Sommarföräldrar 2014

OK... simning går bort. Så här illa foglossning har jag inte haft på länge. Köpte en TENS apparat idag men det flyttade ju bara det onda.

@Madick : Din stackare!

Här kan man snacka om höggravid och desperat - fick ett sånt galet chipssug idag. (Till saken hör att vi i princip aldrig har chips hemma eftersom vi bara äter chips när jag är gravid :D). Allt stängt, det är ju helig söndag här i Förbundsrepubliken, så jag packade in ettåringen i pyjamas och med färdigborstade tänder i bilen och körde till macken. Hon somnade i och för sig inte, men jag köpte nog mitt livs dyraste chips (typ 25 kronor för 120 gram). Men min man lyckades söva henne ganska snabbt när vi kom hem så nu sitter jag här och käkar chips och fixar lite redovisningsgrejer till en förening som jag är med i.

Min son (som är 3) är så söt nu. Han frågar flera gånger om dagen om vi ska åka till sjukhuset och hämta bebisen. Vi försöker förklara att först åker bara mamma och pappa och "tar emot" bebisen ("Kommer den ut genom naveln?" "Inte direkt, men ungefär...") men att han kan få följa med pappa och hämta den när den får åka hem till oss. Igår var vi och handlade pyttesmå blöjor, HA-ersättning (min man är allergiker...) och så fick han välja ut en napp. Han ville även köpa kläder som lillebror ska ha när han åker hem från sjukhuset, men bara med grävskopa eller lastbil på. Det hittade vi förstås inte, så nu har han bestämt träff med farmor (som är sömmerska) på tisdag så hon ska fixa det. Måste köpa något enfärgat imorgon som hon kan applicera på... Vi fyndade även ett sexpack med små träfåglar som han målat i regnbågens färger och som vi ska göra en mobil av. :love:

Har precis varit på, förhoppningsvis, sista besöket hos barnmorskan. Sfmåttet har rusat iväg till 39 men sockret, järn och blodtryck var bra. Har fått hemsk mensvärk nu. Kan det kanske bero på att hon tryckte och kände så mycket?

Vändningen igår verkar ha gått bra. :) Ja tror iaf att liten ligger kvar än så länge. Men vi ska tillbaka om en vecka och dubbelkolla.
Vi ska även tillbaka om 2 veckor och kolla vikten igen. Ligger på 3,8 nu vilket betyder ca 800 gr upp på 1,5 vecka. :eek:
Fortsätter det i samma fart kommer vi vara uppe på över 5 kg vid BF och det vill jag INTE vara med om. Tycker det känns läskigt att föda barn som det är redan ju. :cool:

Jeez vilken bodybuilder! Fast de beräknade vikten på min första till 500g mer än vad han faktiskt vägde när han kom ut så beräkningsmetoden är ju inte helt hundra.

Jo dom sa att det inte alltid stämmer helt. Åh andra sidan fick min vän en uppskattning på ca 3,8 och han vägde ca 4,5 när han kom ut. Så det kan nog vara åt båda håll. Hoppas innerligt att dom har mätt i överkant. :o

Jag behöver lite råd.

Idag har jag faktiskt ganska ont av den här mensvärken. Det molar och "drar" och ibland blir det lite mera intensivt.

Min BM har sagt att vi ska ringa förlossningen "i god tid" i och med att det är så osäkert ifall vi får föda här på Akademiska i Uppsala.
Men jag har ju ingen aning om ifall det verkligen är på gång!
Jag har ju haft mensvärk i ungefär 5 dagar nu, men det smärtan trappas upp för varje dag.

När är det god tid att ringa? Hallå, jag har aldrig gjort det här förut, hur fasen ska jag kunna veta sånt här?! :D

@Energi

Smiter in, men generellt sägs det väl att när man börjar få värkar, och de inte försvinner av alvedon eller ett bad/dusch eller liknande så är det på g. Men är man osäker går det givetvis att ringa, jag tycker att det låter som att startgropen är precis runt hörnet, men inte riktigt där än, men jag är ingen barnmorska och är du orolig så ring!

@Emor
Åh tack för svaret!
Men då är frågan, hur känns värkar? För de här mensvärksattackerna är väl något annat?

Har inte ens tänkt tanken att ta en alvedon. Smart! :D

@Energi , en del får värk i magen, en del i ryggen, en del både och. Mensvärkssmärtan är väl livmodern, som förbereder sig skulle jag gissa, jag vet inte faktiskt. Men vanliga värkar har ju vanligtvis en rytm, att dom kommer och går, hur länge de varar, och hur lång tid det är emellan varierar dock. Men som sagt, är du orolig så ring, jag är ingen bm :)

@Energi faller in i kören som tycker du ska ringa och rådfråga :)

Mina värkar kändes till en början som lite kraftigare mensvärk (under naveln) , men då var det ju inte så utdraget som för dig utan de kom direkt. Hade haft lite regelbundna småvärkar dagarna innan men de klingade alltid av.
Två timmar senare gick vattnet och vi åkte in efter att ha pratat med förlossningen.

Så ring och prata med dem :)
Hoppas det är på gång nu! :bump:

Hur mår ni som fått era bebisar? Jag var oförskämt pigg och fräsch veckan efter förlossningen men nu är jag betydligt mer sliten. Igår kväll fick jag mjölkstockning i vänsterbröstet med hög feber och rejält ont. Nu börjar det klinga av men har fortfarande lite feber och ont. I helgen ökade avslaget från yttepyttelite till betydligt mer och i samma veva fick jag en obehaglig tyngdkänsla i underlivet, blev nästan lite orolig för framfall men efter lite googlande verkar det vanligt och ofarligt. Har dessutom vissa dagar när jag bara gråter och känner hopplöshet.

Bebis är iaf världens snällaste och mest nöjda lilla bebis, äter och sover och myser. Det gör gråtdagarna ännu jobbigare, jag har ju inget att gråta för.

Jag mår verkligen toppen! Visst är man trött ibland men det funkar bra faktiskt. Lukas har lite ont i magen och så och vi har provat det mesta, nu kör vi bara minifom, han får inte heller d dropparna för dom kan också ge gaser tydligen... Men han är rätt glupsk också så han sväljer tyvärr rätt mycket luft. Klart vi rapar men allt får man kanske inte upp. Har också tagit bort mjölkprodukter. Men har tyvärr inte kunnat hålla mig borta från den gigantiska ostkrokspåsen som min moster kom med till dottern (som älskar ostkrokar, men kanske inte behöver en maxibag direkt!), hon visste ju inte att jag inte kan äta. Hur kan man motstå? Min karaktär är dålig! Får hoppas sambon äter fort :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka