Sommarens projekt

Lejonelle

Trådstartare
Hej alla hemmafixare. Vad håller ni på med för projekt den här sommaren? Hur går det och när blir det klart? Sugen på att höra allt om era sommarprojekt! Själv håller vi på med vår lada. Mer detaljer kommer....

Sv: Sommarens projekt

Jag bygger hundkoja
554028_10150893658091050_1721769605_n.jpg

Allt som fattas nu är lite takpapp,färdigpanelat, målat, ditsatta knutar och foder har gjorts sen kortet togs.

Och Hundgård
391209_10150920617796050_96844890_n.jpg

Har även i sommar byggt om ett skötbord (får bebis om 3 veckor) och byggt en sandlåda, men de har jag inte kort på..

Grattis till kommande bebisen :)
Hoppas allt går bra hela vägen!

KL

Jag och sambon håller på att bygga ut lilla ligghallen så att den ska passa för 2 stora hästar.
Väggar och tak är klara men det ska på knutar, stuprör, lite annat smått som jag inte vet vad det heter, sen ska det grusas in och utvändigt samt målas.
Ska be stallägaren att fixa grus ngn dag framöver så vi får det gjort så fort som möjligt iaf.
Småpysslet med knutar osv kommer vi ta lite eftersom när vi orkar och har lust då hela sommaren gått i ett och vi måste hinna vila lite också.

Men senast oktober ska allt vara klart.

Sen ska vi även sätta in ny bättre ventilation i stallet och göra klart spolspiltan och fikarummt men det tar vi också allt eftersom :)

Jag ska måla hus, fönster och ev tak inomhus samt göra en storrensning i trädgården.
De som bott här innan tyckte visst att en miljon stora växter/kvm var lagom, men jag håller inte med om det. :p
Visst att det är mysigt med en rejält grön trädgård, men det är omöjligt att rensa rabatterna och det blir övervuxet dagen efter jag gjort något typ. Plus att jag iaf vill ha en sida med lite bär. Det finns 7 rabatter i min lilla trädgård men inte en enda ätbar sak! :eek:

Har inte kommit så långt än. Har rensat rent nästan en hel rabatt på framsidan och rivit bort 2 Ikeapåsar med klätterväxter på baksidan. Tänkte hinna med en halv rabatt på baksidan nu i em.
Allting tar lite längre tid än det borde eftersom min trädgård är invaderad av spindlar och jag dör lite varje gång jag ser en . :angel:

Planen är att jag ska vara färdig med trädgård, skrapning, tvättning och grundmålning samt ev att fönstren ska vara målade innan v 32. Vet inte när jag kan få hem husfärgen men förhoppningsvis så jag kan måla v 32.

Mitt projekt är nya husets omgivningar. Det var permanentbostad från 1880-talet fram tills 1980-90-talet. Sedan var det fritidshus ett tag och sedan åter permanentboende.

Det finns massor av gamla växter och buskar i omgivningen, jag gör ständigt nya fynd. Idag fann jag ytterligare en frodig rödavinbärsbuske bakom logen under ris och gamla grenar. Röjde fram den och ska klippa och sköta om så den får ny kraft.

Sågade bort en nedfallen al och hittade en liten krusbärsbuske på ett oväntat ställe. Det är övervuxet här och där och jag gräver och röjer. Förra ägaren tyckte att det viktigaste var att det fanns en rejäl gräsmatta att klippa och har struntat i resten.

Längs hela ena sidan av tomen, i en slänt, växer granar. Dem ska jag försöka få bort så det blir lite ljusare. Månntro det går att lura någon att komma med motorsågen om de får veden?......

Tills jag finner denna motorsågsperson röjer jag undan de grenar som hindrar att man går där.

Ett mer långsiktigt projekt är att ta hit en grävmaskin som får flytta tillbaka jorden mot jordkällaren och taflytta tillbaka det som tippats i den gamla dammrännan. Förra ägaren fyllde igen trots att rännan inte ens ligger inom tomten. Han ville ha en uppställningsplats åt en båt....

Vi gör klart lusthuset och nu målas det. Vi har också byggt klart i köket så att det bara är målningen kvar. Sedan fick vi tag på en (tyvärr oerhört sliten) köpmandisk som blir ett kommande projekt.
Det är tänkt att den ska stå i köket och svälja alla smågrejer, ritböcker etc.
GetAttachment.aspx

Tanken är att utsidan av verandan ska färdigställas. Dessvärre vägrar vädret att samarbeta så jag ens får på oljan på träet. Än mindre grundfärgen. Uselt.

Sedan ska det läggas kullersten där vi grävt ur uppfarten (utanför verandan). Det är redan urgrävt (tog 30 minuter med minigrävare i söndags), så nu väntar vi på stenmjöl och ett tillskott av kullersten. Bör komma imorgon. Stenläggaren dyker nog upp torsdag eller fredag. Sedan blir det lite singel på uppfarten när vi är klara.

Annars har det mest varit småprojekt i sommar, badrummet var klart redan innan sommaren. Skönt med kortare projekt så det finns luckor för lite latmaskande :D

Usch o fy! Om jag börjar stapla upp det så faller jag nog i gråt,men det viktigaste som ska göras och har påbörjats är nytt tak på gästhuset och ny färg på huvudhuset.
Sen ville jag ha ett uterum,men i värsta fall blir det väl bara altandörr,bottenplatta och stomme + tak i år,beror på vädret.
Sen finns det massor med flera projekt :eek: förstår inte att dom aldrig tar slut :devil:

Till skillnad från vita så var förra ägaren till mitt hus tokig i ätbara saker,så min tid går åt till att försöka hinna med o plocka av allt :) Och gott är det :d

Hej alla hemmafixare. Vad håller ni på med för projekt den här sommaren? Hur går det och när blir det klart? Sugen på att höra allt om era sommarprojekt! Själv håller vi på med vår lada. Mer detaljer kommer....

Mitt mål för den här sommaren var att måla hela uthuset med rödfärg, tvätta det vita på huset och så måla huset med rödfärg. Det vita målade jag för 4 år sedan, så det klarar sig ett tag till men alger och möbler måste väck.

Nu när drygt halva semestern gått så har uthuset (som innehåller gammal lagård, stall, vedbod och garage) fått färg in mot gården. Utsidan mot hagen är kvar och det får jag nog fixa nästa år... När det gäller huset så har jag en vägg kvar, sedan kan jag måla med rödfärg - om vädret är på min sida... Några vindskivor och knutar ska fixas också, men det är på gång i alla fall

Den årliga stalltvätten har jag hunnit med också.

Det skulle vara skönt om jag skulle få allt gjort som jag tänkt mig, men känner ingen panik om det inte blir så. Vädrets makter rår man inte på... Förhoppningsvis blir det 4 dgr med uppehåll så jag hinner få huset målat. Har in exman till hjälp som tur är :bow:.

/Lizzie

Jag bor i hyreslägenhet, men håller på att byta plattor på uteplatsen. Sen ska det inhandlas väggar dit så jag får liiiite privatliv. Sen ska bara all fönster putsas efter fasadbyte.

I år är det utjämning av gräsmattan, dvs jag håller på att bygga en mur (60 cm högsta stället) och ska sen fylla på med jord bakom så det blir en plan gräsmatta istället för rejält sluttande. Muren är nästan klar, jag ska länga den nästan en meter åt ett håll bara och sen är det jordskottning som gäller. Inte mycket kvar!

Till nästa år har jag planerat att lägga plattor och bygga ett cykelskjul.

KL
I år ska altanen bli färdig! Massor med målerier och slipning...
Ska se om jag kan lägga ut lite kort någon dag. Vi bygger bland annat om den gamla källardörren (som varken behövs eller går att ta bort) till krydd- och grillverktygshylla. Och de gamla sneda plintarna ska kläs med trä och byggas in spotar i. Huset är gammalt och snett, så allt får kläs/målas för att det ska se snyggt ut, eftersom räta vinklar knappt existerar :)

Åh den här tråden har jag missat..
Vi som har 111 projekt passar väl bra in här :D

Tyvärr verkar jag typ hinna med hälften av listan..nåväl.. här är årets projekt:

1. Sätta staket runt hela tomten (stor tomt). Där har vi hunnit gräva stolphål, gjuta alla stolp utom 5, måla stolp. Kvar att göra: sätta förstärkare på hörnstolp, dra tråden, hänga nätet, gräva ner hönsnät längst ner, bygga grindar.
2. Fixa runt trädgårdslandet, lägga plattor, (egentligen plöja upp & plantera trädgårdslandet också men det hanns inte med denna sommaren) lägga på gödsel på trädgårdslandet inför vintern. Status på projektet: Inte gjort ett jota..
3. Laga kaninhagen + kaninskjulet. Status på projektet: klart
4. Skura ur stallet, måla. Status: urskurat, halva målat.
5.Bygga nya sittpinnar till hönsen + måla klart hönshus. status: klart.
6. Mocka ur alla lösdrifter (3). Status: 1/2 kvar.
7. Dränera hage. Status: Inte gjort ett jota.
8. Bygga vardagsrum övervåning. Status inte gjort ett jota.
9. Kitta fönster. Status: inte gjort ett jota.
10. Städa ur hagarna på grenar & sly efter avverkning. Status klart.

Så där är några av projekten.. Något säger mig att de inte blir klara den här sommaren allihop ;)

Sen har vi ju haft höskörd också.. ;)

Stängsla in en lagom hage till hunden. Jag har inte börjat. Eftersom jag inte har tillträde till stugan än.

Sen förstås "flytta in" men det får ta längre tid, bara alla saker är på plats.

Hur mycket som helst att göra känns det som...:crazy: Och snart är mina tre semesterveckor slut. De första två veckorna regnade bort totalt, så det är bara denna veckan som jag fått något alls gjort. Men jag har i alla fall kittat ett par fönster (jag är INTE bra på det!), målat lasyr på ett fönster, målat en vindskiva (grundfärg + två lager färg) på stallet, målat stalldörren (en garageport). Nu har dock luften nästan gått ur mig, för hästen är halt IGEN...:( Inte kul att börja jobba efter semestern och be om ledigt för klinikbesök det första jag gör...:crazy:

Det viktigaste(och roligaste) projektet är klart - hönshuset som jag iordningställt i en bod. Jag har spacklat, målat, lagt golv och inrett och till och med målat dit ett ironiskt litet väggord. :D

Före:

Hnshusfre.jpg

Efter:

hnshus2.jpg

hnshus.jpg

vggordmindre958.jpg

Nästa projekt är att bygga ett par bänkar till vår lilla pergola men det tar jag när jag känner att jag har lust.

väldigt OT, men jag (som tycker väggord och liknande är något av det hemskaste man kan inreda med) skrattade otroligt gott när jag såg din väggskrift! :rofl: (om nu google translate översatte det som det ska vara, men jag tror det)

Härlig väggtext! ;)

Google översätt hade för övrigt väldiga problem med att bestämma sig för om det skulle vara hönor, flygande grisar eller kor.. :p

samma här, det var ruskigt spännande när jag skrev in texten ord för ord och betydelsen ändrades hela tiden :D

Kul att ni gillade den! :D Jag har faktiskt komponerat hela två svenska översättningar också, en som bara översätter det franska talesättet och en som kör med en svensk motsvarighet. Ja, jag har för mycket fritid...

"Väggord gör att min mage sig vänder,
jag har sånt inomhus när hönsen får tänder"

respektive

"Att skriva på väggen gör så jag ryser,
jag gör sånt inomhus när helvetet fryser"

:rofl:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 685
Senast: Takire
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
659
Senast: seahawk
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 987
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 070
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar