Sommarbete!

Vi har bete hemma vid stallet. Vet inte hur stort det är men det räcker gott och väl till våra fyra (varav en shettis som bara går med de stora ibland = risk för fång).

De går ute från mitten av maj, början av juni och sen beror det på hur vädret är framåt sensommaren/hösten. Min brukar gå täckad på nätterna el om det regnar sista veckorna och då brukar de också få några kilo hö om dagen!

Jag låter min vila ca 1-2 veckor!

Betalar 500kr/mån!

Våra unghästar går på sommarbete, vi skjutasar iväg dem. De andra rids över sommaren, men går ute dygnet runt. Vi låter dem ha vintervila istället, då har vi inte lika mycket tid att rida heller, eftersom de blir mörkt fort och man inte kan vara hemma alltid. Vi har våra ute hela vintern också, och får de vila då gör det inte så mycket om vi inte klipper dem.

Hej!

Min tjej går självklart på bete. Vi har bytt stall nu, så jag vet inte när hon kommer gå ut på bete, men i höstas tog vi in hästarna i samband med "höststormarna". De blev stödfodrade i hagen och jag hoppas kunna göra så på betes-släppet nu med..

Fick jag bestämma skulle hon gå på bete så länge som möjligt. Hon kommer att stå kvar på samma ställe i alla fall, eftersom det ligger så nära mej. Hon kommer inte att vila så mycket i sommar utan få en längre vila nästa vinter istället. Hade tänkt låta henne vila denna vinter, men pga veterinärskäl får hon inte vila just nu. Men 1-2 veckor får hon nog vila i sommar också, så jag får lite semester..
Jag betalar 500/månad, plus kallhyra på stallet 500 för hela betesperioden. Jag hittade bete/stallet på en lapp på konsum en dag när jag var väldigt desperat. Andra beten har jag hittat på Bukefalos../ Lavinia

Min fjorda har jag inte på bete. Hon blir så rund att det blir jobbigt för hennes hälsa.

Varmblodet brukar jag ha på bete hos en kompis. Hon brukar gå med ca 10 hästar till. Dom har flera olika hagar som dom byter mellan. Bra bete, skog, kuperat osv. Betalar inget för det. Rider som vanligt. Hon får bara vila om jag åker bort tex.

Min får gå hela sommaren dvs jun,juli o augusti
finns bete i stallet där han står :)
förra året kostade det 800kr/mån + kallhyran.
rider en hel del men även lite vila,
tex får han stå 2 första veckorna när han släpps på betet och får bara vara häst :love:
mvh/Arabizar

Maj-okt. Rider, tävlar mm mer än annars under den perioden. Vila gör hon när hon behöver nån vecka då och då utspritt på året. Betet är vid havet, men med lite skog och kullar (i skåne :eek:), är gratis, men tillsynen har vi själva huvudansvar för. Har även i princip "fri tillgång" att rida på alla fält som tillhör gården! Det ni! :banana: :bump:
Betalar dock halva kallhyran för boxen i vinterstallet (=375:- /mån).

ni som inte har stora sommarhagar hur gör ni? arenderar ni eller låter ni era hästar gå hemma?

vi har ingen stor sommarhage dör hsätarna kan gå. vi har ganska stora hagar här hemma där hästarna g¨år på sommaren med mycket gräs. gräset räcker nästan alltid hela betsgången även om inte hagarna är de största betesmarkerna direkt men vi har många istället. i år kommer jag nog få tillgång till en stooor hage beroende på vart min faster ska ha sina får. (vi delar på vissa hagar) betar om vart annat med får och hästar. efterosm den är så stor så räcker gräset.

Ute dygnet runt på gräs går hon, men inte bete i den bemärkelsen att skorna dras av och att hon ställs av.
Förra året släppte jag på bete runt den 15 juni och tog hem henne i början av september. Hon reds hela sommaren med undantag för två veckors vila efter att hon fått en ponnyfot i magen :crazy:

Under vintern aktiveras hon normalt 7 dagar i veckan (minst en dag promenad vid hand) och under sommaren blir det 4-5 beroende på vädret. Då är det skritt vid hand och sådant jag hoppar över i och med att hon rör sig mer på betet.

Hon går på bete ca 300 m hemifrån stallet, betet tillhör inte stallet utan vi är några som har gått ihop och lånat mark. Vi betalar ingenting utan det som kostar är stängselmaterial, batterier, saltstenar osv.

Jag vågar mig inte ens på att gissa hur stort det är då hagen är så oregelbunden, men det tar väl någon timme att knalla runt. Det är verkligen jättefint, kuperat med både öppna ängar (gammal åker, mums för hästarna!) och rejäla skogsdungar. De har en bäck i hagen så de vattnar sig själva.

Hittade betet genom "bekantas bekanta" :bump:

Min svärfar har stora :love:underbara hagar med både skog å ängar och naturlig vattenkälla.Betalar :love:inget för dessa hagar,han är glad om de blir nerbetade.Dessa ligger ca 1mil från mitt stall men närmare där jag bor så jag rider så mkt som möjligt på sommaren,vila kan han göra på vintern.Går ute så länge som möjligt vilket är olika pga väder och gräsnäring.Ja jag vet att jag har det :banana:jättelyxit :D

Min är ju unghäst så bete och vila har varit självklart på sommaren. Kommer helst att så förbli även i framtiden, även om det blir mindre period av helvila.
Hon har hittills varit på:
* ett naturbete i flock (17 ha kuperat naturskyddsområde - jättefint men med dålig vattenförsörjning och tillsyn)
* ett litet bete (3 tunnland vall) intill sitt dåvarande stall med god tillsyn och skötsel, men bara en hästkompis
* ett stort flockbete (7 ha vall) i sitt nuvarande stall

Jag tror det är bra både för kropp och psyke, att få bara vara häst ett tag, få läka ut ev ansträngda senor, få återhämta musklerna. Men vilan får bli först mot slutet av juni, annars blir hon nog för tjock... Sedan skrittar vi väl igång så smått i augusti.

Viktiga saker med ett bete är att det är väl stängslat, att det finns fri tillgång till salt och vatten för hästarna, att där finns skugga för dom. Bra vattenförsörjning är jätteviktigt, helst med vattenkopp eller -kar där vattnet byts dagligen (bäckar eller dammar riskerar torka ut eller bli sumpiga smitthärdar - första betet fick ALLA hästar mugg t ex).
Sedan bör den som håller i betet vara seriös, pålitlig och noggrann, så man vet vilka regler som gäller och att dessa regler gäller alla. T ex bör alla hästar vara avmaskade minst 3 dagar före betessläpp, och om man har gemensam avmaskning under betet ska det göras gemensamt, med samma preparat lämpligen. Släpper man ihop en ny flock är det lämpligt att inga hästar har skor bak, det kan bli otäcka skador. Man vill veta om det är tillsyn och hur den går till (räkna antalet hästar med kikare från sitt fönster är t ex inte tillräcklig tillsyn för mig :smirk: ), och t ex ha en telefonlista till de andra hästägarna ifall man själv ser att en häst skadat sig.
Sedan beror det ju på vad man själv tycker är viktigt: bra ridvägar, ridbanor, stall med plats för utrustning, hovvård och skötsel t ex, hur långt det är att åka...

Själv skulle jag helst föredragit ett kuperat naturbete med blandning av vall och skog där hästarna kunde variera sin föda lite mer än de kan på en vall. Men jag gillar om betet iallafall är putsat (iallafall de öppna delarna) innan man släpper hästarna där. Dels betar de hellre kortare gräs, dels minskar man parasittrycket, och dels visar det att markägaren vårdar marken och betet. Jag har kollat på flera beten som jag ratat för att de bestod av en plätt högt vildvuxet gräs och sly. Allt är inte bete bara för att det inte är åker, s a s. *min åsikt*

Har bete hemma till min häst.. hon brukar vara på bete så länge det finns nåt kvar att äta ;)
Hon rids nån gång ibland..
men det är mest på simturer å så..
Man måste ju passa på att bada men hästarna å :love:

Yes, min lilla får gå på bete, har bete "till" stallet så han går hemma, men denna sommaren som kommer får jag se om jag har honom hemma eller inte, det beror lite på....fast jag håller igång honom under betet åxå...annars blir han föööör tjock :D...sen får man ju passa på att hålla igång medans det är väder till det....så min vilar mer på vintern!!

Ang. betalning så har de stallet jag står i nu typ ½hyran under sommaren.

Nä jag hadde eget bete så gick häst på det i ca 3 månader varje sommar och jag red som vanligt nästan hela tiden.

Jag skulle ALDRIG skicka iväg min häst på ett sånt där jätte bete med massor av hästar. Jag har hört för många skräckhistorier som vänner och bekanta berättat om såna beten.

I sommar ska min häst inte få gå på bete...

Men i normala fall så brukar jag skicka henne till ett par vänner till mig och så får hon gå med deras 2 hästar och då rider jag bara lite då och då(lugna skritt turer).

Jag har mina shettisar på bete från 1 maj och så länge det finns gräs. Jag arrenderar en massa mark så jag har de flesta hemma. Jag har inte haft möjlighet att stängsla in all mark ännu så jag har haft en del hästar på bete hos kompisar. Förhoppningsvis kommer jag kunna stängsla mer i sommar så jag slipper skicka iväg några. Men det vet man aldrig, det är svindyrt att stängsla som bekant.

Och nej, jag har inga problem med fång på mina shettisar. :banana: Betet är fullt av klöver m.m. men jag fodrar dem med kraftfoder ganska ordentligt innan de går ut på betet också så det brukar fungera fint.

Så länge som möjligt... :smirk: Brukar vara från april-maj tills det börjar snöa i stort sett. Har massa bete hemma, mer än vi själva gör av med så det kommer en hel del hästar utifrån.

Hur mycket vi tar för sommarbetet är olika, beroende på hur stora hästar/ponnyer det är och sen blir det ju en del "kompispriser".

Hagarna är naturbetesmarker med örter och massa enbuskar som ponnyerna älskar att stå I när det är varmt. I ena hagen finns en å och vattenkälla. Bägge hagarna är väldigt kuperade så även fast ridhästarna går där hela sommaren har de ganska bra kondis kvar! :)

Sv: Sommarbete!

Ifjol gick min fd medryttarhäst på bete från veckan efter midsommar till någon gång i mitten av augusti. Vi hade vårat bete bara några hundra meter ifrån stallet så han hölls igång hela sommaren förutom några veckor då han var halt. Kommer inte ihåg vad det kostade men det var inte så dyrt. Hade naturligt vatten i hagen så vi behövde inte konka en massa vatten

jaa, hade tänkt köra någon slags konstig plan eftersom jag inte hunnit köra in honom. så om han får gå på bete i maj-juni och sen komma hem efter ett tag, och gå hemma och käka lite gräs i våra beteshagar! så att jag kan köra in honom också.
betalar nog 2000 för betet tror jag.

Sv: Re: Sommarbete!

hanna_shetland skrev:
Så länge som möjligt... :smirk: Brukar vara från april-maj tills det börjar snöa i stort sett. Har massa bete hemma, mer än vi själva gör av med så det kommer en hel del hästar utifrån.

Hur mycket vi tar för sommarbetet är olika, beroende på hur stora hästar/ponnyer det är och sen blir det ju en del "kompispriser".

Hagarna är naturbetesmarker med örter och massa enbuskar som ponnyerna älskar att stå I när det är varmt. I ena hagen finns en å och vattenkälla. Bägge hagarna är väldigt kuperade så även fast ridhästarna går där hela sommaren har de ganska bra kondis kvar! :)

åh, om man bara hade det så! blir grymligt avundsjuk på dig och dina fina beteshagar!

Japp, min häst går på bete fr. månadsskiftet maj-juni till skiftet augusti-september. Han får då flytta 1.5 mil till ett annat stall då vårat inte har några lämpliga hagar, omgivningar, samt att han mår bra av att flytta och trivs väldigt bra där. Rider dit tillsammans med en hagkompis.

Jag rider under hela betesperioden, med ev avbrott över helger eller liknande om jag ska bort eller om
jag tycker att hästen verkar behöva det. Men han föredrar att ridas som vanligt och det finns jättefina ridtillgångar där som man ju gärna utnyttjar då man har chansen.

Jag hittade betet då jag hade kompisar med hästar där, samt hade ridit stallägarens ena häst några ggr. Känner till de flesta stall häromkring. Det var enda stallet med plats då jag köpte min häst och jag tog den i sista sekunden. Då det är stora hagar och fina omgivningar, samt att min häst(och jag) trivdes så bra den sommaren bestämde vi att vi skulle återkomma nästa sommar(flyttade hästen till ett närmare stall till hösten) och så har vi fortsatt.

Det är ett vanligt inackorderingsstall med tre bostäder på gården där ägaren m familj bor i ett hus, "dottern" med sin pojkvän i ett och en familj som hyr i det sista. Därav är gård och hästar under uppsikt dygnet runt vilket jag tycker är väldigt bra.
Det ligger avsides med åkrar, ängar, grusvägar och ett par småstall i närheten, och är sedan omringat av en stor skog. Det finns alltså inga bilvägar och om en häst skulle komma ur sin hage är chansen att den når en bilväg mycket liten. Där finns ridhus och ridbanan samt terränghinder i en av hagarna - som man gärna får hoppa men får då räkna med att hästarna ser på utan staket mellan. :p

Framförallt är hagarna stora, därav tar de in sommarhästar utöver sina inackorderingar och vi har en reserverad plats. :devil: Det är sammanlagt fyra sommarhagar varav en, med terränghindren, går långt in i skogen och jag har nog aldrig sett slutet på den. Sen är det två stycken lite mindre, ganska öppna hagar och en "skogshage" som oftast är tom. På sommrarna brukar jag därför växla mellan den och vår andra sommarhage för att ge kusen lite omväxling.

Det är ganska dyrt att stå där. 1000 kr/mån för endast bete. Men det är det verkligen värt så det betalar jag gärna.

Sommarbetet har varit gratis alla sommrar å är lite längre bort än jag har stallet men man kan promenera dit med dom.Vi gör många hagar på samma äng så maskarna inte ska spridas lika lätt.Dom är på bete juni-sepptember om det är bra väder men för det mesta till slutet av augusti.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 881
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar