Sommarbete!

Sv: Sommarbete!

Mina hästar får gå på bete hela sommaren, så länge det bara går!
Har lite bete hemma, plus att jag fått låna av min snälla granne! :love:

Eftersom jag just nu bara har avelsston & unghästar, så får de semester helt och hållet. Nå'n liten ridtur på stona kan det ju bli, och en promenad då och då med unghästarna, men inget ansträngande direkt! :D

Jag har pållan på bete tillsammans med 2 andra pållar. deras hage är 6,5ha blandad mark (lövskog, äng, kuperat och en bäck som rinner igenom)
Jag kör henne dit då betet ligger 6mil hemifrån. Hemma hos min kusin :)
Jag motionsrider bara då, ingen direkt träning och för det mesta är det en granntjej till min kusin som rider henne på sommaren
Jag betalar 200:-/mån. då ser min kusin till att det är ordentligt stängslat och att hästarna mår bra och har vatten. min häst kräver dessutom lite extra vård eftersom hon har sommarexem.

Hej!

Släpper på sommarbete slutet av maj c:a 5 ha och 10 hästar. Rider 3 dagar av fyra och kör markarbete fjärde dagen hela sommaren. Är även ute på långturer på 3-4 timmar under sommaren-hösten.
September-oktober släpps de på vinterbete c:a 5 ha, och från november till mars rids det en till två gånger i veckan bara.
Hästarna går på lösdrift hemma runt gården :) med lästall och oklippta.
Var ute idag och vill lova att de var pigga (-3 o barmark). En timmes ridning omväxlande skritt, tölt och galopp och inte ett dugg svettiga när vi kom hem, härligt med lösdrift :D

Gott Nytt År
Hälsar
Rolle på Österlen

Ridskolehästarna "på mitt stall" går alltid på bete om somrarna. Jag tror ägaren betalar ca 500kr/mån och häst. De som bor på gården vill ha hästar där, de tycker att det är så mysigt men vill inte ha några egna. Det är liksom tradition att Annica har sina hästar där. De får komma redan tidigt på våren om de vill, men de brukar stå i två omgångar 2-4veckor var, under perioden då det är ridläger.

Hästarna vilar helt. Bilder på det UNDERBARA stora betet!!

Betet.jpg

Spring.jpg

Gården:
PICT0133.jpg

Sv: Re: Sommarbete!

Dom är kanon! I sommar ska hingsten få gå i ena hagen med sina ston.

Enda nackdelen är väl egentligen att de gärna kliar sig i ensbuskarna så manarna blir lite skavda ibland men det kan man ju leva med. :)

i mina egna hagar kommer det gå betckningsston, 2 olika hingstar att hålla reda på i sommar.
Mina egna är hemma under betäckningstiden sen skickar jag dem till andra sidan ön där det finns ett stall som behöver hjälp att beta av.
Kommer det inga betäckningsston så får mina ston som ska betäckas gå kvar hemma med "sina" hingstar hela sommaren. Unghästarna och gallstona skickas iväg hur som helst. De går ute från april/maj tom okt med stödfodring i början och slutet. De rids hela sommaren bortsett från 2 veckor som de är helt lediga. ´Fölstona sätts igång direkt efte fölning i korta pass.

Alla hästar, ridhästar som unghästar går på bete hela sommaren. Brukar kunna släppa månadsskiftet maj/juni (ibland tidigare, beror på väder) och tar in i september/oktober. Stödfodrar om det behövs, men har klöverbete med rejält drag i så den enda jag behövt södfodra var förra unghästen som var sjuk. På hösten börjar jag stödfodra dock när betet tryter, men de går kvar ute sålänge vädret tillåter iaf.

Dock, för ridhästar innebär betet INTE vila. Tvärtom rids de som intensivast under somrarna (och går på halvfart under mörkaste vintern). Så de tränar som hårdast på sommaren, men går ute och på gräs dygnet runt. Tas in några h mitt på dagen (samtliga hästar) OM det är mycket insekter.

Jag har eget bete hemmavid så skickar inte iväg dem

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 881
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka