Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja du, jag vet faktiskt inte. Jag slutade i samma mening som hon sa det att lyssna på hennes kostråd och hon är mycket försiktig med att ta upp något om kosten som det är nu. Men hon är bra på att ge mycket egna åsikter ang. barns matintag, jag har då inte hittat något forskning som säger att mitt barn blir tjockt bara för att hon vill ha vanlig föda. Självklart matar jag henne inte med bullar och choklad bara för att hon inte vill ha ersättning.

Jag surade även ihop och ville ha mer information ang. vaccination och inte bara tagen förgivet att jag skulle ge mitt barn den. Då blev hon väldigt förvånad :p
Gillar inte när någon kommer och säger "jag bokar nästa tid då, då är det vaccination", då jag anser att jag som mamma själv kan svara på om jag vill vaccinera mitt barn eller ej och inte tycker om att någon annan bestämmer vad som ska göras. De får hemskt gärna rekommendera och berätta för/mot, men jag vill själv stå för det valet.

Sitter i en sits där jag inte kan byta Bvc utan att behöva köra 3mil enkel resa för ett besök. Därför jag är kvar hos henne, om någon skulle undra.

Fast samtidigt, går man till BVC har man accepterar vanlig sjukvård där vaccinationer ingår. Vill man inte ha det de erbjuder så gå inte dit?

De ska inte ta ställning för/emot vaccinationer, deras råd ska inte bygga på tyckande utan kunskap och då är vaccinationer inget att ifrågasätta.

GRATTIS till er som fått era bebisar :love: Jag läser här varje dag och följer er, men har ofta inte möjlighet att skriva pga händerna fulla med bebis (bokstavligen talat :p)

För oss går det fortsatt uppochner. Vi har haft långväga gäster som bott hemma hos oss i en vecka och det har varit skitjobbigt men samtidigt nyttigt för mig då jag tvingats ut med lillen. Vi har fått öva på massor av situationer (som jag annars hade undvikit pga ständigt ledsen baby) såsom sightseeing, restaurangbesök, bilfärder, amma offentligt, följa tidsschema (någorlunda iaf..) och det har gått över förväntan! Lillkillen har varit jätteduktig och hängt med på allt :love:

Det jobbiga är när vi bara är hemma.. då vill bebis bara amma och amma. Annars skriker han. Korta stunder hos pappa eller i babysittern går bra, men sen blir han jättejätteledsen. Så fort han kommer till mig blir han lugn, vilket såklart känns skönt, men jag blir tokig över att vara så bunden. Hinner knappt gå på toa och att ta en dusch är bara fyllt av ångest för efter 2 min hör jag lilleman börja skrika :( pappan blir ju också knäckt för han känner sig så hjälplös. Våra dagar består av 80% amning, 10% skrik och 10% sömn - han sover alltså otroligt lite (sover dock vid bröstet ibland) och det enda som funkar mot skrik är amning, så då blir det att vi ammar dagarna i ända. Jag försöker intala mig själv att detta är under en begränsad tid, men jag får så dåligt samvete av att inte tycka amningen är såå mysig och bebistiden är såå fantastisk. Jag tycker mest det är skitjobbigt och tycker inte alls jag är särskilt bra på att vara mamma :(

Ersättning? Jag tyckte att intensiva amningsperioder var skitjobbiga och vande därför in flaskan. Mätt och nöjd bebis och glad mamma.

Fast samtidigt, går man till BVC har man accepterar vanlig sjukvård där vaccinationer ingår. Vill man inte ha det de erbjuder så gå inte dit?

De ska inte ta ställning för/emot vaccinationer, deras råd ska inte bygga på tyckande utan kunskap och då är vaccinationer inget att ifrågasätta.
På vår BVC var de väldigt tydliga med att vaccination är frivillig, gav oss informationsbroschyrer och frågade om vår inställning något besök innan första vaccinationen. Därefter, när vi väl börjat vaccinationsprogrammet, har de inte frågat.

Fick ett råd från BVC ( som jag faktiskt tyckte var ganska bra ;)) när jag tog upp att hon vill amma så ofta, att försöka amma var 3:e timma så att bebis är ordentligt hungrig och blir riktigt mätt när bebis väl äter och på så vis inte behöva äta så ofta. Så emellan amningarna när bebis är ledsen får min sambo ta henne och försöka trösta, då hon förknippar mig med mat och då blir ännu mer ledsen.
Kanske inte alls funkar för er, bara ett råd som funkat över förväntan för oss, sen så låter vi henne självklart inte skrika sig sönder om hon verkligen är hungrig, men småsnuttandet är borta och pappa kan trösta riktigt bra och nappen är väldigt populär :)

Tack för tips! Vi har försökt testa något liknande, men lillkillen blir så fullkomligt hysterisk att vi ofta får ge upp efter redan 5 minuter. Inte gillar han napp heller!

Jag kände precis likadant, amma var absolut inte min grej och jag tror att jag personligen fick mycket skuldkänslor över att jag inte tyckte om att amma just för att alla var på mig om amningen hela tiden. Jag slutade amma när bebis bar 2.5 månad för då klarade jag det inte längre, både för att blodsockret ballade ur (har diabetes) men även för att jag kände att jag bara blev mer och mer nere.

För mig vände allt när vi började ge med flaska, pumpade i början och gav ersättning ibland osv. Det var så skönt att kunna få den avlastningen av sambon. Att han kunde ta nätter och att bebis knöt lika mycket till honom. Vi hade samma dagar som du i början, amma, sova, skrika, nöjd i 3 min, sedan börjar det om igen.

Svärmor kom fram till mig en dag, har haft lite ångest över att inte amma just för att hon i början var så på om amningen. Men hon kom och sa att det viktigaste är inte att amma för att bebis ska må bra, för mår inte du bra, då mår inte bebis bra och ersättning idag är minst lika bra som amningen.

Sedan är jag helt säker på att du är en alldeles fantastisk mamma till ditt barn! Det är okej att inte gilla alla delar i familjelivet, det tar lite tid att ställa om sig. Nu när min dotter börjar vara med på ett annat sätt, aktiv, leker, nästan kryper osv (7.5mån) så är det så häftigt, för nu börjar det sjunka in på riktigt, jag är faktiskt mamma till den här lilla varelsen. Det är ingen "grönsak" längre utan det är faktiskt en liten mini människa som jag ska lära allt jag kan. :love:

Tack så mycket för ditt fina svar, det värmde ett ledset mammahjärta :heart

Vi funderar på att gå över till delamning eller ersättning fullt ut. Jag tänkte ge pumpning ett försök till, men fungerar inte det och det inte vänder med amningen så tror jag det får bli ersättning framöver.

Ja, att bli mamma har varit en mycket större omställning än jag någonsin kunnat ana! Jag är lite långsam och brukar behöva lite tid på mig vid förändringar, så längtar tills jag (förhoppningsvis) landar i mammarollen mer.

Tack för tips! Vi har försökt testa något liknande, men lillkillen blir så fullkomligt hysterisk att vi ofta får ge upp efter redan 5 minuter. Inte gillar han napp heller!
Usch, förstår hur det känns och det är verkligen inte lätt! Skulle inte detta funkat för oss så hade vi absolut kört ersättning vissa gånger så jag skulle fått avlastning. Att vara så låst kan verkligen göra en galen!
Hoppas ni hittar en bra lösning som fungerar för er :)

Från idag ger jag upp helamning. Det blir delamning och flaska i framtiden och det känns bra! Sonden är dragen idag, men lilltjejen klarar inte sig bara på amning, hon hade gått ner i vikt från i torsdags och då har vi gett henne minst 15 ml i sonden 8 ggr/dygn. Och det räcker inte. Nu bli det 25 ml i flaska och friamning till att börja med. Men så skönt att sonden är borta!! :banana::banana:

Den här värmen är ingen hit alltså! 15 grader och regn skulle inte kännas fel just nu.

En av mina bästa vänner blev igångsatt kl 10 idag, håller alla tummar samtidigt som jag är lite avis :rofl:

Tack så mycket för ditt fina svar, det värmde ett ledset mammahjärta :heart

Vi funderar på att gå över till delamning eller ersättning fullt ut. Jag tänkte ge pumpning ett försök till, men fungerar inte det och det inte vänder med amningen så tror jag det får bli ersättning framöver.

Ja, att bli mamma har varit en mycket större omställning än jag någonsin kunnat ana! Jag är lite långsam och brukar behöva lite tid på mig vid förändringar, så längtar tills jag (förhoppningsvis) landar i mammarollen mer.

Tycker du gör helt rätt som funderar på ersättning. Föräldraskap är så omvälvande och utmanande som det är - jag tycker man ska ta bort så många jobbiga situationer man bara kan om det finns alternativ som känns bra. :heart

Här har jag också börjat pumpa ur och köpt flaska. Har mjölk så det räcker och blir över men börjar känna ett stort behov av ett par timmar på egen hand utan bebis. I lördags åt jag middag på stan med vänner och hade bebis i vagn, och det funkade perfekt, hon sov hela tiden lilla gullungen :love: Men tanken att få vara helt själv, inte lyssna efter gnäll, inte vara redo att ta hand om bebis hela tiden ... den tanken är enormt lockande! Plus att jag verkligen skulle behöva få sova mer än 2 h i sträck. .. :angel: åtminstone EN natt..

Vi har inte provat flaskan än, men vi ska.

Fröken har haft två riktigt jobbiga dagar med skrik och gnäll mest hela tiden. Vet inte om det är en kombo av magont, värme och övertrötthet eftersom hon sover så dåligt på dagarna pga värmen, eller om det är nåt annat. Men det har varit ganska jobbigt. TUR att vi är två som är hemma, annars hade jag nog fått ett sammanbrott.

Har era små också ont i magen? Hur mycket då? Jag börjar nästan klura på om hon är allergisk mot mjölkprotein eller nåt annat som jag äter. :( Nu har vi kompletterat minifom med semperdroppar och så får vi se om det blir bättre.

Hur menar du nu? Förstår jag rätt om jag förstår dina rader som att om man går till BVC är man tvingad till att vaccinera sitt barn? Att det finns någon form av likhetstecken mellan bvc o vaccinering?

Jag håller med dig om att vårdpersonal inte ska lägga in eget tyckande i behandling av patienter. Men jag håller inte med om att vaccination inte ska gå att ifrågasätta. Det ska allt kunna göras o det ska finnas "bevis", information som beskriver om varför det är bra vs inte bra. Jag som patient måste väl få läsa mig till informationen så att jag förstå o bli motiverad. Att köpa grisen i säcken...nej tack.

Kanske dålig jämförelse..men iaf. Patient går till läkare för depression. Läkare tycker SSRI. Patient undrar varför. Läkare svarar "du blir bättre". Jaha...tänker patient..det blir jag av tiden också. Att inte som patient kunna få ta del av vettig, adekvat information hos läkare/bvc är inte bra vård. Mkt handlar om att motivera människor. Att bara säga att man ska därför att är är ingen bra motivationshöjare.

Här har jag också börjat pumpa ur och köpt flaska. Har mjölk så det räcker och blir över men börjar känna ett stort behov av ett par timmar på egen hand utan bebis. I lördags åt jag middag på stan med vänner och hade bebis i vagn, och det funkade perfekt, hon sov hela tiden lilla gullungen :love: Men tanken att få vara helt själv, inte lyssna efter gnäll, inte vara redo att ta hand om bebis hela tiden ... den tanken är enormt lockande! Plus att jag verkligen skulle behöva få sova mer än 2 h i sträck. .. :angel: åtminstone EN natt..

Vi har inte provat flaskan än, men vi ska.

Sova ett par timmar i sträck hade varit guld värt! Vi har ffr 3-timmarsmatningar, men förhoppningsvis kanske det blir annorlunda snart:) skulle verkligen behöva sova ett par timmar i sträck snart:) är dessutom ensam med Lykke nu på dagarna, och vill gärna hinna göra något hemma med, typ tvätta eller städa och sova. Men det är svårt att hinna med allt med en bebis som helst vill vara nära hela tiden. Men när hon väger 3,5 kg så åker vi och köpet en sele så hon kan hänga med jämt. Har försökt med sjalen men får inte riktigt till det. Hon vill bara amma när jag sätter henne i den:p

Hur menar du nu? Förstår jag rätt om jag förstår dina rader som att om man går till BVC är man tvingad till att vaccinera sitt barn? Att det finns någon form av likhetstecken mellan bvc o vaccinering?

Jag håller med dig om att vårdpersonal inte ska lägga in eget tyckande i behandling av patienter. Men jag håller inte med om att vaccination inte ska gå att ifrågasätta. Det ska allt kunna göras o det ska finnas "bevis", information som beskriver om varför det är bra vs inte bra. Jag som patient måste väl få läsa mig till informationen så att jag förstå o bli motiverad. Att köpa grisen i säcken...nej tack.

Kanske dålig jämförelse..men iaf. Patient går till läkare för depression. Läkare tycker SSRI. Patient undrar varför. Läkare svarar "du blir bättre". Jaha...tänker patient..det blir jag av tiden också. Att inte som patient kunna få ta del av vettig, adekvat information hos läkare/bvc är inte bra vård. Mkt handlar om att motivera människor. Att bara säga att man ska därför att är är ingen bra motivationshöjare.

Nej jag skrev inget om tvång eller att man inte får ifrågasätta. Men att förvänta sig att BVC inte utgår från att man vaccinerar eller att de skulle ha antipropaganda tycker jag är märklig.

Här i Sthlm får bebisar Rotavaccin. Jag informerades att vår bebis skulle få det nästa gång, lyfte en undran jag hade om det och BM tog då frågan vidare till läkaren som lyssnade och så resonerade vi oss fram till att inte ge.

Nu är ju mitt barn 5 veckor, så min produktion har stabiliserats, skulle såklart skrivit det. För min del har det varit att bebis bara tröstats av bröstet och jag har inte ens kunnat gå och kissa. BVC rekommenderade det såklart utifrån hur min bebis är och hur vår situation ser ut.
Det är ju bra om ni hittat något som funkar för er, men vill bara påpeka att amningen ju anpassas till efterfrågan hela tiden så det är ju inte samma mängd hela tiden.

Kl
Ang vaccin så har jag blivit frågad, mer än en gång, av BVC om vi vill ge alla vaccinationer. Självklart tycker jag, men såklart kan man ju välja en del av vården.

/Vinterförälder 16

Jag la inte diskussionen på det sättet, jag la den i att jag ville ha mer information. Jag vill veta varför och vad jag ger mitt barn, jag har inte sagt något om att jag är för eller mot vacc. :)

Nej jag skrev inget om tvång eller att man inte får ifrågasätta. Men att förvänta sig att BVC inte utgår från att man vaccinerar eller att de skulle ha antipropaganda tycker jag är märklig.

Som jag svarade nyss, jag ville ha mer information om vad jag vaccinerade emot, spec när de plötsligt säger "detta vacc är slut så vi ger hepatit B istället". Öhh, okej..??!!

På vår BVC var de väldigt tydliga med att vaccination är frivillig, gav oss informationsbroschyrer och frågade om vår inställning något besök innan första vaccinationen. Därefter, när vi väl börjat vaccinationsprogrammet, har de inte frågat.

Så har jag förstått att det är, hela Bvc är ju frivilligt, även deras olika delar :)
Jag hade velat ha information om vad och varför jag ger, inte slängt i ansiktet att du ska ge. Då blir jag gärna som en tjurig 5-åring :p Det enda jag vill ha är som sagt information.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat