Sommarföräldrar 2015 del 2

@Elli_J det var väldigt dåligt tajmat av mig med tanke på barn osv. Iom att jag fått goda nyheter, åtminstone jämförelsevis, håller jag på att se vilka försäkringar jag kan plocka pengar ifrån. Jag har visst varit dubbelförsäkrad :angel: så jag har redan planerat för ett nytt kök som bör dra igång under våren här :p

Angående föräldradagar är det väl inte alls fel att spara dagarna, ni har dem väl till barnet fyller 6 (eller 8?) så det är ju inte alls omöjligt att det ser bättre ut framöver. Jag skulle mycket hellre göra så än att plocka helger. Sen tror jag iom att kvinnliga egna företagare kan ta ledigt för barn och sånt borde merparten av männen också kunna göra det. Möjligen att det pajar ekonomiskt i vissa undantag så med god vilja bör det gå att lösa. Jag hade nog varit ganska ledsen på min partner om han inte tagit föräldraledigt faktiskt.
 
@superstar Får testa att söka på squeeze så får jag se vad som kommer upp.

@Amha Fast nu hoppas jag verkligen att du inte självmant valt att skaffa en hjärntumörO_o:D Men gillar din inställning och tror också att det blir bättre av att se det positiva av situationen och ett nytt kök är ju alltid trevligt:p

Ang f-dagarna så kan sambon inte ta ledigt mer än enstaka dagar eftersom han fortfarande inte fått företaget helt i rullning än och kan inte ta ut lön. Han har Crohns och hade ett rejält skov i våras och fick vara hemma i nästan en månad. Bara den korta tiden blev ett stort bakslag för hans verkstad så han kan tyvärr inte vara hemma även om båda han och jag vill det. Annars går det ju alltid göra som min pappa gjorde, han tog ut f-ledighet men jobbade ändåO_o Vill ju helst att Linnea ska vara hemma så länge som möjligt men som det ser ut nu så får hon börja dagis till hösten men jag går nog tillbaka till jobbet på typ 50-60%. Vill ju även ha några sparade dagar tills hon blir äldre.
 
@Elli_J nej, såklart har jag inte lagt beställning på detta. Det var faktiskt en jäkligt obehaglig väntan innan jag fick veta nåt även om jag var inställd på att det skulle gå att lösa. Reaktionen när jag insåg att den inte satt så ytligt som jag trodde först gav mig faktiskt panikångest en kväll men det gick över till nästa morgon och sedan dess har jag inte stött på någonting mer jobbigt pga detta. Förutom körkortet nu då :rofl:

Men ja, nytt kök är absolut väl värt den panikångesten och stressen ;)
 
@Elli_J nej, såklart har jag inte lagt beställning på detta. Det var faktiskt en jäkligt obehaglig väntan innan jag fick veta nåt även om jag var inställd på att det skulle gå att lösa. Reaktionen när jag insåg att den inte satt så ytligt som jag trodde först gav mig faktiskt panikångest en kväll men det gick över till nästa morgon och sedan dess har jag inte stött på någonting mer jobbigt pga detta. Förutom körkortet nu då :rofl:

Men ja, nytt kök är absolut väl värt den panikångesten och stressen ;)

Vad skönt att du iaf får lite plåster på såren! Pengar är inte allt men det är rackarns kul att kunna fixa sånt som man inte kunnat annars :)
 
Vad skönt att du iaf får lite plåster på såren! Pengar är inte allt men det är rackarns kul att kunna fixa sånt som man inte kunnat annars :)
Ja absolut! Det går lite snabbare att bli klar med alla projekt.

Angående trådens ämne, idag har hela familjen varit iväg och firat fastelavn. Lilla bebisen har verkligen fått upp ögonen för mat. Herrejösses vad hon kan äta! Och fort ska det gå. Konstant gnäll när man råkar sleva in maten för långsamt. Hon smakade för första gången vit fisk och det var en riktig höjdare. Det är så roligt att bjuda henne på mat när det mesta är uppskattat! Har sett att det börjar bli dags att ha smörgåsrån eller liknande i bilen att sticka till henne. Det är så himla praktiskt när man behöver akutsläcka någon hunger eller liknande.
 
@Amha Vad skönt att du fick bra besked, hoppas nu det går att få bort dina symtom också!

Här har lilla fröken plötsligt blivit så stor tycker jag! Nya favoritsysselsättningen är att gå runt med denna:



Hon kan faktiskt stå korta stunder utan stöd, så det känns som det går mer framåt med att gå än att krypa.

Annars är hon fantastiskt lätt att ha att göra med faktiskt. I torsdags hade jag tid för ett mindre skönhetsingrepp i Göteborg, så det blev 60 mil på tåg med båda barnen. (Sonen har tjatat om att få åka tåg så vi slog två flugor i en smäll...)

Till på köpet fick vi åka ersättningsbussar från Borås på grund av nån brand, gå ganska långt, vänta länge och så vidare. Inget gnäll eller ledsna miner från något av barnen, trots att vi var hemma vid halv tio på kvällen, helt utmattande.
(Tror iofs mamman var tröttast av anspänningen med småbarn i storstad och att hitta rätt tåg/buss. Lantisar var det ja... :D)
 
@Amha Vad skönt att du fick bra besked, hoppas nu det går att få bort dina symtom också!

Här har lilla fröken plötsligt blivit så stor tycker jag! Nya favoritsysselsättningen är att gå runt med denna:



Hon kan faktiskt stå korta stunder utan stöd, så det känns som det går mer framåt med att gå än att krypa.

Annars är hon fantastiskt lätt att ha att göra med faktiskt. I torsdags hade jag tid för ett mindre skönhetsingrepp i Göteborg, så det blev 60 mil på tåg med båda barnen. (Sonen har tjatat om att få åka tåg så vi slog två flugor i en smäll...)

Till på köpet fick vi åka ersättningsbussar från Borås på grund av nån brand, gå ganska långt, vänta länge och så vidare. Inget gnäll eller ledsna miner från något av barnen, trots att vi var hemma vid halv tio på kvällen, helt utmattande.
(Tror iofs mamman var tröttast av anspänningen med småbarn i storstad och att hitta rätt tåg/buss. Lantisar var det ja... :D)
Wow! Det märks att spannet är stort i tråden. Lilla T är så mycket bebis fortfarande :) faktiskt gillar jag det. Skulle nästan kunna tänka mig en till även om vettet och karln säger nej :o

Låter som en galen resa! Förstår att du blev trött!
 
Nu är stol nr 2 monterad åt bebis! Herregud vad plats de tar de där stolarna! Min bil är ju egentligen inte så liten och jag har valt de 2 minsta stolarna och likt förbannat är de aningen för stora om man är längre än 180. Tur att vi är ca 170-175 :p
 
Nu är stol nr 2 monterad åt bebis! Herregud vad plats de tar de där stolarna! Min bil är ju egentligen inte så liten och jag har valt de 2 minsta stolarna och likt förbannat är de aningen för stora om man är längre än 180. Tur att vi är ca 170-175 :p

Ja, gud vad de tar plats!
Sitter just nu ihopklämd mellan As stol och ett paket innehållande en byrå på väg hem från Ikea. Jag får sitta snett för att få plats med rumpan :p. Hela bilen blir fort full med vagn och prylar. Men det känns skönt att ha köpt trappgrindar, bättre att förekomma än att förekommas :)
 
Ja, gud vad de tar plats!
Sitter just nu ihopklämd mellan As stol och ett paket innehållande en byrå på väg hem från Ikea. Jag får sitta snett för att få plats med rumpan :p. Hela bilen blir fort full med vagn och prylar. Men det känns skönt att ha köpt trappgrindar, bättre att förekomma än att förekommas :)
Haha, ja hua. Vi har faktiskt börjat beställa hemkörning från IKEA. Det är så praktiskt och eftersom att jag inte vill köra med lös last är det hopplöst att handla där utan släp och sååå kul är det inte att knalla omkring där och leta kartonger. Jag gillar allt som har hemkörning typ, när det funkar, IKEA använder bring och där har jag goda erfarenheter.

Tidigare har jag alltid fått köra och sitta fram. Maken fick ju körkort strax innan bebis föddes och när hon föddes har babyskyddet varit placerat på kanten så jag har suttit fram hela tiden. Nu är stolarna placerade i mitten och på kanten så jag ser fram emot att få sitta bredvid tjejerna i bilen framöver. Det är så himla trevligt att slippa köra varje gång man ska åka bil och när man dessutom kan sitta bak med dem kan det ju bli rätt trevligt.
 
Haha, ja hua. Vi har faktiskt börjat beställa hemkörning från IKEA. Det är så praktiskt och eftersom att jag inte vill köra med lös last är det hopplöst att handla där utan släp och sååå kul är det inte att knalla omkring där och leta kartonger. Jag gillar allt som har hemkörning typ, när det funkar, IKEA använder bring och där har jag goda erfarenheter.

Tidigare har jag alltid fått köra och sitta fram. Maken fick ju körkort strax innan bebis föddes och när hon föddes har babyskyddet varit placerat på kanten så jag har suttit fram hela tiden. Nu är stolarna placerade i mitten och på kanten så jag ser fram emot att få sitta bredvid tjejerna i bilen framöver. Det är så himla trevligt att slippa köra varje gång man ska åka bil och när man dessutom kan sitta bak med dem kan det ju bli rätt trevligt.

Vi testade att montera britaxen idag, och det var stor skillnad! Vi ska försöka hitta en till likadan, så kanske vi slipper köpa en buss :p
Sen om den andra hamnar fram eller i mitten bak får vi se.
I andrabilen får det räcka med en stol så maken kan lämna Tova på dagis ibland.

Och på tal om IKEA så var jag där häromdagen och Tova konstaterade på vägen hem att "mamma är JÄTTEDUKTIG på att handla, vi har MASSA saker i bilen nu!" :o
 
Vi testade att montera britaxen idag, och det var stor skillnad! Vi ska försöka hitta en till likadan, så kanske vi slipper köpa en buss :p
Sen om den andra hamnar fram eller i mitten bak får vi se.
I andrabilen får det räcka med en stol så maken kan lämna Tova på dagis ibland.

Och på tal om IKEA så var jag där häromdagen och Tova konstaterade på vägen hem att "mamma är JÄTTEDUKTIG på att handla, vi har MASSA saker i bilen nu!" :o
Ja det är verkligen skillnad. Nu har vi bara provat britax-stolar dock. A verkar inte sitta särskilt bekvämt i hi-way längre, det ser väldigt ihoptryckt ut och hon är ju bara snart 3 så hon skulle ju ändå behöva byta innan det är dags för framåtvänt kände jag. Därför fick hon ju max-way och den är rymligare på alla ledder. Trodde man skulle kunna packa in hi-way i mitten och max-way bredvid men trots att max-way var väl inknölad mot dörren var det för tight för att det skulle kännas OK (hi-way blev instabil och tog massor av sätet bredvid) så det blev max-way i mitten och hi-way på sidan och det är precis att dörren går att stänga och det var tight som attan att försöka spänna fast dem :D hi-way gick nog bara för att den står på en såndär kloss, den kommer upp såpass att den där kanten på sätet hamnar under bygeln liksom. De är ju ganska rejält skålade. Nu är de på plats i alla fall och det känns som om de står bra.

Hahaha! De är så himla roliga att lyssna på! Dottern har en kompis som är nåt år äldre. Kompisen pratar riktigt tonårsspråk (och stockholmska) och idag när jag sa åt tösen att hon skulle gå och kissa ger hon mig tidernas allvarligaste blick och säger "amehh mamma!" :rofl: man skulle spara alla citat i en bok någonstans.
 
Ja det är verkligen skillnad. Nu har vi bara provat britax-stolar dock. A verkar inte sitta särskilt bekvämt i hi-way längre, det ser väldigt ihoptryckt ut och hon är ju bara snart 3 så hon skulle ju ändå behöva byta innan det är dags för framåtvänt kände jag. Därför fick hon ju max-way och den är rymligare på alla ledder. Trodde man skulle kunna packa in hi-way i mitten och max-way bredvid men trots att max-way var väl inknölad mot dörren var det för tight för att det skulle kännas OK (hi-way blev instabil och tog massor av sätet bredvid) så det blev max-way i mitten och hi-way på sidan och det är precis att dörren går att stänga och det var tight som attan att försöka spänna fast dem :D hi-way gick nog bara för att den står på en såndär kloss, den kommer upp såpass att den där kanten på sätet hamnar under bygeln liksom. De är ju ganska rejält skålade. Nu är de på plats i alla fall och det känns som om de står bra.

Hahaha! De är så himla roliga att lyssna på! Dottern har en kompis som är nåt år äldre. Kompisen pratar riktigt tonårsspråk (och stockholmska) och idag när jag sa åt tösen att hon skulle gå och kissa ger hon mig tidernas allvarligaste blick och säger "amehh mamma!" :rofl: man skulle spara alla citat i en bok någonstans.

För mig som bara har ett barn än, och har tittat på både max way och hi way. Vilken ska jag köpa först tycker du? Max way direkt? Ger den bra komfort redan från 7 månader? :)

@Elli_J vi har gjort likadant.. Delad vårdnad och han är egen företagare och tjänar mycket mindre än mig. Även om vi fick full bonus på jämställdhet så skulle vi förlora många många tusen på hans dagar. Vi har gjort så att han tar ut en halv dag i veckan typ, och är hemma när han hinner. Så brinner ändå inte hans pengar inne :)
Jag är ändå glad att vi har delad vårdnad. För han är ju en bra pappa!
 
För mig som bara har ett barn än, och har tittat på både max way och hi way. Vilken ska jag köpa först tycker du? Max way direkt? Ger den bra komfort redan från 7 månader? :)

@Elli_J vi har gjort likadant.. Delad vårdnad och han är egen företagare och tjänar mycket mindre än mig. Även om vi fick full bonus på jämställdhet så skulle vi förlora många många tusen på hans dagar. Vi har gjort så att han tar ut en halv dag i veckan typ, och är hemma när han hinner. Så brinner ändå inte hans pengar inne :)
Jag är ändå glad att vi har delad vårdnad. För han är ju en bra pappa!
Jag tror att jag kunnat få bebis att sitta bekvämt l max-way. Den är rymligare men även mer ombonad. Kolla om du var en återförsäljare nära dig så du kan prova?
 
Skönt att inte vara ensam med egenföretagare till sambo @Kaki :) många har svårt att förstå att han inte kan ta ledigt hursomhelst. Han är en bra pappa trots att han inte kan vara hemma hela dagarna.

Och pratet om bilstolar fick mej att inse att det är dags att byta i min bil också. Snart måste jag använda kofot när jag ska ta upp linnea från babyskyddet:D
 
Konsten att bygga ihop en ikeabyrå med en niomånaders: Försök läsa instruktionerna innan ungen rivit sönder dem. Låt för allt i världen inte ungen få tag i skruvpåsen, skruvar överallt. Torka upp kräkset som kom upp efter att ungen bitit på en kartong och svalt en mikroskopisk bit.
Ge upp och överlåt jobbet till sambon att avsluta själv :D
 
Konsten att bygga ihop en ikeabyrå med en niomånaders: Försök läsa instruktionerna innan ungen rivit sönder dem. Låt för allt i världen inte ungen få tag i skruvpåsen, skruvar överallt. Torka upp kräkset som kom upp efter att ungen bitit på en kartong och svalt en mikroskopisk bit.
Ge upp och överlåt jobbet till sambon att avsluta själv :D
Jag har byggt en del Ikea möbler med min åtta månaders. Jag brukar strategiskt placera ofarliga, men intressanta saker i närheten av ungen. Tomma kartonger, en väl stängd verktygslåda osv, sen se till att allt annat är i min hand eller ur räckhåll. Ja, sen räknar jag med att det tar 1-3 dagar inklusive pauser ;-)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 941
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 104
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 406
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 432
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp