Sommarföräldrar 2014

Heja @Energi ! Det låter ju son att du är på gång!

Här är det mest gnälligt tycker jag. Sammandragningar mer eller mindre oavbrutet, foglossning och jag är galet trött. Och samtidigt är våra barn är hyfsat jobbiga just nu. Det är förstås trist att jag inte orkar göra så mycket med dem, det förstås jag ju!

Heja @Energi ! Det låter ju son att du är på gång!

Här är det mest gnälligt tycker jag. Sammandragningar mer eller mindre oavbrutet, foglossning och jag är galet trött. Och samtidigt är våra barn är hyfsat jobbiga just nu. Det är förstås trist att jag inte orkar göra så mycket med dem, det förstås jag ju!

Det där med att inte riktigt orka med barnen känner jag igen, det är så trist och jag känner mig som världens hemskaste mamma som inte orkar :(

När är det du är beräknad?

Illamående och metallsmak i munnen har kommit tillbaka. Jag trodde att jag skulle slippa det nu när det börjar närma sig slutet (eller ja, minst 8v till). Några tips?

Juni
31/5 Hjartagna (första barnet) Pojke född 2/6, 50 cm, 3545 g
4 lillepia (första barnet) Pojke 8/6, 53 cm, 4110 g
6 keilir (andra barnet) Pojke 30/5, 52 cm, 3440 g
22 hjärter_dam (första barnet) Pojke född 15/6, 48 cm, 2590 g
25 Sessan_84 (andra barnet)

Juli
15 Energi (första barnet) flyttad på RUL från 23/6
18 Moonwalk (andra barnet)
19 majola (tredje barnet) en pojke
19 sandra87_ (första barnet)
23 Pilo (första barnet)

Augusti
15 DarkInNight (andra barnet)
25 Mustasukka (femte barnet)
26 Tora (ändrat efter RUL från 31/8, fjärde barnet)
28 Madick (tredje barnet) flyttad på RUL från 24/8 - räknar med 3-4 sept :-)

@Madick stackare, har du inte mått tillräckligt illa nu?

Du är gullig du @DarkInNight jag tycker jag knappt mått något illa jämfört med dig :-) Funderar på om det är hur hon vridit sig, sparkarna känns ju helt annorlunda, kanske hon trycker på något otrevligt ställe? Gått upp 2, 5 kg nu totalt varav sista kilot är nu senaste veckan!

@Madick
Jag mådde ju illa till v 17 något, men sen har jag ju i princip varit utan illamående. Det kommer bara lite då och då och hävs med mat eller sömn.
Är du trött, tänkte om illamåendet kan bero på det? Eller som du säger att hon lagt sig på något vis som framkallar illamåendet. :)
Är inte ett dugg avundsjuk på dig, jag HATAR verkligen att må illa!

Beroende på vartifrån jag räknar har jag gått upp 7 eller 3,5 kg.
Tror jag borde ha lagt på mig mer men jag tänker inte tvinga i mig en massa onyttigheter som missgynnar kroppen bara för att det ska se bra ut på pappret.
Äter vad Jag vill när jag vill, det får räcka så tycker jag :)

Kl

Idag hatar jag att vara gravid, har fått en hemorojd som gör ont :cry::down:
Ska nog börja kolla runt efter salvor och grejer mot sån här skit.
Några tips?

@DarkInNight Xyloproct är bra, finns både som suppar och salva.

Jag äter också vad jag vill men av nån ytterst mystisk anledning är jag bara sugen på nyttiga saker. Väldigt mycket jordgubbar går det åt och det är mycket järn i det vilket faktiskt syns på värdena.

@DarkInNight Xyloproct är bra, finns både som suppar och salva.

Jag äter också vad jag vill men av nån ytterst mystisk anledning är jag bara sugen på nyttiga saker. Väldigt mycket jordgubbar går det åt och det är mycket järn i det vilket faktiskt syns på värdena.

Ja jordgubbar :d
Helt plötsligt äter vi väldigt mycket efterrätt här i huset :angel:
Och om det bara är lite sol nästa vecka ska vi åka och plocka en hink eller två.

Tack, ska ta och köpa Xyloproct, vad är bäst, supp eller salva eller båda?

Usch. Börjar bli lite nervös inför måndag. Nån som har erfarenhet av vändningsförsök? Var inte så orolig då det lät på läkaren som att det skulle gå enkelt, men träffade en vän igår som började ojja sig över att jag skulle göra det och konstaterade att det skulle hon aldrig våga osv. :nailbiting:
Hur läskigt är det egentligen? Låter inte så dramatiskt om man läser på 1177 kan jag tycka..

Ja jordgubbar :d
Helt plötsligt äter vi väldigt mycket efterrätt här i huset :angel:
Och om det bara är lite sol nästa vecka ska vi åka och plocka en hink eller två.

Tack, ska ta och köpa Xyloproct, vad är bäst, supp eller salva eller båda?
Jag har gärna båda när jag haft problem. Salvan kan man ha dagtid och suppen när man lägger sig.

Usch. Börjar bli lite nervös inför måndag. Nån som har erfarenhet av vändningsförsök? Var inte så orolig då det lät på läkaren som att det skulle gå enkelt, men träffade en vän igår som började ojja sig över att jag skulle göra det och konstaterade att det skulle hon aldrig våga osv. :nailbiting:
Hur läskigt är det egentligen? Låter inte så dramatiskt om man läser på 1177 kan jag tycka..
Jag skulle fått göra vändningsförsök med 10 åringen, hon var väldigt sen att vända sig. Hann bli ganska uppskrämd så jag var väldigt lättad när hon väl tog sig i kragen och snurrade sig rätt i v.37 eller nåt sånt. Men jag vet faktiskt inte på riktigt.

Jag var inne och gjorde 2 vändningsförsök med min A som är född i februari. Blev också ordentligt skrämd innan av alla som menade att det var det värsta de varit med om osv...

Jag fick komma in fastande (pga risken för akutsnitt, många sjukhus har tagit bort det kravet och min läkare sa att han aldrig varit med om att det hänt). Fick ligga med ctg i 30 min.

Sedan gjordes det ett ul för att se hur bebisen låg, jag fick bricanyl intravenöst för att få livmodern att slappna av och så började de. Låg på rygg med kudde i svanken och under knäna för att inte få så ont av mina fogar och kunna slappna av.

Det som görs är att de trycker ner huvudet och "lyfter" rumpan på bebisen för att få den att göra en kullerbytta. Det känns men jag tyckte inte det gjorde jätteont. Det fanns en extra BM i rummet som bara hade fokus på mig och jag kunde när som helst avbryta om det gjorde för ont.

Våra försök misslyckades (bebis låg inte i traditionellt säte utan med fötterna först) och efteråt fick vi ligga med ctg i 2 omgångar till innan vi fick åka hem.

Efter första försöket fick jag ordentliga sammandragningar och var riktigt öm i magen men det la sig efter ett dygn ungefär.

Det andra försöket, 4dagar efter det första, gjorde betydligt mer ont eftersom magen redan var öm. Första gången försökte de snurra honom 3 gånger, andra gången stod jag bara ut 2 försök sedan tyckte varken läkaren eller jag att vi skulle fortsätta!

Fick en tid för planerat snitt men bebis valde att komma tidigare så det blev ett akutsnitt i v 37 +6.

Slutsatsen är väl att det var mkt mindre obehagligt än jag trott. Jag är å andra sidan ganska bra på att fokusera bort smärta och slappna av vilket säkert bidrog. Hade jag spänt mig hade det säkert gjort mer ont!

Fråga gärna om du vill veta mer :)

Suck, här händer det inget mer. Har haft mensvärk i fyra dagar, blir lite värre för varje dag. Ont i ljumskarna och typ yttre blygdläpparna. Eller ja, innanför där någonstans.

Hur går det för er andra?

Musklerna på mittpartiet (höfter och sätesmuskler) tycker inte om det här med att vara gravid. Kom på den briljanta idén att simma måste ju vara bra för att få igång blodcirkulationen ordentligt där nu när jag knappt kan röra mig utan att få ont nånstans. For iväg och det nästan knakade i musklerna första vändan men sen var det skönt att få röra på sig. En halvtimma blir nog bra, tänkte jag vid 20 min och simmade vidare. Det skulle jag inte gjort, sista 100m började jag få ont i just de muskler jag ville mjuka upp. Suck, överansträngt direkt. Hur korkad får man vara? Och vet ni att man går upp ca 300 kg när man kliver ur vattnet? Shit vad tungt allting blev. Men på't igen fast bara 20 min i taget i fortsättningen.

@Mirtai
Åh tack snälla du för att du delar med dig.
Jag har inte fått order om att fasta så får anta att ja inte ska göra det.
Och som jag har fattat det är det inte traditionellt säte här heller utan mer på snedden. Har huvudet typ uppe vid revbenen på höger sida och rumpan ner mot min vänstra höft. Sparkarna känns rejält i bäckenet och man undrar ibland om det ska komma ut en fot eller så. ;)
Kommer vara i v. 37+1 imorgon.
Men vi ska ju även göra TUL imorgon då vikten på liten hade ökat lite väl fort på slutet. Blir de för stort vette sjutton om jag ens vill prova vaginalt med min krångliga höft. Enl läkarna ska det ju inte vara några problem men om man är osäker själv kan det ju aldrig bli bra. :nailbiting:

@sandra87_ låter som din ligger ganska identiskt med hur min låg fast på andra hållet :) hade huvudet på vänster sida och rumpan vid höger ljumske. Fötterna var nere i bäckenet så känner väl igen känslan av att en fot är på väg ut :p

Min bebis fick ju inte att kullerbytta rätt, antar att det är samma med din eftersom den också ligger på snedden. Istället försökte de snurra honom på tvären (eller hur man nu ska beskriva det.

Ca hälften av alla vändningsförsök lyckas och till mig sa de att det oftast är lättare att vända bebisar som inte ligger i traditionellt säte!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka