Sommarens projekt

Sv: Sommarens projekt

underbart! :rofl:
själv har jag lite löst funderat på att skriva något oväntat på en vägg, t.ex. "prutt" istället för alla kärlek/love, family, hope, kitchen och annat som man ser hemma hos folk. (ja, jag har så barnslig humor :o ) men det där var snäppet vassare :D

nu ska jag sluta sabba tråden med OT-prat :)

underbart! :rofl:
själv har jag lite löst funderat på att skriva något oväntat på en vägg, t.ex. "prutt" istället för alla kärlek/love, family, hope, kitchen och annat som man ser hemma hos folk. (ja, jag har så barnslig humor :o ) men det där var snäppet vassare :D

nu ska jag sluta sabba tråden med OT-prat :)

Jag hakar på :D

Mikael Richter - en av mina favoritkonstnärer gjorde en offentlig utsmyckning med texten snor rap & prutt
http://www.konst.org/swe/konst/offentlig/snor.html

"Kampen går vidare för en roligare planet."

Vi håller på att byta ut alla stockar som avgränsar gräsmattan från gruset och lägga dit kantstenar i stället.
Här lever marken sitt eget liv vilket innebär att stockarna pekar åt alla håll varje år.
De mindre stenarna hoppas vi ska följa marken bättre.
Dessutom slipper många köra över hörnen på stockarna, något som -för vissa personer- verkar ofrånkomligt.....konstigt att vi själva inte har gjort det, inte ens med hästsläpet efter....(VI vet att det går att köra runt med ett hästekipage fast ett annat står parkerat....med rätt charufförer)

Nu kanske de genar över stenarna i stället.....men det får vi väl ta om det är så omöjligt att köra på gruset. Vissa bilar kanske inte kan ta kurvorna -för det kan väl ändå inte vara det som sitter bakom ratten....?

Lite utbyte av altanvirke behövs också.
Inga större projekt i år, vi blev rätt knäckta av att tömma och flytta grejor från en gård där grejor samlats i 50 år....
Men nästa år......

kl

Vi bygger en funkislekstuga till barnen.

425085_179910215475480_1419607835_n.jpg

Jag ska göra klart min nya klädkammare och måla färdigt listerna i det nya gästrummet.
Fixa ena väggen i sovrummet, sätta golvlist och måla taklisterna och efter elektrikern så kommer det vara klart.
I köket ska jag måla det sista som fattas, sätta ett par kakelrader.
Laga tapet och byta ut en dörrlist i matrummet.
Måla snickerier utomhus.
Olja in och byta ut ett par bräder i altanen + måla om räcket.
Klippa syrenerna, vet att det är sent men har inte hunnit tidigare.
Gräva om jordgubbslandet.
Beskära äppelträden.
Funderar på vilken färg/tapet jag ska sätta på vinden + jag vill lägga nytt golv men jag får se om jag har råd nu i sommar.
Stängsla om tomten och hoppas slippa rådjur och vildsvin.

*puh* :D

Jag river ett uterum hos en tjej som bor nere i samhället mot att jag får ta allt virke och annat som hör till.

Idiotprojekt visserligen eftersom det hade tagit mindre tid att köpa nytt virke. MEN jag ser det som en utmaning- klarar jag av att fixa detta HELT själv utan hjälp av sambon eller nån annan stor och stark karl?

TJEJKRAFT!!! :D

Men jag har lyckats ta ner fönster, plocka bort väggar och igår lyckades jag ta ner det tyvärr ganska sköra plasttaket som skadades när jag rullade ner det på från taket. Så nu har jag bara väggen som står mot huset samt själva "stativet kvar"

Vad det ska bli av det? Av alla trä "pelare" ska det bli ställningen till hönornas stadiga nya rastgård och alla brädor ska bli diverse mindre projekt bla ett hus till myskankorna. Virke har man ju alltid användning för och har man brädor uppstaplade på loftet så kan man direkt börja snickra när man får en ny ide'...

Ett annat mindre projekt som jag slutfört var att måla två stadiga trädgårdsstolar som jag köpte av en tjej på ett av FBs alla loppisforum. De blev jättefina med lite färg.

Sedan ska jag måla det sista på utsidan av hönshuset samt försöka hinna isolera det innan hösten kommer på allvar...

Har även byggt en ny grishage och hoppas på att hinna bygga en till.

Eventuellt om min sambo ser till att verkligen TA UT lite SAMMANHÅLLEN semester på nån vecka så så skulle jag vilja bygga en utebox utan dörr i min ena hästs vinterhage så att jag slipper ta in honom i stallet på nätterna om det inte verkligen är RIKTIGT dåligt väder. Han gillar nämligen att vara ute den gamle nordsvensken...

*kl

Är nästan inflyttad färdigt :eek:

Men måste hitta mer förvaring på något snygg sätt. Har tom gardiner i alla fönster utom ett... :-)

Kan äntligen bocka av skafferiet från sommarens "att göra-lista". Så här ser det ut från köket
120920%2B%25281%2529.JPG

Inuti (det vita är vår gamla dörr, hyllorna där är flyttbara så att man kan ha bardisk mot matrummet om man öppnar dörren)

120920%2B%25282%2529.JPG

Det syns dåligt på bilderna men det är en profil längst ut på varje bräda som jag själv är allra mest nöjd med.
120921-120923.JPG

Härligt, ett riktigt skafferi är verkligen något av en dröm.

Mitt sommarprojekt har varit min uteplats, den har fått ett litet land med diverse växter samt en hylla för krukor och några lådor för tomatodling mot vägg. Sen har jag lyckats få upp lite saker på väggarna och bytt ut lite möbler. Jag bor i hyreslägenhet så det blir väldigt lite snickrande :).

Vi hade många planer för trädgården och huset i sommar men har i princip inte hunnit mer än att måla huset och olja altanen :cool: Vädret har inte varit det bästa i sommar plus att jag fått jobba mycket mer än jag trodde. Så att måla huset blev ett projekt som tog mycket längre tid än vi hade räknat med (typ hela sommaren plus halva september). Men inte är jag bitter för det! Jag hoppas på en kanonsommar nästa år så vi hinner klart i trädgården då.

Nu är det höstprojekt som gäller istället och det innebär att fräscha upp köket och våra två gästrum! :D

KL

Här är några av sommarens färdiga projekt, hade tyvärr inga bilder på hela altanen som renoverats utan enbart delar :(

Detta var tidigare en dörr in till källartrappan som vi inte behövde. Men att ta bort den och mura igen hade blivit svårt att få snyggt, så istället brädfodrade vi över dörren och satte upp hyllplan och gjorde om dörren till en insänkt hylla i väggen.

image.php

image.php

Grunden och alla små fönster målades också om och vi bytte rutor. Ena kortet visar något slags glasbetongblock som också sitter i husgrunden istället för ett förnster. Aldrig förstått varför de sattes in, men lite pill med vit färg i skarvarna gjorde det rätt snyggt ändå!

image.php

image.php

Hoppas länkarna funkar!

Nu blir det dags för höstens projekt, badrummet!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 685
Senast: Takire
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
659
Senast: seahawk
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 987
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 070
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar