Sommareksem, ras?

S

SyntheticPassion

Många tror att det bara är Islandshästar som får eksem, själv har jag en eksem-shettis så jag vet att det inte stämmer. Ni med eksemhästar, vilken ras är det?

Sv: Sommareksem, ras?

Har haft ett varmblod med värmeexem och vet ett halvblod som har någon typ av exem (kliar man och svans).

Estonian native, dessutom vet jag en korsningsponny som har svår sommarexem (3/4 estonian native 1/4 nånting annat)

jag har haft 3 exem hästar under åren.

1. welsh ponny

2. korsning connemara-halvblod

3. shettis

Bland hästarna i stallen i min lilla by finns det en travare, en connemara samt en islänning med exem.

Kort sagt kan man säga att hon reagerar på solljus/växter och får äckliga sår, främst på benen. Det har dessutom samband med att hon är bitvis pigmentslös eftersom hon är skäck.
Levervärdena försämras och det misstas ofta för mugg, trots att det är en helt annan sak.

Sök på fotosensiblitet på forumet så får du upp trådar om det, vi är några stycken som har hästar med det.

Kort sagt kan man säga att hon reagerar på solljus/växter och får äckliga sår, främst på benen. Det har dessutom samband med att hon är bitvis pigmentslös eftersom hon är skäck.
Levervärdena försämras och det misstas ofta för mugg, trots att det är en helt annan sak.

Sök på fotosensiblitet på forumet så får du upp trådar om det, vi är några stycken som har hästar med det.

Litet förtydligande bara, fotosensibiliteten är ju en överreaktion på solljus, men utlöses av något de äter, dvs vissa växter. Du har säkert stenkoll på det så, eller litet förtydligande bara till din förklaring, för de andra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hundavel & Ras Detta gör mig så himla glad att läsa! Det går framåt, även om många på sociala medier inom berörda raser inte jublar, tror detta kan bli...
30 31 32
Svar
620
· Visningar
29 503
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden