Sommarföräldrar 2014

GAH vad trött jag är nu. Kört 65 mil och byggt monter. Tur att jag har hjälpsamma barn som kan böja sig ner och göra låga saker och hjälpas åt att bära tyngre saker tillsammans. Jättefin stuga har vi med riktig säng, hoppas den är bra att sova i också.

@DarkInNight : Jag har vissa förhoppningar om att jag inte kommer att träffa bm något mer innan förlossningen... Var hos gyn idag och livmodertappen är förkortad, men jag har inte börjat öppna mig ännu. Nästa besök är om två veckor, "men vi får väl se om du kommer då" sa min gynekolog. Hon brukar vara ganska försiktig med sådana utsagor annars. Har haft mer förvärkar de senaste dagarna också, så jag kanske inte behöver gå tiden ut trots allt. Eller så luras ungrackarn bara. Nästa och sista gången på kursen med bm är på torsdag, så vi får väl se.

En del saker var så "anklagande" skrivna kändes det som. "Fru C behöver hjälp att andas genom värkarna" stod det som första kommentar efter att jag kommit tillbaka till förlossningen från avdelningen med dottern (2 timmar och 20 minuter efter att de ville skicka hem mig eftersom förlossningen "inte startat". Jag hade då öppnat mig från 1-2 cm till 7-8 cm på ca 1,5-2 timmar och hade liksom inte haft någon hjälp alls med värkarbetet. "Sitt inte på soffan är ni snäll, den blir förstörd om vattnet går..."). Och gynekologen som ville sy ihop mig utan bedövning efter första barnet hade skrivit en kommentar som typ innebar att jag var sjåpig och hysterisk.

@keilir : Min treåring kan också vara jättejobbig med sitt "varför?" och "men jag vill/vill inte!" Jag försöker tänka att det är en viktigt del i hans personlighetsutveckling eller så, men det funkar ju inte alltid. Dock är han en dröm att ha med sig om man är borta någonstans eller gör något på tu man hand hemma (och faktiskt oftast också om lillasyster är med borta) och jag har märkt att han just nu behöver massor med uppmärksamhet. Jag tror att han behöver bearbeta att han ska få ett syskon till helt enkelt, trots att han längtar jättemycket efter bebisen och så.

Har for ovrigt parkerat mig i badrummet for att gora mig "forlossningsfin" nu. Kopte en harinpackning och badsalt efter gynbesoket och rorde ihop en body scrub precis. Lite harborttagning och fotfileri skadar inte heller... Ar visserligen lite sent pa kvallen nu men det ska bli sa skont med akta egentid.

Även min 10 åring behöver mycket närhet just nu, de känner säkert av att det börjar närma sig en tid då de får dela mer.

@majola vilka trista kommentarer du fick :(

Själv funderar jag över om liten har åkt ner en bit. Det är lite lättare att andas och tycker det härjar på en hel del nere mellan benen / rumpan. Ilar / obehagligt, jobbigt att sitta ner på fyrhjulingen på gropig väg.
Men det är mycket lättare att plocka upp saker från golvet :)
Går in i vecka 35 idag.

Dottern är också väldigt trevlig när man är iväg och gör saker eller hälsar på hos någon (tills man ska hem, då är hon inte lika medgörlig längre) så det känns ju bra. Det är dom här dusterna hemma i vardagen.
Men inatt har jag sovit betydligt mer så idag är det mycket bättre! Nu är hon dessutom i granngården och leker med en kompis och lilleman sover så jag har parkerat i solstolen :)

Min tvååring är också väldigt mammig och klängig.

Men jag tror att även katten lider av mattighet, han blir mer och mer kramig och gosig och vill helst ligga bredvid mig hela nätterna igenom :p

Helt ärligt, fy fasen för det här varma vädret.
Det har svajjat till i huvudet flera gånger och bara värker från knäna och nedåt.

Varför reagerar jag så starkt?
Vad kan jag göra åt det?

Ute med dottern på fm, då går det bra. Sen lunch och hon sover en stund.
Om vi ska vara ute igen så är det tokkämpigt för mig, så himla trist, jag vill ju få njuta av sommaren tillsammans med min dotter.

Senast ändrad:
Någon som har lite koll?
Min sambo är jätteförkyld, hostar, snorar och har ont i halsen. Om förlossningen skulle starta nu när han mår dåligt, hur gör man då? Får han ändå följa med?

Men hoppla, är så förbannat trött på det här.

Har kräkts och mått illa hela dagen. Helt däckad.
Trodde det berodde på dålig sömn och värme.

Fick ett infall och kollade vilopulsen, ligger över 120 slag / minut.
60-65/30 sekunder.

Vila eller ringa för råd?
Orkar inte ta tag i något, vill bara sova.

@DarkInNight : Hoppas du piggar på dig!

Vi har också haft jättevarmt idag, runt 30 grader i skuggan och knappt någon vind. Jag höll på att kollapsa vid matbordet under kvällsmaten (vi var tvungna att stänga terrassdörrarna för att inte dotra skulle rymma utoch det blev så galet kvavt) så min man skickade ner mig i källaren med en laptop. Här vilar jag mig nu och ska leta presenter till barnen som "lillebror har med sig". Vi har liksom inte just några ideer. Det har varit så många presenter den sista tiden, speciellt för storebror med påsk (våra barn fick leksaker till trädgården i födelsedagspresent, dottern en gungställning och sonen en trampolin, och vi kom överens med påskharen att han skulle komma med dem lite tidigare istället för att vänta halva sommaren.) Sedan födelsedag i juni, barnkalas en vecka senare, nappfen kom ytterligare en vecka efter det och sedan började min man prata om att hon hade en lillasyster - nattblöjefen - och vips hade sonen slutat med nattblöja också...

Han vet att han fick en jättefin, stor grävskopa som man kan sitta på av sin lillasyster för två år sedan så förväntningarna är ju ganska stora. Visst måste man kunna leva med besvikelser också, men det känns ju inte så smart att första intrycket av lillebror är att han är en snål kille. Men å andra sidan vill vi ju inte överdriva heller. Svårt läge tycker jag. Lillasyster bryr sig ju inte, så där vill vi bara hitta något vettigt.

Läste igenom texten för de två sista veckorna samt förlossningen i min smarta bok om graviditeten dag för dag i eftermiddags. Kom på att jag kanske ska leta reda på min TENS-apparat (eventuellt byta batterier?) och satte ipoden på laddning. Jag har visserligen inte haft musik vid de andra förlossningarna, men det kanske hjälper? Annars tar den ju inte mycket plats i väskan.

@Madick Hur går det? Hoppas du har möjlighet till vila och skugga =)

Börjar förstå allt det här med mående sista tiden och värme. Phu... Hett som en bastu i huset och vindstilla. Omöjligt att sova. Sen så var jag hos bm idag och mitt blodtryck har varit jämnt hela graviditeten 120/75. Men idag var det 130/85, och hon kunde inte känna huvudet utan var tvungen att se om det hänt något. 1 cm öppen, men det var hårt . Ska tillbaka på fredag för ett nytt blodtryck och urinprov. Min farmor fick havandeskapsförgiftning och missfall, min syster fick svår havandeskapsförgiftning med akut kejsarsnitt i v 27 så nu är jag ju lite nervös =/

Det är ju så varmt och huvudet känns som ett bowlingklot ändå.. Och revbenen känns det ju i titt som tätt, samt att det trycker., men det är ju inte hela tiden. Jag nämnde det, så blir det värre får jag ringa.

Hoppas ni andra mår bättre idag och njuter av sommaren och är fulla av energi =D

Det regnar idag, luften är galet skön, perfekt temperatur! Trist bara att alla besökare mest springer förbi. Bebis försöker ta sig ut genom huden känns det som ibland, jäkla tryck i ena foten är det.

@Pilo vilken vecka är du i nu? Ändå trevligt att ha börjat öppna sig, har för mig att jag är sist i sommarskaran.

Vilken tur för dig ;) Även om det är tråkigt för de andra och för korten kan jag tänka mig. Var ser man dina kort om jag får fråga?

Nu är jag i 37+5. Blev lite nervös att det redan skulle va igång när hon inte kunde känna honom när hon kände efter huvudet idag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka