Sommareskem metoder?

Sv: Sommareskem metoder?

Jaha, då är jag med. Jo jag vet flera som provat detta, dessvärre utan önskat resultat.

Va? Nu får du utveckla det där lite.. ;)
Vad har du hört det där?

Ja jag har problem med eksem på min ena häst o vi har tagit en massa olika prover hon är inte allergisk mot någonting så kunde ju inte undvika nåt speciellt eller ge henne nåt mot det,men vetrinären sa att vaccinet mot ringorm kunde i vissa fall lindra eksemet. Vi har ännu inte provat det men en vän till mig gjorde o hennes häst blev lite bättre i sina eksem :)

Så jag har hört de från min vetrinär och från min vän som hört det från sin vetrinär också :)

Jag har "hört" något om detta med ringormsvaccin på ett engelskt forum (länge sedan) men det var något problem med att det var ett vaccin för kor, ej testat på hästar så många veterinärer vägrade ge det av rädsla för ev påföljd om något gick snett. Men det lät som det hade hjälpt en del av de hästar som trots allt fått det iaf. Låter detta bekant (att det egentligen är för kor?)

Använder Killitch på en häst som är känslig för svidknott, funkar jättebra.

Ja, det är ju den "sammansatta" varianten av bensylen....men jag undrar varför Alex säger att det är svårare o dyrare i år att få tag i bensylen?

Eftersom det förra året 'hände' något. Först drog priset iväg, och sen utgick det från chemist direct. Sen hittade ngn det hos annan ÅF i UK, men då började priset skena där med. Dock som sagt ingen koll på i år, då jag har ett lager som räcker. Men, ingen aning hur det ser ut i år, därför jag skrev troligen dyrare och knepigare få tag på, men gå borde det fortfarande. Chemist direct verkar fortfarande inte ha det dock (snabbkollade nyss).

Eftersom det låter precis som min ponny så tror jag faktiskt att det är det. Men det kan även vara en annan sort sommareksem, nämligen solallergi.
Brukar det var värst för din ponny när det är knott ute eller vid soligt väder?

Märker ingen skillnad. Han är oftast inne på nätterna och det första han gör när han kommer till hagen är att gå till sitt favoritträd och klia manen. Svansen kliar han mot boxväggen. Har läst att exemtäcke inte är bra då dom går miste om ljuset och de vitaminer som denna ger. Det som varit bäst hittills har varit ett hopkok med vitlök men eftersom jag inte alltid själv släpper ut så blir det inte kontinuerlig påstrykning. Ska kanske prova linfröolja!?

I valet mellan klia sig fördärvad, eller få mindre solljus är helt klart täcke att föredra.

Sen får de mestadels av vitaminerna från gräset, och de får ju solljus på delar av kroppen. Så risken för vitaminbrist är obefintlig i princip, skulle man ändå vara orolig är det ju enkelt att ge vitamin.

Men de får mer vitaminproducerande solljus på sig en normal sommar med eksemtäcke, än en normal vinter utan täcke (för solen skiner mindre då).

Jag har min eksemhäst på linfröolja sedan flera år tillbaka, och han är numera symptomfri sommartid men han får ha täcket på vilket han även kräver. Han går ute dygnet runt utan klådproblem faktiskt, det enda vi gör numera är att spraya med myggspray varje kväll och byta täcket regelbundet.

Får din häst äta gräs? Eller går den i sandhage?

Jag har "hört" något om detta med ringormsvaccin på ett engelskt forum (länge sedan) men det var något problem med att det var ett vaccin för kor, ej testat på hästar så många veterinärer vägrade ge det av rädsla för ev påföljd om något gick snett. Men det lät som det hade hjälpt en del av de hästar som trots allt fått det iaf. Låter detta bekant (att det egentligen är för kor?)

Nej det låter absolut inte bekant.

:)

Och min kan inte gå i solljus för hon är överkänslig för UV ljus...så har hon inte täcke så kliar hon sig sönder och samman...och dessutom tål hon inte ett visst protein i gräset! Inte lätt med exemhästar inte!

Intressant tråd dethär... måste bara skriva, har själv en islänning som tyvärr fått "knott"eksem för 2 år sen :cry: ´Första sommaren var eländig, man o svans eländiga mot hösten.

Senaste sommar har gått bra (trots värme o mycket knott) Varit konsekvent med eksemtäcke, gett Derma Vital Cubes som kraftfoder (liten mängd) och det bästa av allt, jag köpte från apoteket "Beckolja" som jag blandade (50/50) med rypsolja och penslade man o svans, helt otrolig produkt, dyrbar bara tyvärr - men det hjälpte, knotten avskyr stanken och det har en helande effekt på huden...

Förstod att många ger linfröolja, måste pröva det... jag har nu gett fiskleverolja, mineraler och MSM (fick tipset att det skulle vara bra för eksemhästar), äppelcidervinäger i vattnet, saltstenen bort, havssalt i stället... Tycker att det här med fodret är en svår grej, skulle så gärna vilja få det "rätt"... emellanåt så känns det att han får så många olika sorter - vad är det som riktigt hjälper...hm

Vet inte riktigt, förra ägaren tog blodprov och skickade iväg till Tyskland för provsvar och då fick hon reda på detta..så jag vet inte exakt utan jag har bara hållt henne borta från sommarbete...ska kolla med de veterinärerna som tog proverna om de har kvar det i journalerna så man vet mer exakt.

Råkar du veta om man får ha dem på bete, även om man har Äppelcidervinäger i vattnet?
Äppelcidervinäger ger man ju för att sänka hästen PH (eller om det var höja xD) Och gräs ger ju motsatt effekt.. :crazy:

Råkar du veta om man får ha dem på bete, även om man har Äppelcidervinäger i vattnet?
Äppelcidervinäger ger man ju för att sänka hästen PH (eller om det var höja xD) Och gräs ger ju motsatt effekt.. :crazy:

Vad menar du?
Hästens mag- och tarmsystem reglerar pH värdet av sig självt. Det lär inte spela ngn roll om du tillsätter äppelcidervinäger. Det är bra mkt surare i vissa delar av magsäcken än vad denna vinäger lär göra vattnet.
Gräset kan sänka pH i grovtarmen om det finns mkt fruktan i det så att det blir feljäsning. Men jag undrar om det är det du menar? tror nästan inte det

Vilket pH värde i vilken del av kroppen menar du?

Vad har det sedan med eksem att göra? :confused:

Jo men jag läste det i artikeln som jag la in i första inlägget.
Att man ska ge hästen äppelcidervinäger för att sänka PH:n (eller höja) och inte låta den äta gräs eller liknande.. förstår inte heller xD

Jag tror du kan glömma den där artikeln. Vinäger är mums för knott. Jag har ibland samlat knott för artbestämning. Det bästa (och billigaste) sättet att fånga dem är på gula plastfat med äppelcidervinäger i botten. Skulle hästen lukta äppelcidervinäger kan du ge dig på att knotten upptäcker det!

Linfröolja kan höja tröskeln för allergiutbrott om den börjag ges 2-3 månader innan säsongen som Boj skriver.

I vissa studier har man sätt en bättring med ringormsvaccin. Tanken är att immunförsvaret ska ägna sig åt annat än att reagera på knott. Men materialen är så pass små och okontrollerade vad jag vet, så det är svårt att dra säkra slutsatser.

Det finns bara ett sätt att säkert lindra sommareksemet och det är att på olika sätt skydda hästen för knott. Gräset i sig är inget problem men knotten bor ofta där så på betet får man skydda hästen med täcken och eller insektsavstötande medel. HH

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 789
L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 164
Senast: Kallebus
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 852
Senast: skuggi
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 425
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar