Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du testat de vattenlösliga eller de som går att köpa på hälsokost? För många funkar de bättre än de man får av Bvc (dom ratade vi ganska fort). För D-vitamin är fortfarande otroligt viktigt, men som vår läkare sa, går det inte så går det inte. Men man måste vara otroligt uppmärksam och fortsätta testa till och från. :)

Gör ett tillägg.
Något som dock hjälpte oss endel mot magont var faktiskt att grodhålla, lite EC.lite :)
Vet inte om du hann svara innan mitt svar, men vi ska testa oss igenom sortimentet :)
Tack för tips, men grodhållning gör vi redan också :D plus magmassage 3 ggr om dagen :)
Önskar bara att BVC kunde informerat om att det kan ge magont och att det finns alternativ istället för att bara ge råd om hur man ska klara sig igenom en "jobbig" period O_o

Skönt också att läsa om andra som har haft samma problem och att ni nu kan ge droppar utan problem :)

Vet inte om du hann svara innan mitt svar, men vi ska testa oss igenom sortimentet :)
Tack för tips, men grodhållning gör vi redan också :D plus magmassage 3 ggr om dagen :)
Önskar bara att BVC kunde informerat om att det kan ge magont och att det finns alternativ istället för att bara ge råd om hur man ska klara sig igenom en "jobbig" period O_o

Skönt också att läsa om andra som har haft samma problem och att ni nu kan ge droppar utan problem :)

Bvc anser även att man ska banta en 6mån bebis, jag har slutat gå efter Bvcs alla tips och tankar ;)
Holistics var de som faktiskt funkade bäst för oss, och är även de som funkar nu. Apotea brukar ha bra priser.

Något jag även märkte när jag blev mamma i vintras är alla som kan väldigt mycket om barnuppfostran.. Det krävs lite skinn på näsan för att gå sin egna väg, för alla är väldigt bra på att berätta hur de gjorde och hur man ska göra, främst om man gör fel... vissa tips är bra, men vissa får man ta med en nypa salt.
Sedan är det mitt val hur jag väljer att uppfostra mitt barn :) Menar, hon är dryga 7 månader äter det mesta själv, äter med sked och äter även bitar utan problem, använder potta/toaring och verkar vara världens gladaste lilla sak, så något bör vi ju göra rätt. :D
Hon sover i eget rum också, har aldrig samsovit då jag inte kunde sova en blund då jag var livrädd för att jag eller sambon skulle rulla på henne :p Dock sov hon i sin säng bredvid oss fram till för 4v sedan.

Jag fick i samrådan med läkare tipset att avstå från d-dropparna tills hon började äta vanlig mat, då hennes mage inte klarade av verken oljebaserat, vattenbaserat eller någon av de som fanns på hälsokost.
Och han sa mest att "se till att hålla henne i solen så gott det går, men självklart inte i direkt solljus utan med sunt förnuft och börja sedan ge dropparna igen när magen klarar dom"
Så vi har testat några gånger på vägen, men gett magknip var gång. Nu efter ca 5.5-6mån ålder äter hon dom som hon ska utan problem.

Vi slutade med dom vid ca 3mån, ålder.
Att göra det på inrådan av läkare, med en uppföljning med blodprov får man hoppas (!), och vid 3 mån ålder är skillnad mot att på eget bevåg sluta. Det handlar ju om att väga risker mot varandra.

Förstår att du kan tolka det så, men jag har ingenstans skrivit att vi inte kommer testa andra droppar. Självklart kommer vi gå igenom sortimentet och se om någon annan kan funka.
Våran tjej var som natt och dag efter en dag utan droppar, har svårt att tro att det är samma bebis. Från otröstlig med gallskrik till en bebis som nöjt ligger och filosoferar och gnäller lite när hon är hungrig eller tappar nappen.
Nej, du har inte skrivit att du inte skulle testa andra droppar därav mitt svar. ;)

Bvc anser även att man ska banta en 6mån bebis, jag har slutat gå efter Bvcs alla tips och tankar ;)
Holistics var de som faktiskt funkade bäst för oss, och är även de som funkar nu. Apotea brukar ha bra priser.

Något jag även märkte när jag blev mamma i vintras är alla som kan väldigt mycket om barnuppfostran.. Det krävs lite skinn på näsan för att gå sin egna väg, för alla är väldigt bra på att berätta hur de gjorde och hur man ska göra, främst om man gör fel... vissa tips är bra, men vissa får man ta med en nypa salt.
Sedan är det mitt val hur jag väljer att uppfostra mitt barn :) Menar, hon är dryga 7 månader äter det mesta själv, äter med sked och äter även bitar utan problem, använder potta/toaring och verkar vara världens gladaste lilla sak, så något bör vi ju göra rätt. :D
Hon sover i eget rum också, har aldrig samsovit då jag inte kunde sova en blund då jag var livrädd för att jag eller sambon skulle rulla på henne :p Dock sov hon i sin säng bredvid oss fram till för 4v sedan.
Ja goda råd är dom flesta väldigt snabba med ;)
Min bvc-sköterska tyckte att jag är konstig när jag ville gå ut och dricka alkohol nästa helg då Molly är 6 veckor, hon avrådde från detta då det kan störa amningen och att jag antagligen inte skulle ha kul ändå O_o där började jag inse att hon kanske inte alltid har rätt :wtf:
Att lita på sin egen magkänsla och försöka hitta sin egen väg är nog det bästa, men svårt :)

Inget blodprov innan och inget taget efter.
Nej, jag kan tänka mig det. Vi hade en läkare på BVC som på allvar hävdade att det inte fanns de hjärtproblem som de hade funnit på barnsjukhuset vid ultraljud dagen innan. För hon hittade inga tecken på det. :crazy: Att det var konstaterat spelade ingen roll.

Nej, jag kan tänka mig det. Vi hade en läkare på BVC som på allvar hävdade att det inte fanns de hjärtproblem som de hade funnit på barnsjukhuset vid ultraljud dagen innan. För hon hittade inga tecken på det. :crazy: Att det var konstaterat spelade ingen roll.

Jag har slutat förlita mig på Bvc om jag ska vara ärlig. Jag lyssnar på deras riktlinjer men håller det inte till fullo. När jag ringde och frågade hur jag skulle göra, när hon började vägra ersättning vid 4.5mån ålder tyckte hon att jag skulle vänta ut bebis tills hon drack ersättning igen för annars är det risk för att hon blir tjock, om hon äter för mycket mat på en gång.

Jag har slutat förlita mig på Bvc om jag ska vara ärlig. Jag lyssnar på deras riktlinjer men håller det inte till fullo. När jag ringde och frågade hur jag skulle göra, när hon började vägra ersättning vid 4.5mån ålder tyckte hon att jag skulle vänta ut bebis tills hon drack ersättning igen för annars är det risk för att hon blir tjock, om hon äter för mycket mat på en gång.

Som läsare av tråden blir jag lite skrämd. "Risk för att bli tjock" - hur tänkte hon då? Vet du något om det? Finns det studier som säger det eller var det hennes eget tyckande som kom in?

Som läsare av tråden blir jag lite skrämd. "Risk för att bli tjock" - hur tänkte hon då? Vet du något om det? Finns det studier som säger det eller var det hennes eget tyckande som kom in?

Ja du, jag vet faktiskt inte. Jag slutade i samma mening som hon sa det att lyssna på hennes kostråd och hon är mycket försiktig med att ta upp något om kosten som det är nu. Men hon är bra på att ge mycket egna åsikter ang. barns matintag, jag har då inte hittat något forskning som säger att mitt barn blir tjockt bara för att hon vill ha vanlig föda. Självklart matar jag henne inte med bullar och choklad bara för att hon inte vill ha ersättning.

Jag surade även ihop och ville ha mer information ang. vaccination och inte bara tagen förgivet att jag skulle ge mitt barn den. Då blev hon väldigt förvånad :p
Gillar inte när någon kommer och säger "jag bokar nästa tid då, då är det vaccination", då jag anser att jag som mamma själv kan svara på om jag vill vaccinera mitt barn eller ej och inte tycker om att någon annan bestämmer vad som ska göras. De får hemskt gärna rekommendera och berätta för/mot, men jag vill själv stå för det valet.

Sitter i en sits där jag inte kan byta Bvc utan att behöva köra 3mil enkel resa för ett besök. Därför jag är kvar hos henne, om någon skulle undra.

GRATTIS till er som fått era bebisar :love: Jag läser här varje dag och följer er, men har ofta inte möjlighet att skriva pga händerna fulla med bebis (bokstavligen talat :p)

För oss går det fortsatt uppochner. Vi har haft långväga gäster som bott hemma hos oss i en vecka och det har varit skitjobbigt men samtidigt nyttigt för mig då jag tvingats ut med lillen. Vi har fått öva på massor av situationer (som jag annars hade undvikit pga ständigt ledsen baby) såsom sightseeing, restaurangbesök, bilfärder, amma offentligt, följa tidsschema (någorlunda iaf..) och det har gått över förväntan! Lillkillen har varit jätteduktig och hängt med på allt :love:

Det jobbiga är när vi bara är hemma.. då vill bebis bara amma och amma. Annars skriker han. Korta stunder hos pappa eller i babysittern går bra, men sen blir han jättejätteledsen. Så fort han kommer till mig blir han lugn, vilket såklart känns skönt, men jag blir tokig över att vara så bunden. Hinner knappt gå på toa och att ta en dusch är bara fyllt av ångest för efter 2 min hör jag lilleman börja skrika :( pappan blir ju också knäckt för han känner sig så hjälplös. Våra dagar består av 80% amning, 10% skrik och 10% sömn - han sover alltså otroligt lite (sover dock vid bröstet ibland) och det enda som funkar mot skrik är amning, så då blir det att vi ammar dagarna i ända. Jag försöker intala mig själv att detta är under en begränsad tid, men jag får så dåligt samvete av att inte tycka amningen är såå mysig och bebistiden är såå fantastisk. Jag tycker mest det är skitjobbigt och tycker inte alls jag är särskilt bra på att vara mamma :(

@bexx Vad intressant att höra om hemförlossning! Du behöver inte svara såklart men är nyfiken på vad det kostar? För om jag förstod det rätt har ni valt att köra allt privat, eller? Stort lycka till, ska bli spännande att höra (läsa) om hur du upplevde din hemförlossning sen :)

GRATTIS till er som fått era bebisar :love: Jag läser här varje dag och följer er, men har ofta inte möjlighet att skriva pga händerna fulla med bebis (bokstavligen talat :p)

För oss går det fortsatt uppochner. Vi har haft långväga gäster som bott hemma hos oss i en vecka och det har varit skitjobbigt men samtidigt nyttigt för mig då jag tvingats ut med lillen. Vi har fått öva på massor av situationer (som jag annars hade undvikit pga ständigt ledsen baby) såsom sightseeing, restaurangbesök, bilfärder, amma offentligt, följa tidsschema (någorlunda iaf..) och det har gått över förväntan! Lillkillen har varit jätteduktig och hängt med på allt :love:

Det jobbiga är när vi bara är hemma.. då vill bebis bara amma och amma. Annars skriker han. Korta stunder hos pappa eller i babysittern går bra, men sen blir han jättejätteledsen. Så fort han kommer till mig blir han lugn, vilket såklart känns skönt, men jag blir tokig över att vara så bunden. Hinner knappt gå på toa och att ta en dusch är bara fyllt av ångest för efter 2 min hör jag lilleman börja skrika :( pappan blir ju också knäckt för han känner sig så hjälplös. Våra dagar består av 80% amning, 10% skrik och 10% sömn - han sover alltså otroligt lite (sover dock vid bröstet ibland) och det enda som funkar mot skrik är amning, så då blir det att vi ammar dagarna i ända. Jag försöker intala mig själv att detta är under en begränsad tid, men jag får så dåligt samvete av att inte tycka amningen är såå mysig och bebistiden är såå fantastisk. Jag tycker mest det är skitjobbigt och tycker inte alls jag är särskilt bra på att vara mamma :(
Fick ett råd från BVC ( som jag faktiskt tyckte var ganska bra ;)) när jag tog upp att hon vill amma så ofta, att försöka amma var 3:e timma så att bebis är ordentligt hungrig och blir riktigt mätt när bebis väl äter och på så vis inte behöva äta så ofta. Så emellan amningarna när bebis är ledsen får min sambo ta henne och försöka trösta, då hon förknippar mig med mat och då blir ännu mer ledsen.
Kanske inte alls funkar för er, bara ett råd som funkat över förväntan för oss, sen så låter vi henne självklart inte skrika sig sönder om hon verkligen är hungrig, men småsnuttandet är borta och pappa kan trösta riktigt bra och nappen är väldigt populär :)

Fick ett råd från BVC ( som jag faktiskt tyckte var ganska bra ;)) när jag tog upp att hon vill amma så ofta, att försöka amma var 3:e timma så att bebis är ordentligt hungrig och blir riktigt mätt när bebis väl äter och på så vis inte behöva äta så ofta. Så emellan amningarna när bebis är ledsen får min sambo ta henne och försöka trösta, då hon förknippar mig med mat och då blir ännu mer ledsen.
Kanske inte alls funkar för er, bara ett råd som funkat över förväntan för oss, sen så låter vi henne självklart inte skrika sig sönder om hon verkligen är hungrig, men småsnuttandet är borta och pappa kan trösta riktigt bra och nappen är väldigt populär :)

Småsnuttandet har ju dock funktionen att det stimulerar produktionen för att matcha bebis behov, så att amma efter klocka och inte efter bebis signaler tycker jag personligen låter som ett konstigt råd från BVC.

Småsnuttandet har ju dock funktionen att det stimulerar produktionen för att matcha bebis behov, så att amma efter klocka och inte efter bebis signaler tycker jag personligen låter som ett konstigt råd från BVC.
Nu är ju mitt barn 5 veckor, så min produktion har stabiliserats, skulle såklart skrivit det. För min del har det varit att bebis bara tröstats av bröstet och jag har inte ens kunnat gå och kissa. BVC rekommenderade det såklart utifrån hur min bebis är och hur vår situation ser ut.

Jag försöker intala mig själv att detta är under en begränsad tid, men jag får så dåligt samvete av att inte tycka amningen är såå mysig och bebistiden är såå fantastisk. Jag tycker mest det är skitjobbigt och tycker inte alls jag är särskilt bra på att vara mamma :(

Jag kände precis likadant, amma var absolut inte min grej och jag tror att jag personligen fick mycket skuldkänslor över att jag inte tyckte om att amma just för att alla var på mig om amningen hela tiden. Jag slutade amma när bebis bar 2.5 månad för då klarade jag det inte längre, både för att blodsockret ballade ur (har diabetes) men även för att jag kände att jag bara blev mer och mer nere.

För mig vände allt när vi började ge med flaska, pumpade i början och gav ersättning ibland osv. Det var så skönt att kunna få den avlastningen av sambon. Att han kunde ta nätter och att bebis knöt lika mycket till honom. Vi hade samma dagar som du i början, amma, sova, skrika, nöjd i 3 min, sedan börjar det om igen.

Svärmor kom fram till mig en dag, har haft lite ångest över att inte amma just för att hon i början var så på om amningen. Men hon kom och sa att det viktigaste är inte att amma för att bebis ska må bra, för mår inte du bra, då mår inte bebis bra och ersättning idag är minst lika bra som amningen.

Sedan är jag helt säker på att du är en alldeles fantastisk mamma till ditt barn! Det är okej att inte gilla alla delar i familjelivet, det tar lite tid att ställa om sig. Nu när min dotter börjar vara med på ett annat sätt, aktiv, leker, nästan kryper osv (7.5mån) så är det så häftigt, för nu börjar det sjunka in på riktigt, jag är faktiskt mamma till den här lilla varelsen. Det är ingen "grönsak" längre utan det är faktiskt en liten mini människa som jag ska lära allt jag kan. :love:

@bexx Vad intressant att höra om hemförlossning! Du behöver inte svara såklart men är nyfiken på vad det kostar? För om jag förstod det rätt har ni valt att köra allt privat, eller? Stort lycka till, ska bli spännande att höra (läsa) om hur du upplevde din hemförlossning sen :)
Vår barnmorska tar 15.000, plus milkostnad. Med möjlighet till avbetalning :)
Mycket pengar, men enligt både mig och sambon värt det för att få den förlossningen jag vill ha :)

Ja du, jag vet faktiskt inte. Jag slutade i samma mening som hon sa det att lyssna på hennes kostråd och hon är mycket försiktig med att ta upp något om kosten som det är nu. Men hon är bra på att ge mycket egna åsikter ang. barns matintag, jag har då inte hittat något forskning som säger att mitt barn blir tjockt bara för att hon vill ha vanlig föda. Självklart matar jag henne inte med bullar och choklad bara för att hon inte vill ha ersättning.

Jag surade även ihop och ville ha mer information ang. vaccination och inte bara tagen förgivet att jag skulle ge mitt barn den. Då blev hon väldigt förvånad :p
Gillar inte när någon kommer och säger "jag bokar nästa tid då, då är det vaccination", då jag anser att jag som mamma själv kan svara på om jag vill vaccinera mitt barn eller ej och inte tycker om att någon annan bestämmer vad som ska göras. De får hemskt gärna rekommendera och berätta för/mot, men jag vill själv stå för det valet.

Sitter i en sits där jag inte kan byta Bvc utan att behöva köra 3mil enkel resa för ett besök. Därför jag är kvar hos henne, om någon skulle undra.

Jag förstår dig precis. En sak om de säger saker o det finns studier som backar om deras tyckanden. Det kan man ta till sig. Det där andra...nä. Har inte den typen av vård samma regler som annan typ av vård? Att det ska följa senaste rönen? Att deras arbete som individer i sin profession är att hålla sig uppdaterade med senaste rören. Undrar hur hon skulle reagera om du krävde studier på vad hon säger. ;) Intressant tanke iaf.

Vår barnmorska tar 15.000, plus milkostnad. Med möjlighet till avbetalning :)
Mycket pengar, men enligt både mig och sambon värt det för att få den förlossningen jag vill ha :)
Jag måste bara fråga hur ni tänker er om det uppstår komplikationer? Ibland kan det ju bli rätt bråttom...

Min son hade inte överlevt om han inte fötts på sjukhus. Han andades inte och behövde ett helt team som räddade honom.

Vårt yngsta gudbarn föddes med ett allvarligt hjärtfel som inte upptäckts på ultraljud och fick genomgå sin första hjärtoperation när han var 1h gammal, åkte ambulans utan mamma och pappa strax efteråt, åkte ambulansflyg 12h senare utan mamma och pappa och genomgick sin andra operation 5 dagar gammal. Han hade definitivt dött om de inte var på sjukhus.

Kusinen fastnade och bm var tvungen att bryta hans nyckelben för att få ut honom. Han lades direkt i frysbädd för att undvika hjärnskador. Han hade dött alternativt varit hjärndöd om de inte varit på sjukhus. Jag vet ännu fler i min absoluta närhet där det kunnat gå riktigt illa om de inte fött barn på sjukhus.

Mvh Miks

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat