Sommareskem metoder?

Sv: Sommareskem metoder?

Okej, tack :)

Undrar då över detta med linfröolja.. Skulle vilja testa det, men det kanske redan är försent? :crazy:
Vart går det att beställa eller köpa?

Mindre flaskor - livsmedelsaffären, dunkar i större hästaffärer. HH

Okej, tack :)

Undrar då över detta med linfröolja.. Skulle vilja testa det, men det kanske redan är försent? :crazy:
Vart går det att beställa eller köpa?

Tips på var du finner oljan har du redan fått, om det är försent ja delvis faktiskt. Jag var själv ute vid den här årstiden när jag körde igång första året, men även om han då inte blev symptomfri hela sommaren så blev hästen klart mycket bättre i varje fall.

Sedan har jag givit mina olja året runt och inte haft uppehåll, blir enklast så eftersom introduktions tiden är så väldigt lång och måste vara avklarad när knottsäsongen kommer igång.

Jag tycker visst att du kan börja, men jag tror att det bästa resultatet kommer du att få sommaren 2011.

Min kuse har eksem. Men frågan är vad det är för eksem egentligen? Han har börjat klia nu precis efter nyår, svansen har börjat tunna ur redan tyvärr. Iom jag alltid har täcke på, både inne och ute, med rejäl svanslapp så kommer inte solen åt (det har faktiskt varit riktigt soligt). Manen kliar också, och den har börjat att bli stubbig. Likaså bogarna kliar, samt undersidan/sidan av magen precis framför virveln. Knott och mygg nu när det är -10 är uteslutet. Snöat har det ju gjort ibland och regn orsakar kliande. Dock lägger sig inte snön på samma ställen som kliar.

Linfröolja i fodret ingår med ca 1 dl om dagen. Det hjälper tycker jag, men inte helt. Svansen ryker trots täcke...

Fattar inte vad som kan orsaka klådan nu? Varken stickane insekter eller sol kommer ju åt...

En sak värt att nämna är att när svansen börjar klia, kliar han nosen under ridning mot frambenen...

Mitt sto fick eksem i halva mankammen på ena sidan förra året. Hon har inte haft det innan så jag blev fundersam. Men Aloevera Gele höll klådan borta och verkade lugna huden ordentligt. Eksemtäcke hade samma effekt. (blev inte bättre men inte heller sämre) utan gele eller täcke blev det värre direkt. När jag släppte hästen på bete försvann allt på en vecka. När hästen kom hem igen var det tillbaka på en vecka igen. Jag antog/gissade att det berodde på att beteshagen ligger vid en sjö och det är alltid mer eller mindre vind där. Hemma har vi mycket skog runt hagarna så här blåser det sällan och väldigt lite. Sen läste jag en artikel om en häst som blivit av med sitt eksem av att de tog bort betfor ur foderstaten.
Jag ger mina hästar betfor för tarmarnas skull, men under betet får de det inte. Det kan även vara detta insåg jag. I år ska jag sluta med betforen när gräset börjar växa i hagarna. Då går de och småäter hela tiden så tarmarna får jobba tillräckligt ändå (och betforen blir inte så nödvändig).
Det ska bli intressant att se om det blir skillnad.

Mitt sto fick eksem i halva mankammen på ena sidan förra året. Hon har inte haft det innan så jag blev fundersam. Men Aloevera Gele höll klådan borta och verkade lugna huden ordentligt. Eksemtäcke hade samma effekt. (blev inte bättre men inte heller sämre) utan gele eller täcke blev det värre direkt. När jag släppte hästen på bete försvann allt på en vecka. När hästen kom hem igen var det tillbaka på en vecka igen. Jag antog/gissade att det berodde på att beteshagen ligger vid en sjö och det är alltid mer eller mindre vind där. Hemma har vi mycket skog runt hagarna så här blåser det sällan och väldigt lite. Sen läste jag en artikel om en häst som blivit av med sitt eksem av att de tog bort betfor ur foderstaten.
Jag ger mina hästar betfor för tarmarnas skull, men under betet får de det inte. Det kan även vara detta insåg jag. I år ska jag sluta med betforen när gräset börjar växa i hagarna. Då går de och småäter hela tiden så tarmarna får jobba tillräckligt ändå (och betforen blir inte så nödvändig).
Det ska bli intressant att se om det blir skillnad.
Har också tänkt på det här med betfor! Tror jag också ska sluta och ge morötter i stället,- fast då har vi det här med mineralerna! Det är knappt han käkar dom fast dom är gömda i betforen! Linfröolja ska jag testa om än det är llite sent.

Kvalster kan de ju iofs vara men har precis tvättat täckena. De är tvättade i rent vatten efteråt flera omgångar bara för att vara säker på att det inte ska vara medel kvar.

Kan jag kontrollera kvalster på något vis?

Vår ponny kliade av nytvättat täcke trots att det var sköljt. Tror täcket är lite för stort för maskinen så att det inte sköljs ordetligt. Gällande kvalster gjorde vi en allergiscreening som bla annat visade allergi mot kvalster.

Senast ändrad:

halvt kl*

Det där med vinägern var bra att veta. Känner till en hästägare här vars islandshästar har riktigt hemsk eksem på somrarna. Dom ger dessa vinäger sedan ett tag tillbaka, ger det i dricksvattnet samt svampar av dom med det utspätt. Det är ingen rolig syn :(
Denna person hävdade också att eksemen har med ph att göra och att vinägern fixade det. Trots dåligt resultat så hade hon självklart rätt. Stackars hästar.
Förstår inte varför vissa ska vara så envisa med att dom har rätt istället för att förstå att en del saker inte hjälper och det är dags att försöka med något annat.

Vår travare brukar förresten klia en del i svansen på somrarna, är detta eksem eller bara irritation från insekter? Kliar en del i manen också iofs men det är svansen som det blir mindre av under sommarhalvåret. Har testat AVS-14 tror jag det hette men det fungerade inte, rengör och smörjer annars insektssår m.m med Aloe Vera men det gör ju inte att han slutar klia.
Har funderat på Eksemtäcke men det är kanske lite overkill när det bara är lite i svansen och lite i manen som det kliar?

Avmaska hästen med dubbel dos av ett moxidectinpreparat får du se!
Din häst har antagligen microfilarier under huden som har blivit aktiva nu till vårens ankomst. Klådan försvinner direkt. Du behöver göra om behandlingen om 14 dagar. Har du tur blir hon av med de vuxna djuren annars får du räkna med att göra om det.
Just klåda vid naveln, maglinjen och på bogen i hop med svans och man. förutom fjällning och ibland ömhet på bogen är typiska symptom.
Microfilarierna är det som även kallas nackbandmask och som många veterinärer säger inte finns för att dte är så svårt att säkert diagnosticera;-) Som med fotskabb t ex. Syns EJ på maskprov e dyl.

killitch är samma sak som benzylbenzoatlösningen vi köpte förra året. Exakt! min personliga uppfattning är att det var företaget som säljer killitch som fick nys om att man köpte benzylbezoatlösningen till hästar...MYCKET billigare än deras tappning...

Hästen är det redan. Tyvärr hjälpte inte det... Hade varit väldigt bra annars. Körde dubbelt gånger tre. Dock sägs det enl USA källor att equimax i dubbeldos är bättre, dock finns det forskning att dubbeldos ivermectin hjälper.

Senast i höstas kördes dubbeldos moxidectin samt efter 14 dagar dubbeldos ivermectin.

Såg i den andra tråden att du läst samma som jag från USA... Jag var med och gjorde tester då när tråden började.

Men om det var i höstas du maskade mot microfilarier så vaknar ju de vuxna djuren nu till våren! Dem du aldrig fick fatt på... Mina två som visar symptom gör det osvikligt i samband med pälsfällning, jag tror det är fullkomligt logiskt.

Min kuse har eksem. Men frågan är vad det är för eksem egentligen? Han har börjat klia nu precis efter nyår, svansen har börjat tunna ur redan tyvärr. Iom jag alltid har täcke på, både inne och ute, med rejäl svanslapp så kommer inte solen åt (det har faktiskt varit riktigt soligt). Manen kliar också, och den har börjat att bli stubbig. Likaså bogarna kliar, samt undersidan/sidan av magen precis framför virveln. Knott och mygg nu när det är -10 är uteslutet. Snöat har det ju gjort ibland och regn orsakar kliande. Dock lägger sig inte snön på samma ställen som kliar.

Linfröolja i fodret ingår med ca 1 dl om dagen. Det hjälper tycker jag, men inte helt. Svansen ryker trots täcke...

Fattar inte vad som kan orsaka klådan nu? Varken stickane insekter eller sol kommer ju åt...

En sak värt att nämna är att när svansen börjar klia, kliar han nosen under ridning mot frambenen...

Det är möjligt din häst har allergener mot något annat är just knotteksem eller knotteksem plus ytterligare allergener. Det bästa är att göra ett allergentest. Jag vet inte hur många veterinärer som är kapabla göra detta idag, det har jag gjort på min häst för ett antal år sedan då jag bodde utanför Norrköping och där finns en duktig veterinär som forskar om eksem samt arbetar som hudkonsult.

Just nu är också pälslöss i farten om man har en häst med rejäl päls.

Just allergier hos häst kräver en veterinär som kan området och det är inte så många.

Jag vet inte hur långt man kommit idag med att kunna testa själva knotteksemet - det är svårt fånga dessa och tillverka test.

Vaccin ska så vitt jag vet inte vara klart än och det är möjligt det lagts undan pga kostnaden som sägs ovan, har inget hört mer om det.

Ringomsvaccin är verkningslöst enl den veterinär jag har haft kontakt med.

Det är viktigt skilja knotteksem och soleksem - det är helt olika.

Knott trivs i högt gräs och det är troligen därför man ännu envisas med att låta hästar gå på inget bete alls. Det är inte särskilt djurvänligt. Har man en eksemhäst skall man se till att skydda den med täcke och repellerade medel eller flytta den till havsnära/blåsigt bete.

Det är viktigt ha en bra skötsel, bra grovfoder med rätt protein. Normal mängd betfor är verkligen ingen fara, mina har inte mått sämre eller bättre utan betfor. "Socker" finns i det mesta, det går att läsa mycket om det, även morötter innehller sockerarter.....

Så, har man en eksemhäst - täcke och bra grovfoder, öppna hagar. Kolla upp fler allergener är värt att göra.

Jo visst. De vet väl inte hur länge de vuxna kan överleva ännu? Jag ska erkänna att jag inte läst på nu de sista åren... Har läst om 21 dagar men det var för kort enl någon studie som sa över flera år. Dessutom blir de vuxna maskarna temporärt sterila efter dubbeldos av ivermectin, frågan är samma där dock hur länge? Att man genom att dubbeldosa kan få de vuxna att sluta släppa ägg och så småningom dö av.

Dock är det så att min kuse inte börjar klia sig mer vid dubbeldos alls, vare sig om jag dubbeldosar equimax, cydectin comp eller ivermectinbaserat. Gjorde detta flera gånger under 2006 och/eller 2007 (kommer inte ihåg). Sedan dess har jag dubbeldosat minst en gång om året av något av det beroende på vad stallet avmaskat med. Detta ger tyvärr inte heller någon lättning.

Så tyvärr, eftersom ingen större klireaktion kommer med dubbeldosavmaskning (där vetrinär tycker det är en bra ide att prova) så tror jag inte att de påverkar. Dock vet jag ju inte och därför ger jag dubbeldos en gång om året (minst) för att se om det blir någon reaktion.

Visst kan kusen vara allergisk mot något annat. Frågan är bara vad? Allergikoll har vi kollat på men eftersom han reagerat på så mycket olika så skulle det nog vara enklare att gör en ej-allergisk-mot-lista.

Kan bara hålla med dock - täcke, foder och öppna hagar ger en bra grund.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 789
L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 164
Senast: Kallebus
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 852
Senast: skuggi
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 425
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv