Sv: Sommareskem metoder?
Min kuse har eksem. Men frågan är vad det är för eksem egentligen? Han har börjat klia nu precis efter nyår, svansen har börjat tunna ur redan tyvärr. Iom jag alltid har täcke på, både inne och ute, med rejäl svanslapp så kommer inte solen åt (det har faktiskt varit riktigt soligt). Manen kliar också, och den har börjat att bli stubbig. Likaså bogarna kliar, samt undersidan/sidan av magen precis framför virveln. Knott och mygg nu när det är -10 är uteslutet. Snöat har det ju gjort ibland och regn orsakar kliande. Dock lägger sig inte snön på samma ställen som kliar.
Linfröolja i fodret ingår med ca 1 dl om dagen. Det hjälper tycker jag, men inte helt. Svansen ryker trots täcke...
Fattar inte vad som kan orsaka klådan nu? Varken stickane insekter eller sol kommer ju åt...
En sak värt att nämna är att när svansen börjar klia, kliar han nosen under ridning mot frambenen...
Det är möjligt din häst har allergener mot något annat är just knotteksem eller knotteksem plus ytterligare allergener. Det bästa är att göra ett allergentest. Jag vet inte hur många veterinärer som är kapabla göra detta idag, det har jag gjort på min häst för ett antal år sedan då jag bodde utanför Norrköping och där finns en duktig veterinär som forskar om eksem samt arbetar som hudkonsult.
Just nu är också pälslöss i farten om man har en häst med rejäl päls.
Just allergier hos häst kräver en veterinär som kan området och det är inte så många.
Jag vet inte hur långt man kommit idag med att kunna testa själva knotteksemet - det är svårt fånga dessa och tillverka test.
Vaccin ska så vitt jag vet inte vara klart än och det är möjligt det lagts undan pga kostnaden som sägs ovan, har inget hört mer om det.
Ringomsvaccin är verkningslöst enl den veterinär jag har haft kontakt med.
Det är viktigt skilja knotteksem och soleksem - det är helt olika.
Knott trivs i högt gräs och det är troligen därför man ännu envisas med att låta hästar gå på inget bete alls. Det är inte särskilt djurvänligt. Har man en eksemhäst skall man se till att skydda den med täcke och repellerade medel eller flytta den till havsnära/blåsigt bete.
Det är viktigt ha en bra skötsel, bra grovfoder med rätt protein. Normal mängd betfor är verkligen ingen fara, mina har inte mått sämre eller bättre utan betfor. "Socker" finns i det mesta, det går att läsa mycket om det, även morötter innehller sockerarter.....
Så, har man en eksemhäst - täcke och bra grovfoder, öppna hagar. Kolla upp fler allergener är värt att göra.