Sommareksem, ras?

Sv: Sommareksem, ras?

delvis kl

ni som har haft halvblod med eksem, vilken typ av halvblod har det varit? det verkar ju som det är vanligast på grövre/ursprungliga raser, så är halvbloden som drabbats av den grova sorten också?

Tack för alla svar! :bow: Vill gärna ha fler....

Fotosensibilitet...är det det som kallas soleksem??
Hört en del som säger att de har en islandshäst med soleksem, beror inte deras eksem oftast på svidknott...eller?

Vet shettisar med eksem, och hästar med eksem året runt.

delvis kl

ni som har haft halvblod med eksem, vilken typ av halvblod har det varit? det verkar ju som det är vanligast på grövre/ursprungliga raser, så är halvbloden som drabbats av den grova sorten också?

Nu svarar jag trots att min inte har eksem, men min är en härlig blandning av allt möjligt (arab, irish cob, hbl, fbl), dock reggad som hbl. Men hon ska inte kallas tung, är finlemmad med smala ben och en ganska lätt typ.
Dock är hon skäck och det är ju då det som ställer till det.

Fotosensibilitet...är det det som kallas soleksem??

Nej, förknippas snarare med mugg, men det uppstår på sommaren och eksem är ju egentligen ett samlingsnamn för de som är känsliga mot knott/solljus/insekter av olika anledningar. Nu är det solljus och vissa växter som utlöser detta och det ser annorlunda ut, min ser ut så här på benen, och sju resor värre har det varit...

th_Chilismugg005.jpg

Nordsvensk

Araben kliar också svansen väldigt men vet inte vad det beror på. Inte lika tydligt att det skulle vara exem.

Min tävlingsponny på ridskolan har eksem, hon är ngn form av korsning.. Blir ruggigt ful i både man och svans, men går nu med eksemtäcke.. :)

Jag vet ett gotlandsruss som fick avlivas p.g.a svår eksem..

Korsning halvblod/nsv. Innan jag fick reda på att hon var 50% NSV så var vet mkt förbryllad över hennes exem, enl honom mkt ovanligt på Hbl - inslaget av NSV förklarar dem dock...

delvis kl

Som jag skrev precis här över så har mitt halvblod eksem.
Hon har det på man och svans, behandlar man det inte så kliar hon av sig både man och svans :(
Så var det innan hon kom till mig september -07, ingen man, ingen svans..

Jag vet inte om jag vill kalla det grov eksem. Hon är ganska smäcker i typen, ett 18 årigt sto.

M-oaa

delvis kl

Min förra pålle hade eksem. Halvblod av den mindre sorten, ca 150 cm men inte så grov. E. Dragon född 94. Han fick den klassiska knöliga mankammen som eksemhästar kan få och stövade massor i man och svans och kliade så att hela svansen var förstörd. :( Dock så fick han inte eksem förrän han blev runt 10 år gammal.

Senast ändrad:

Nu hade hon ju inte eksem, men väl ett stört immunförsvar som reagerade kajko på insekter. (Autoimmun sjukdom). Och det är ju immunförsvaret som 'felreagerar' även vid eksem.

Men halvblod, nödslaktades två år gammal pga autoimmuna sjukdomen, svårt säga hur hon skulle blivit som vuxen, men var nätt, högbent och långlinjerad som liten. Hade stannat på 163 - 165 nånstans. Nactus - Master - Krocket - Kew Gardens xx. Född 2000.

Som tvååring, fem dagar innan hon nödslaktades. En av de sista bilderna. Hade jag vetat det..

Cactus020626tabygalopp.jpg

Om bilden inte fungerar:
http://hem.passagen.se/xyplex/Cactus020626tabygalopp.jpg Ta bort http:// och försök igen

Senast ändrad:

Dom flesta raser verkar vara benägna att få exem, vänd på frågan istället, finns det ngn ras där exem inte finns??

Har sett hört talas om exem på nästan alla raser med undantag för "specialraser" och det beror troligtvis på att det finns så få utav dom.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hundavel & Ras Detta gör mig så himla glad att läsa! Det går framåt, även om många på sociala medier inom berörda raser inte jublar, tror detta kan bli...
30 31 32
Svar
620
· Visningar
29 503
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden