Sommarbete?

JessicaM

Trådstartare
Hur gör ni med sommarbetet? Jag har 2hektar mark men det räcker väl inte till 2 hästar o ett föl för hela sommaren..(?)

Jag vill ju ha min häst nära såklart. På sommaren kan man ju heller inte köpa hö för det är ju svindyrt.

Hur gör ni andra??

Kom gärna med tips.

Sv: Sommarbete?

Har du ett misskött bete då ? Klart 2 hektar kan räcka om man sköter och har skött det ordentligt.

Det här blir våran första sommar här eftersom vi flyttade in i höstas, så jag vet inte riktigt hur betet har blivit skött.

Men hur sköter man det på bästa sätt då?

Det kan mycket väl räcka.
Det beror helt på vad för sorts mark och bete du har.
Jag har fyra hästar (3 isisar och en shettis), jag räknar med att det ska räcka hyfsat. Brukar börja ge hö i hagen ca mitten av augusti.

Beror också på väder och vind. I somras var det ju torka och då växte inget. Så då fick jag fodra med hö i hagen tills det började regna och växa igen.

Du får väl se till sommaren. Men ha lite hö i beredskap, så att det inte blir panik när du märker att du måste börja stödutfodra.

Har du bara normal grästillväxt på betet så kommer det nog alldeles säkert räcka. Risken är snarare att du har halva hagen med förvuxet gräs på försommaren, för att de inte hinner med att beta ner medan det växer. Så se till att få det putsat, annars blir det rator av hela hagen.

Min "sommarhage" är på 2 ha och där brukar jag har mellan 4-7 hästar plus en fårflock (ca 15-25 individer), dock inte hela somrarna utan jag växlar lite hagar efterhand som det blir nerbetat. Men för mig krävs det så många djur betar samtidigt för att hinna beta ner det på försommaren. Sen kan det bli mer knapert i juli, men då har jag ju andra hagar att byta till.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka