Sommareskem metoder?

Sv: Sommareskem metoder?

Nu är det ju tyvärr så att en sådan allergitest inte alltid är så tillförlitlig, en individ med en allergi kommer med sannolikhet att uppvisa en reaktion på andra ting också vid en test. Med det är intet sagt att hästen faktiskt är allergisk mot detta, utan kroppens system kan vara i lite överbelastning varvid en reaktion kan fås på många saker av den orsaken.

Viss exem är väl väldigt svårt att få bort - nästintill omöjligt?
Så har jag fått se de iaf, men jag kan visserligen ha helt fel då jag inte alls är insatt, anledningen till att jag gick hit - för att lära mig alltså.
Men salvor brukar man ju kunna hitta att ha på, hur pass mycket de botar har jag ingen aning.

En bekant till mig prövade homeopatpiller förra sommaren, ponnyn deras blev som ny! Manen som bara hade ramlat av växte ut och huden läktes som om den fick betalt, så använde de ju täcke förstås.

Själv använder jag endast täcke på min pöjk, han har lindrig exem och tål inte tjära, vilket gör att de flesta mirakelsmörjorna utesluts. Sen bränner han dessutom mulen om sommaren, men det behandlas med solsalva för djur så.

- I väntan på sommaren -

Nu är det ju tyvärr så att en sådan allergitest inte alltid är så tillförlitlig, en individ med en allergi kommer med sannolikhet att uppvisa en reaktion på andra ting också vid en test. Med det är intet sagt att hästen faktiskt är allergisk mot detta, utan kroppens system kan vara i lite överbelastning varvid en reaktion kan fås på många saker av den orsaken.

När jag gjorde testet på min häst så krävdes det att han var utan behandling av ex Horsol och andra metoder/medel minst en månad innan testet gjordes.

Testet ska ju också föra av en veterinär som kan saken.

Testet gjordes för flera år sedan. Hade hoppats det hänt mer på detta område sedan dess?

Ja alltså du kan få en reaktion på flera saker i en test, med det är intet sagt att hästen faktiskt skulle vara allergisk av tex spannmål bara för att testen visar det. Däremot kan den vara lite mera känslig för kanske spannmål, och därav en reaktion. Hoppas du förstår vad jag menar.

Kanske exemplet som spannmål inte är exemplariskt eftersom det är mer exakta allergener som undersöks - men som sagt, den veterinär som gör testet måste vara kunnig i att avläsa resultatet och den veterinär som gjorde detta tog även upp detta som du sade.

Läste precis om en metod som kan få bort /minska sommareksemet.
Har själv en B ponny med sommareksem och jag undrar vad ni bukare tror är den bästa metoden för sommareksem.
Enligt den här artikeln kan sommareksemet försvinna på 2 - 3 år..
Till hösten är jag tvungen att låna ut henne på foder då jag börjar på gymnasiet och inte har möjlighet att ta med henne, har någon tips på hur jag kan göra? Det är knotteskem jag pratar om nu :p

http://web.telia.com/~u52021535/dok/produkt.html - Läs detta!

Jag hade ett halvblod som fick sommareksem. Den blev hjälpt av Prob, men det gäller att man håller efter och tvättar med Prob-schampot. Det är ett jäkla gissel med sommareksem, fy så synd det är om dem! Hoppas du får ordning på det.

Har själv också använd Prob - schampo och prob - oljan, har dock inte hjälpt särskilt mycket.. :( Tvättade 1 gång varannan vecka och oljan varje dag..

Det finns studier gjorda i England och Melbourn bl a, men dessa studier omfattar mer t ex kring problematiken eksem och som jag tänker på linfrö och resultatet av detta.
Här använde man med stor säkerhet inte islänningar, och så stora studier har gjorts på just islandshäst hänger samman med att utbudet på eksemhästar är rikligt.

Flera studier har gjorts även på Island, men som sagt på islandshäst då.

Nej soleksem är brännskador som uppstår på ljus hud i te x karleder, mule, vit bläs osv. Förväxla inte det med vanlig sommareksem som i över 90 % av fallen härstammar från bitande insekter.

Finns det nåt som hjälper mot solexem som du vet om ?
Min nya häst verkar ha bägge både sol o knott då han har börjat redan nu att klia sej lite i svansen.
JAg kikade i dag då jag upptäckte det o hittade torr hud och en liten sårskorpa i svansroten .:(
Ska jag täcka redan nu ?

Lägger till att jag har Tinker o har även haft en annan Tinker tidgare med exem .

Finns det nåt som hjälper mot solexem som du vet om ?
Min nya häst verkar ha bägge både sol o knott då han har börjat redan nu att klia sej lite i svansen.
JAg kikade i dag då jag upptäckte det o hittade torr hud och en liten sårskorpa i svansroten .:(
Ska jag täcka redan nu ?

Soleksem på häst beter sig på samma sätt som på människa, det ljusa partiet får starka brännskador och vätskande blåsor som kan ge sårbildning. Bäst här är att skaffa en solskyddsfaktor, gärna en vattenfast sådan också. Finns ju numera mycket bra mycket bra att köpa till människa vilket funkar lika bra på häst.

När det gäller vanlig eksem, alltså sådant som sätter sig i man och svans sk man och svans skorv gäller täckning när insekterna gör sitt inträde.

Har du problem nu prova att tvätta svans och ev mankam, låta torka något dygn för att sedan smörja med mjukgörande creme eller lotion. Upprepa gärna detta, då jag vet att vissa hästar kan ha torr hud precis som vissa människor.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 789
L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 164
Senast: Kallebus
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 852
Senast: skuggi
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 425
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar