sommarbete

ullass

Trådstartare
Har precis skaffat min första islänning och funderar på hur sommarbetet ska vara för dessa individer för att de ska må bra.
Klarar de betet som tex andra hästar gör?
Klart att de också är individer och olika, men vad ska jag tänka på generellt?
Min isis är svenskfödd och har aldrig haft fång. Går med halvblod och andra ridhästar nu.
Vill gärna ha råd och tips.

Sv: sommarbete

Jag har haft islandshästar i 15 år och aldrig funderat så mycket över betet.
Det är väl som vilken hage som hellst.

Väl kuperad och ett utestall att gå in i när det är varmt.
Sen är jag så lyckligt lottad så att vi har en rinnande bäck genom hagen.
Vid torka så får vi naturligtvis vattna.

Träd finns det lite oxå i hagen.

Skulle då vara att dom är lättfödda och tar sig fort!!!Iallafall mina som blir feta av att titta på gräset!
Det märker man ju och då får anpassa eter det för dom inte ska få fång!

Mina går bara på bete ett par timmar om dagen!Resten i bantarhage!

Har våra på likadana beten som "storhästarna" i stallet.

Har inte haft några problem under de här fem åren, annat än att de blir för feta! Jämfört med de andra hästarna verkar de nog lyckas samla på sig ett större "överskottslager", men friska har de varit.

Om jag helt själv kunde välja skulle jag kanske gärna släppa islandshästarna på ett lite magrare bete, där de skulle få "jobba" lite mer för maten, men något större problem har det alltså inte varit.

Tack för era tips. Det var ungefär som jag trodde. När jag betar min isis idag så gräver han gärna fram rötter och letar efter enstaka godsaker. Han tar tid på sig för att hitta godbitarna.
Nu bor vi på gotland och där finns ju väldigt mycket örter i gräset som hästarna gillar.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
869
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2
Svar
37
· Visningar
1 797
Senast: Hedwig
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka