Sommarbete

D

Doriskis

Vi har släppt våra hästar nu. Har en enormt stor hage där gräset inte har kommit upp alls mycket. Hästarna rör sig mycket och över stora och kuperade områden. Hur stor fara finns det för fång och annat tror ni?

Sv: Sommarbete

Om tillväxten ser ut som det gör hos mig skulle jag inte vara orolig. Jag släppte ut mina i sommarhagen för ca 3 veckor sedan. De har gått där dygnet runt sen förra veckan. Det växer knappt något ännu, men det är så de har att knapra på. Jag fodrar så gott som fullt med hösilage ännu. Jag började minska med 1 kg/häst igår.

Men jag skulle nog inte låta hästarna enbart äta av det nya gräset. (här skulle det inte räcka ) Ge grovfoder ett tag tills du ser att de inte vill ha mer. Det nya gräset innehåller inte så mycket fibrer och det blir för stor omställning i magen med enbart gräs.

Tack för ditt svar.
Nej bara betet räcker inte, vi stödfodrar också med hösilage.
Hade bara en diskussion med en kompis kring detta och fick ångest.. Man vill ju inte riskera att hästarna blir dåliga.

Lite information, det nya gräset är det värsta och här är risken för fång som värst. Själv skulle jag inte släppa häst i en hage som försväntas fungera som betes hage nu. Då hade jag hellre väntat, eftersom hästen äter av gräset hela tiden och före midsommar är det som kraftigast så får de i sig kraftigt gräs hela tiden.

Har man fånghäst, ska man absolut undvika allt grönt. Vad som kan funka på fånghästar, och där risken är som minst för hästen att utveckla fång är när den får gå på ett övervuxet bete. Här är risken även minimal att hästen blir överviktig. Våra hästar kommer att vänjas in på bete succesivt, men kommer inte att få gå på full bete förrän juli och ca 6-8 veckor framåt, alltså efter midsommar.

Helt rätt.. Det är ju det första gräset som är "värst" och det är det man är rädd för.. Jag har en unghäst och mig veterligen har han inga tendenser till att vara fånghäst men det kan de ju tyvärr visa sig vara så man vill ju vara försiktig.

Jag har tänkt såhär (kan ju ha helt fel och vara en hemsk hästägare... ) Om hästarna hela vintern går i leriga hagar utan något att äta mer än hö och sedan direkt släpps på fullt uppväxt bete med kraftigt gräs, då är det inte så konstigt om de blir dåliga.
Våra har förvisso gått i trista hagar under vintern men under de senaste veckorna har de pö om pö släppts i hagar med lite gräs i, både nytt och "gammalt". Hagen (sommarhagen) de nu går i är som sagt enormt stor och det finns både gammalt uppvuxet gräs och nytt. Självklart väljer de det nya men de får även hösilage som de äter av varje dag. Det gör att jag vet att de får i sig grovfoder också och inte bara nytt gräs.
Den stora hagen gör att de rör sig mycket, det finns heller inte tillräckligt med gräs för att de ska kunna stå på samma ställe och äta sig mätta utan de måste förflytta sig. De leker och springer och rör sig över kuperade områden. Är det verkligen någon fara här?
Som sagt har jag en unghäst men de vuxna hästarna i flocken rids regelbundet också och jag arbetar med min regelbundet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 602
Senast: SiZo
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
859
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
922
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30