Sommarföräldrar 2014

Försöker tänka positivt. Mitten av maj, bara en månad kvar av högsäsong. Jag orkar med arbetsdagen men sen orkar jag inget mer, jättetråkigt. Tur att jag har världens bästa sambo som både står ut med mitt korta humör och kan interagera med stora dottern på ett sätt jag inte orkar just nu.

Tycker du gör ett enormt jobb!

Men förstår känslan av att inte riktigt orka med barnen/barnet. Tyvärr är inte min sambo lika snabb på att se när det behövs extra insatser från hans håll.
Dessutom nu när dottern är extremt mammig, och jag har stort behov av att ha lite utrymme runt mig och skrik får jag nästan panik av. Det är jobbigt att inte räcka till.
Det är skönt att det är övergående det här med att vara gravid iallafall :)

Min tjeja är ju 10 år så hon är inte alls lika krävande som en mindre tvärhandhög busunge. Och skrik ja, fy vad arg jag blir, det bara går inte att processa. Klart stressymtom.

Är så heligt förbannad just nu. Jag trodde att man som gravid skulle slippa folks bedömande av min kropp. Men nä, hur kunde jag tro det?

Träffade min (vidriga) kusin idag. Första hon sa?
"VAD TJOCK DU ÄR, HAHA!". Jag blev bara stum men min mamma sa "men så säger man väl inte?"
"Vadå? Hon är ju tjock!"
"Ja men man säger inte så"
"Hon är ju gravid, då får man säga så"

Jävlajävlajävla idiot vad jag blir ledsen! Dessutom var hon tvungen att kommentera hur låg magen är och hur konstig den ser ut, och vilken jättebebis det måste vara. Jamen tack, nu stannar jag inne resten av graviditeten.

Men fy fan så elakt :rage::mad:

Jag har skitsvårt att ens ta emot skämt om hur tjock jag är. tar åt mig som fan

Fumderar redan nu hur jag ska kunna bada med dottern i sommar ..

Ibland önskar jag att man kunde vara litemer fförberedd på att ge riktigt bra svar på tal när det blir sådär.
Jag blir mest chockad och stum

Ibland önskar jag att man kunde vara litemer fförberedd på att ge riktigt bra svar på tal när det blir sådär.
Jag blir mest chockad och stum
"Tack detsamma!" ?

Jag traffar lyckligtvis inte sa manga idioter och ar inte heller sa kanslig nar det galler sant dar, men man baxnar ju av en del historier...

Tack för tips :)

Det var någon som skulle skämta om min graviditet 'oj vad du gått upp' höhö

Jotack ett kilo, syns det så väl ..
eller undrar om jag inte låg minus där och då

Jag är rätt känslig kring vikten och magen, taskiga erfarenheter under ungdomen som sitter kvar.
Det är jobbigt att gå upp i vikt samtidigt som det är minst lika jobbigt att inte göra det, som att misslyckas med att vara. 'normalt' gravid.

Tre månader kvar av motstridiga känslor.

Av och till i sen.... jul... typ, så har det kliat på tårna. Nagelbanden och uppe på tårna. Trodde först att jag hade blivit kall och frysskadat dom, för de var röd/lila/blå. Så jag smörjde (apotekets fotsalva) och det blev bättre. Sen har det varit så... men nu kliar det mer och jag trodde när jag tittade en morgon att jag kliat så jag fått blåsor. Men det ser mest ut som små myggbett/röd-lila små mjuka. Och nagelbanden är lila/röda och de tår som kliar värst är svullna.

Jag har sköldkörtelproblem, men alla prover är bra, men jag vet ju att det kan ju knasiga symtom av alla de slag.

Men är det hypotyreosen eller nånting som kan ha med graviditeten att göra?

Ringde 1177 om en "klådstillande" salva (som jag inte skulle ta) och hon tyckte jag skulle åka till vc imorgon. Men det känns överkurs. Eller?

Av och till i sen.... jul... typ, så har det kliat på tårna. Nagelbanden och uppe på tårna. Trodde först att jag hade blivit kall och frysskadat dom, för de var röd/lila/blå. Så jag smörjde (apotekets fotsalva) och det blev bättre. Sen har det varit så... men nu kliar det mer och jag trodde när jag tittade en morgon att jag kliat så jag fått blåsor. Men det ser mest ut som små myggbett/röd-lila små mjuka. Och nagelbanden är lila/röda och de tår som kliar värst är svullna.

Jag har sköldkörtelproblem, men alla prover är bra, men jag vet ju att det kan ju knasiga symtom av alla de slag.

Men är det hypotyreosen eller nånting som kan ha med graviditeten att göra?

Ringde 1177 om en "klådstillande" salva (som jag inte skulle ta) och hon tyckte jag skulle åka till vc imorgon. Men det känns överkurs. Eller?

Klåda kan absolut ha med graviditeten att göra och på 1177 står också att man ska kontakta vc eller barnmorska nästkommande vardag.

Jag har också hypotyreos, men är också väldigt stabil och väl inställd, och skulle inte utgå från att det var i första hand.

Jag var hos husläkaren i fredags pga bihåleinflammation och fick en hel uppsjö med medikamenter. Jag tror han var jätteglad att jag äntligen är i tredje trimestern och han kan ta ut svängarna lite grann igen. Han hade en kollega på besök och förklarade: "Hon är gravid i vecka 30 och har haft en hel rad infektioner hela tiden. Det är skit (sic!), man kan ju inte göra just någonting. Hon har verkligen lidit (nåja...), ja och sköldkörtelpatient är hon också..."

Men nu har jag i alla fall fått penicillin, nässpray och slemlösande, plus något tjosan för att inte magen ska balla ur av penicillinet (vilket passade mycket bra för båda barnen blev magsjuka i samma veva!). Äntligen får jag inte tårar i ögonen av smärta när jag böjer mig framåt för att tex knyta skor eller så. Det gör väldigt mycket för humöret faktiskt. Fast jag är lite tveksam när det gäller det slemlösande. Vi räknade ut att dosen motsvarar nästan två snapsar i veckan! Hoppas vi har räknat fel (9 ml/dagen, 19 vol-% alkohol?) eller så ses det som försumbart ändå? Det är en ganska liten flaska, så jag ska väl inte ta det mer än någon vecka, men ändå...

@majola åh vad skönt att du får äta medicin nu som hjälper! :)

Jag förbannar foglossningen.. köpt ny högtalare så vi har poppat en del musik senaste dagarna.
Dottern älskar att dansa och blir ännu gladare när hon får sällskap, så jag dansade runt med henne (bar ej) i tio-femton minuter sen vågade jag inte mer. Men det räckte för att göra dagen efter till ett helvete, jäkla fogar att göra ont.
Frustrerande.

Sen har jag gått upp tre kilo nu! Pepp tack, så jag känner att det är bra (braaa!!) gjort och helt i sin ordning.

Att inte orka med allt med barnen kan jag relatera till. I vintras när jag mådde jättedåligt kände jag mig som världens sämsta mamma som inte orkade med sitt barn mer än typ tjugo minuter i taget, och då var jag ändå sjukskriven halvtid. Som tur var var maken föräldraledig på heltid och kunde avlasta mycket, men oj vad ont det gjorde i hjärtat när hon var mammig och jag inte kunde ge henne det hon behövde! Vi hade ju tur och fick gå hos världens bästa BVC-psykolog (pensionerad, men ryckte in under ordinaries sjukskrivning.) Vi gick dit tillsammans och fick bra handfasta råd att arbeta efter. Som att jag skulle äta lunch innan jag kom hem (jobbade halvdagar) och att det första jag gjorde när jag var hemma var att sätta mig i soffan och bara vara och gosa med dottern. Helst skulle jag hinna med en promenad om dagen också.
Just det där med goset, att hon fick tanka mig 100% i tjugo minuter gjorde mycket, både för henne och mig.

@Energi mfl
Vad trista kommentarer en del av er har fått om er mage! Att folk kan med bara! Jag har inte varit med om några sådana kommentarer. Förra graviditeten berättade en kollega dock högt och tydligt om sina missfall (som visst hade kommit efter vecka tolv, så än kunde jag minsann inte slappna av osv. Det gjorde mig jätteledsen och orolig.
Det är något med graviditet, amning och föräldraskap som gör att alla tycker de har rätt till åsikter. Suck.

@DarkInNight , skönt att du går upp! Foglossning är inte kul. Jag hade en riktigt aktiv dag i lördags som jag avslutade med att plantera en ny rabatt vilket ledde till att söndagen fick tillbringas i horisontalläge mer eller mindre. Sammandragningar deluxe o foglossningskänningar. Så trist att inte kroppen hänger med på allt man vill göra!

@majola , hoppas ni får vara friska ett tag nu och att kalaset blir av i helgen! Alkoholhalten i medicinen borde läkaren ha koll på tycker man.

@Pilo , det är inte svamp då? Tycker också du borde söka för det i alla fall. Inte roligt med klåda!

@DarkInNight , skönt att du går upp! Foglossning är inte kul. Jag hade en riktigt aktiv dag i lördags som jag avslutade med att plantera en ny rabatt vilket ledde till att söndagen fick tillbringas i horisontalläge mer eller mindre. Sammandragningar deluxe o foglossningskänningar. Så trist att inte kroppen hänger med på allt man vill göra!

Ja det är verkligen tråkigt !

kl
Läkaren ringde precis angående alla prover jag tog häromveckan.
Järnförrådet var visst för lågt, hon tyckte jag skulle äta järntabletter, men det fungerar ju inte :(
Så då började hon prata om naturläkemedel, men jag dricker ju redan blutsaft och järnberikad juice. Så nu skulle hon skicka remiss till dietist.

Låg visst lågt i protein också, vilket jag inte kan förstå för jag ser verkligen till att varenda måltid innehåller bra med protein.

Sen såg hon indikatorer för sköldkörtelproblem. Ämnesomsättningen är för hög, snabb förbränning. Men det behövdes fler prover för att kunna fastställa.
Har för mig att problem med sköldkörteln kan ställa till det med depressioner?
För snabb förbränning kanske kan förklara mina problem med magen?

Ska bli skönt att få träffa en dietist, men jag hade helst fått komma in och få järn direkt in i kroppen (hjärnsläpp, vad heter det?) för att se om det blir någon skillnad.

@DarkInNight sköldkörteln kan ställa till det på alla möjliga vis, även depressionssymtom. Det kanske är något visst protein du saknar så du inte kan ta upp resten, som hästar som saknar lysin *spånar*

Jag har kommit fram till att vi (sambon får haka på vare sig han vill eller inte :-) ) ska köra tygblöjor. Hade det delvis till hon som är 10 år nu, men de var stora och klumpiga och dagens lär vara smidigare, formsydda tänkte jag.

Senaste dagarna har hon varit vild inne i magen och vaken mycket, det är nästan som om hon gör kullerbyttor! 4 månader kvar ungefär, 15 veckor + ev. övertid.

Gaaaah, mina fingrar är prinskorvar!!! Fötterna är visserligen inte heller så roliga men får åtminstone plats i skorna.. Skenan jag fick till att ha på dagen börjar ju nästan spänna åt och då blir fingrarna ännu värre... Blääää.
Måtte detta vara över snart, och att den inte ska vänta två veckor efter datum också, då har jag redan sprängts.

Idag är jag iaf och klipper mig och fixar lite, det var verkligen på tiden!

Hej! Jag kikar in här med. Har bf 14 juni med andra barnet :) Någon mer som ska ha om en månad ca? Bebis har lagt sig "till rätta" sen ett par veckor tillbaka men är ännu ruckbar, och det förblir antagligen så enligt bm när man är omföderska. Något som jag inte kommer ihåg från förra grav är hur ont det gör när barnet rör på sitt huvud där nere. Det ilar och skär i underlivet nåt enormt. Nån som har samma? Förvärkar har jag haft ett tag med och det kommer väl en 5-10 st om dagen, vissa känns mer än andra. Jag går snart in i v 37 men har inte nånting klart för bebisen här hemma, förutom lite kläder tvättade och inlagda. Blir att köpa bilstol och sätta upp spjälsäng nu till helgen. Kanske packa den där väskan med :)

Hej! Jag kikar in här med. Har bf 14 juni med andra barnet :) Någon mer som ska ha om en månad ca? Bebis har lagt sig "till rätta" sen ett par veckor tillbaka men är ännu ruckbar, och det förblir antagligen så enligt bm när man är omföderska. Något som jag inte kommer ihåg från förra grav är hur ont det gör när barnet rör på sitt huvud där nere. Det ilar och skär i underlivet nåt enormt. Nån som har samma? Förvärkar har jag haft ett tag med och det kommer väl en 5-10 st om dagen, vissa känns mer än andra. Jag går snart in i v 37 men har inte nånting klart för bebisen här hemma, förutom lite kläder tvättade och inlagda. Blir att köpa bilstol och sätta upp spjälsäng nu till helgen. Kanske packa den där väskan med :)

Jag har bf 6/6 med andra barnet! Känner igen mig i allt du skriver, hur det ilar sådär (minns inte heller det från förra gången) och att inget är klart knappt. Vi har ju allt bara att det ska plockas fram och tvätta lite kläder. Jag har börjat svälla, värst i fingrar och det är inge roligt alls, har fått karpaltunnelsyndrom pga det som jag verkligen hoppas går över så fort bebis är ute!
Vår bebis är fortfarande rörlig, får se om det blivit skillnad på måndag, då är jag 37+3 tror jag det blir.
Hur gammal är ditt första barn?

Jag har bf 6/6 med andra barnet! Känner igen mig i allt du skriver, hur det ilar sådär (minns inte heller det från förra gången) och att inget är klart knappt. Vi har ju allt bara att det ska plockas fram och tvätta lite kläder. Jag har börjat svälla, värst i fingrar och det är inge roligt alls, har fått karpaltunnelsyndrom pga det som jag verkligen hoppas går över så fort bebis är ute!
Vår bebis är fortfarande rörlig, får se om det blivit skillnad på måndag, då är jag 37+3 tror jag det blir.
Hur gammal är ditt första barn?

Skönt man inte är ensam om det! Jag har än så länge inte börjat svälla eller liknande. Mått rätt så bra hela grav förutom illamående i början som jag inte hade med första. Blev sjukskriven på heltid i v 25 pga foglossning och ishias, men känner inte av det så mycket nu när man har möjlighet att välja vad man gör om dagarna. Saknar klart långa promenader mm, men inte så långt kvar nu :)

Dottern blir 4 i september. Hur gammal är ditt första?

Skönt man inte är ensam om det! Jag har än så länge inte börjat svälla eller liknande. Mått rätt så bra hela grav förutom illamående i början som jag inte hade med första. Blev sjukskriven på heltid i v 25 pga foglossning och ishias, men känner inte av det så mycket nu när man har möjlighet att välja vad man gör om dagarna. Saknar klart långa promenader mm, men inte så långt kvar nu :)

Dottern blir 4 i september. Hur gammal är ditt första?

Fyller 4 i november :)

@ Madick ja kanske det? Äter verkligen bra med protein så jag får inte ihop hurt jag skulle kunna ha proteinbrist, gröten innehåller mandelmjöl och fröer, lunch och middag baseras alltid på något proteinrikt, mellanmålen innehåller också protenrika produkter; kvarg, ägg etc

Tygblöjor har jag också velat använda! Men orken fanns inte när dottern var liten och det verkar ju inte som att jag kommer ha så mycket mer ork den här gången heller . Så då gör jag det lätt för mig och använder engångsblöjor...på naturens bekostnad :/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka