visst kön, tänk på att det kan bli fel, det är inte vanligt men det händer absolut att föräldrarna fått reda på att det är en flicka, och ut kommer "flickan" med snopp". Lät så kul bara :p
Själv så ser jag framemot överraskningsmomentet och att köpa kläder med spejsiga tryck i alla regnbågens färger! :D

Lär bli tidiga datumet för jag inte kan hålla mig därifrån hihi.
Sen är det som du säger att det står kvar. Samt vi har vänner som bor 10 min därifrån som erbjöd sig direkt att gå ärenden där åt mig vid behov. :p

Största anledningen till att jag vill ha reda på kön är inte för att köpa rosa eller blått som många tror.
Det är så att vitt missfärgad i vårt vatten och försök hitta neutrala kläder som inte skriker som inte är vita.
Det är inte lätt idag!

Anledningen till att jag inte vill ha skrikiga färger är för att jag inte gillar det helt enkelt. :)

Men om nu färgen på kläder är så viktig, är det just de "tjejiga" färgerna som är dåliga då eller? För det känns mest som om det skulle vara farligt o klä flickor i rosa för det skulle anses negativt, men det blir det inte om det sitter på en kille? Blir ju väldigt snurrigt.. Ger vi inte återigen makten till det manliga könet då? Istället för o hylla kvinnligheten o allt som anses höra till den (bl.a. Rosa klänningar). Bara en fundering.

Men om nu färgen på kläder är så viktig, är det just de "tjejiga" färgerna som är dåliga då eller? För det känns mest som om det skulle vara farligt o klä flickor i rosa för det skulle anses negativt, men det blir det inte om det sitter på en kille? Blir ju väldigt snurrigt.. Ger vi inte återigen makten till det manliga könet då? Istället för o hylla kvinnligheten o allt som anses höra till den (bl.a. Rosa klänningar). Bara en fundering.

Det tankesättet jag är inne på också! :)

Och det jag säger ( eller kanske mer menar ) är att jag inte håller med dig.
Men alla får tycka och tänka olika.

Och ja, det finns forskning. Men forskning stämmer inte in på alla människor, så där blir det lite samma sak fast tvärtom.
känner att mitt sätt att skriva och uttrycka mig inte blivit bättre med graviditet blandat med huvudvärk, men men.

Jag tycker iallafall att man får göra som man vill.

Forskning om normer skulle jag säga stämmer in på alla människor. Normer är ett faktum, ungefär som vädret. Det finns där oavsett vad vi tycker om det. Och självklart får man göra som man vill - det här är ju en diskussion, inget annat.

Lär bli tidiga datumet för jag inte kan hålla mig därifrån hihi.
Sen är det som du säger att det står kvar. Samt vi har vänner som bor 10 min därifrån som erbjöd sig direkt att gå ärenden där åt mig vid behov. :p

Största anledningen till att jag vill ha reda på kön är inte för att köpa rosa eller blått som många tror.
Det är så att vitt missfärgad i vårt vatten och försök hitta neutrala kläder som inte skriker som inte är vita.
Det är inte lätt idag!

Anledningen till att jag inte vill ha skrikiga färger är för att jag inte gillar det helt enkelt. :)

Dåså, åk! :)

Forskning om normer skulle jag säga stämmer in på alla människor. Normer är ett faktum, ungefär som vädret. Det finns där oavsett vad vi tycker om det. Och självklart får man göra som man vill - det här är ju en diskussion, inget annat.
Fast att man skulle behandla pojk- och flickbebisar annorlunda beroende på om det är just en kille eller en tjej, där håller jag inte med.

@MikaTela vem har pratat om att ta bort barnets kön? :confused:

Läs inlägget jag hade med i citatet så ser ni vad jag svarar på och hon i sin tur har citerat mig i sitt inlägg.
Där får ni svar varför jag benämner det som att ta bort barnets kön.
Nu pratar jag självklart inte könsstympning utan i värderingsövningar syfte.

Jag förstår inte alls din slutsats utifrån diskussionen i den här tråden - det är ju precis tvärt emot vad jag och flera andra har skrivit vid ett flertal tillfällen. Hylla kvinnlighet? Vi pratar om spädbarn här.

Ska mest se om jag hittar nytt sällskap för det är så tråkigt att köra själv. :p

Jag åker först ner till Växjö (flyger) på torsdag kväll, sen på fredag morgon åker jag, mamma, syster och bästa kompis dit :) Så vi är ett gäng, det ska bli kuuuul! Sen får jag se hur länge jag orkar .p

Jag har en del sammandragningar, framför allt när jag rör mig raskt eller när jag har mycket att göra. Det är väl ganska vanligt såhär dags i processen. Har du några andra symptom på uvi/gbs?
Jo det är ju vanligt funderade bara på om jag hade "normalt" mycket eftersom jag tycker de kommit ganska plötsligt, har inte känt av det på samma sätt innan.
Gbs har man väl mer eller mindre hela tiden om man väl fått det och uvi kommer ju av det hade inte så mycket symtom sist heller sprang på toa lite oftare men det gör man ju av att bebisen trycker på blåsan också..kanske är fullt normalt :-P

Fast de flesta säger väl att färgerna på kläder är _Oviktig_? För mig är det som sagt främmande att välja kläder utifrån kön, helt enkelt. För mig är det oviktigt. Jag behöver inte veta könet för att kunna handla bebiskläder så jag har svårt att förstå den känslan helt enkelt. ;)

Fast att man skulle behandla pojk- och flickbebisar annorlunda beroende på om det är just en kille eller en tjej, där håller jag inte med.

Jag hittar inte studien jag refererade till nu direkt, men jag ska se om jag kan leta upp den när jag har mer tid. Men det är ingenting som jag har hittat på själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka