Sv: Sommarbete!
Japp, min häst går på bete fr. månadsskiftet maj-juni till skiftet augusti-september. Han får då flytta 1.5 mil till ett annat stall då vårat inte har några lämpliga hagar, omgivningar, samt att han mår bra av att flytta och trivs väldigt bra där. Rider dit tillsammans med en hagkompis.
Jag rider under hela betesperioden, med ev avbrott över helger eller liknande om jag ska bort eller om
jag tycker att hästen verkar behöva det. Men han föredrar att ridas som vanligt och det finns jättefina ridtillgångar där som man ju gärna utnyttjar då man har chansen.
Jag hittade betet då jag hade kompisar med hästar där, samt hade ridit stallägarens ena häst några ggr. Känner till de flesta stall häromkring. Det var enda stallet med plats då jag köpte min häst och jag tog den i sista sekunden. Då det är stora hagar och fina omgivningar, samt att min häst(och jag) trivdes så bra den sommaren bestämde vi att vi skulle återkomma nästa sommar(flyttade hästen till ett närmare stall till hösten) och så har vi fortsatt.
Det är ett vanligt inackorderingsstall med tre bostäder på gården där ägaren m familj bor i ett hus, "dottern" med sin pojkvän i ett och en familj som hyr i det sista. Därav är gård och hästar under uppsikt dygnet runt vilket jag tycker är väldigt bra.
Det ligger avsides med åkrar, ängar, grusvägar och ett par småstall i närheten, och är sedan omringat av en stor skog. Det finns alltså inga bilvägar och om en häst skulle komma ur sin hage är chansen att den når en bilväg mycket liten. Där finns ridhus och ridbanan samt terränghinder i en av hagarna - som man gärna får hoppa men får då räkna med att hästarna ser på utan staket mellan.
Framförallt är hagarna stora, därav tar de in sommarhästar utöver sina inackorderingar och vi har en reserverad plats.
Det är sammanlagt fyra sommarhagar varav en, med terränghindren, går långt in i skogen och jag har nog aldrig sett slutet på den. Sen är det två stycken lite mindre, ganska öppna hagar och en "skogshage" som oftast är tom. På sommrarna brukar jag därför växla mellan den och vår andra sommarhage för att ge kusen lite omväxling.
Det är ganska dyrt att stå där. 1000 kr/mån för endast bete. Men det är det verkligen värt så det betalar jag gärna.