Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Säkert, men då jag, medvetet jobbat mycket med detta främst pga min arbetsplats VET att den behandlingen är ingenting jag bär på.
Jag VET att mekanismen finns, men jag anser att man ändå ska få klä sitt barn i vad man vill utan att folk ska bli "rädda".
Jag tror att du gör massvis med saker som du inte ens tänker på. Kanske delas barnen in i lekgrupper med riktade lekar, nån berömmer flickornas söta flätor men säger åt pojkarna att de har tuff jacka. Då pojkarna gråter får de mindre/annorlunda tröst än flickorna. Då en flicka är högljudd och stökig ingrips det fortare än om det hade gällt en pojke. Folk till och med pratar i annat röstläge beroende på om det är en pojke eller en flicka.

Har du blivit filmad i ditt jobb nån gång? Jag har sett femtiotalet filmer av pedagoger i arbete. De blir ALLA chockade över att se just allt dethär.

Men hur menar du nu? Tråden handlar om att vänta och få barn, därför är diskussionen högst relevant. Vad menar du att den "ska" handla om?

Det är den kanske men INTE i denna tråden enligt mig... Som du själv skriver handlar denna tråden om att vänta och få barn, inte om vad som anses rätt eller fel i klädväg eller vad som är stereotypiskt. Ok för att man disskuterar det lite granna men nu har det spårat ur och kommer längre och längre ifrån vad tråden handlar om....

Det är den kanske men INTE i denna tråden enligt mig... Som du själv skriver handlar denna tråden om att vänta och få barn, inte om vad som anses rätt eller fel i klädväg eller vad som är stereotypiskt. Ok för att man disskuterar det lite granna men nu har det spårat ur och kommer längre och längre ifrån vad tråden handlar om....

Jag håller inte alls med. Den här frågan handlar om föräldraskap och hur vi formar och påverkar barn i vår närhet. Det finns inget mer relevant än det ämnet i en tråd för blivande föräldrar. Det står dig fritt att diskutera andra saker om du inte är intresserad av den här diskussionen (men hur man kan vara ointresserad av genus när genusfrågor kommer att påverka våra barn i så enormt hög grad är oförståeligt för mig).

Säkert, men då jag, medvetet jobbat mycket med detta främst pga min arbetsplats VET att den behandlingen är ingenting jag bär på.
Jag VET att mekanismen finns, men jag anser att man ändå ska få klä sitt barn i vad man vill utan att folk ska bli "rädda".

Jag tror tyvärr inte att det är så enkelt. Medvetenhet är ett första steg. Vad man sedan GÖR i praktiken är något helt annat.

Och frågan om vad man "får" göra är verkligen helt irrelevant.

Nu citerade du ju mig här också, så då vill jag bara förtydliga att jag tror du missförstod om du tolkade det som att jag försöker "ta väck" barnets kön.
Jag ville lyfta fram att könet på barnet är inget jag tar i beaktande då jag handlar kläder eller övriga attiraljer.
Du efterfrågade ju lite synpunkter kring om du skulle åka och handla innan eller efter TUL, så då skrev jag bara hur jag resonerar kring det hela.

Var ett misstag att citera dog, var mobilen som fick något ryck. :)

Jag ber väldigt mycket om ursäkt för mitt sett att se på pojke och flicka!
Jag accepterar hur alla vill uppfostra och klä sina barn och önskar att folk gör det samma mot mig.

Tråkigt att en simpel fråga ur lite halvt skämt synpunkt skulle ta såna här enorma vändningar att alla ser denna tråden som ett okey diskussionsforum kring normer och stereotyper vara och icke vara.

Tycker som minusgraader att det kan få en egen tråd!
För oavsett vilket så det vi i denna tråden har gemensamt är att vi väntar ett nytt liv till världen!
Och oavsett vilket så är det väl allra viktigast att det är älskat och mår bra!
Vi är alla olika individer med olika åsikter och värderingar och det jag tycker är skrämmande är när man inte inser och accepterar det!

Jag håller inte alls med. Den här frågan handlar om föräldraskap och hur vi formar och påverkar barn i vår närhet. Det finns inget mer relevant än det ämnet i en tråd för blivande föräldrar. Det står dig fritt att diskutera andra saker om du inte är intresserad av den här diskussionen (men hur man kan vara ointresserad av genus när genusfrågor kommer att påverka våra barn i så enormt hög grad är oförståeligt för mig).

Jag förstår bara inte hur barnuppfostran och klädval hänger ihop? Så ni menar alltså att bara för att man klär en flicka i rosa klänning så gullar och puttinuttar man med henne, och bara för man klär en pojk i snickarbyxor och cool tröja så ska man va lite "tuffare"?

Jag förstår bara inte hur barnuppfostran och klädval hänger ihop? Så ni menar alltså att bara för att man klär en flicka i rosa klänning så gullar och puttinuttar man med henne, och bara för man klär en pojk i snickarbyxor och cool tröja så ska man va lite "tuffare"?

Huvudet på spiken. Förenklat men ungefär så...
Det är inte "vi" som menar, det är så samhället ser ut.

Jaha att vara iväg och vaccinera 3 valpar och 2 vuxna på drop in i djuraffären var för stressigt. Vaken med känningar av magkatarr efter bara knappt 3 timmar sömn.

Just detta hatar jag, har hela mitt liv varit stresstålig och nu inte alls. :banghead:

Jag tror att du gör massvis med saker som du inte ens tänker på. Kanske delas barnen in i lekgrupper med riktade lekar, nån berömmer flickornas söta flätor men säger åt pojkarna att de har tuff jacka. Då pojkarna gråter får de mindre/annorlunda tröst än flickorna. Då en flicka är högljudd och stökig ingrips det fortare än om det hade gällt en pojke. Folk till och med pratar i annat röstläge beroende på om det är en pojke eller en flicka.

Har du blivit filmad i ditt jobb nån gång? Jag har sett femtiotalet filmer av pedagoger i arbete. De blir ALLA chockade över att se just allt dethär.
Vi filmar och tittar tillsammans igenom filmerna, detta sker en gång i veckan för att MEDVETET få bort denna typ av beteende.
Och nej, våra barn delas inte in i grupper med riktade lekar. Barnen får själva välja exakt med vad och med vem dom ska leka med.

Precis varit på tredje besöket hos Bm! Gick bra! Mitt järnvärde var lågt bara så nu sitter jag i den långa kön för att lämna blod, 10 pensionärer före;) Känner mig lite stressad för jag vill åka till jobbet. Men alla andra värden var bra! Hade bara gått upp 3 kg, vägde 106 från början. Så det kändes skönt! Sockret var också jättebra så jag behöver inte göra sockertestet ännu iaf. SF och blodtryck var också bra, härligt! Äntligen något som min kropp är bra på!:) hoppas bara järnvärdet kan lösas:)

Hemkommen från bm nu.
Allt såg bra ut, järnet lite lågt så ska äta niferex varannan dag till att börja med.

Hjärtljuden låg på 150 och lillan blev extremt förnärmad när bm la på dopplern och körde en riktig karatespark :rofl:

Precis varit på tredje besöket hos Bm! Gick bra! Mitt järnvärde var lågt bara så nu sitter jag i den långa kön för att lämna blod, 10 pensionärer före;) Känner mig lite stressad för jag vill åka till jobbet. Men alla andra värden var bra! Hade bara gått upp 3 kg, vägde 106 från början. Så det kändes skönt! Sockret var också jättebra så jag behöver inte göra sockertestet ännu iaf. SF och blodtryck var också bra, härligt! Äntligen något som min kropp är bra på!:) hoppas bara järnvärdet kan lösas:)

Varför ska du lämna blod för att järnet var lågt?
Vad skönt att du slipper glukosbelastningen än så länge för det var äckligt!!!
Vad skönt för dig att du bara har gått upp 3 kg, så länge ni mår bra så är det ju jättebra. Jag själv startade på 96,6 kg och har gått upp 7,9 kg än så länge.

Har träffat min läkare idag för första gången på spec mvc. Påpekade att jag hade ont i korsryggen samt höfter och hon rekommenderade mig att prova ut ett foglossningsbälte. Så får ta och göra det framöver. Hon berättade också att med tanke på min sköldkörtel så ska TUL göras var fjärde vecka from graviditetsvecka 28. Så med start 12/5 och fram tills förlossningen så blir det TUL var fjärde vecka (v. 28, 32, 36, 40). Känns tryggt att faktiskt få kolla såpass ofta, speciellt efter vårtråden här.

Annars sades inte så mycket. Vi gjorde ett snabbt ultraljud för att se varför jag har ont i magen, men eftersom inget syntes så blev domen magkatarr. Så tog semester även resten av veckan från jobbet för att se om medicinen hjälper. Men lillkillen mådde bra av det vi såg, även om vi bara kikade som hastigast ;)

Varför ska du lämna blod för att järnet var lågt?
Vad skönt att du slipper glukosbelastningen än så länge för det var äckligt!!!
Vad skönt för dig att du bara har gått upp 3 kg, så länge ni mår bra så är det ju jättebra. Jag själv startade på 96,6 kg och har gått upp 7,9 kg än så länge.

Jag låg på blodvärde 98 och det tyckte BM var låg, jag fattade det som att har man lågt blodvärde är det dags att äta mer järn. Men det kunde vara missvisande att testa blodet genom fingret så BM ville att jag skulle lämna ett vanligt blodprov för att kolla läget :)

Jag låg på blodvärde 98 och det tyckte BM var låg, jag fattade det som att har man lågt blodvärde är det dags att äta mer järn. Men det kunde vara missvisande att testa blodet genom fingret så BM ville att jag skulle lämna ett vanligt blodprov för att kolla läget :)

HB säger inte så mkt om depåerna som är viktiga.

Beteendet påverkas av könet i sig, och förstärks av kläderna, ja. Och man "ska inte", men det är så det fungerar generellt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat