Sommarbete!

unki

Trådstartare
Har ni era hästar på sommarbete? Hur länge i så fall?
Har ni bete eller skjutsar ni iväg dom nånstans? Hur långt i så fall?
Rider ni hästarna när dom går på bete eller får dom vila helt? Hur har ni hittat erat sommarbete? Hur ser det ut o hur stort är det? Betalar ni något för betet? Hur mycket i så fall?
Många frågor men skulle gärna vilja ha många olika svar då jag nu ska börja söka efter ett lämpligt bete åt pållen o är lite nyfiken på hur andra har det!
:bump:

Nej. Har inte haft min häst på bete på senare år, han är för gammal för att gå och skrota, han såg hemsk ut sista gången han var på bete, då tog jag hem honom direkt. Dessutom reagerar han väldigt på insektar, så han behöver ha flugtäcke. Vill inte ha det på bete! Han mår bättre av att bli omskött här hemma. Dessutom har han haft fång.

Kommer inte sätta nya hästen på bete heller, är ju på sommaren man har chans att träna!! Han får vila några veckor i vinterhalvåret i stället.

Hade jag haft mark vid stallet, så skulle jag kanske gjoirt annorlunda, men som det är nu så måste jag skicka iväg hästen långt bort och det är helt uteslutet!

självklart får mina semester och åka på bete :)
förra året hade jag på 2 olika betet och väldigt långt till ena betet och en bra bit till andra men dock inom okey avstånd.
eftersom den ena hästen stog såpass långt bort, hälsade jag på den ca 1-2 ggr/i veckan. men dom fick dock daglig tillsyn av andra. mina hästar vilade.

iår kommer dom placeras på samma bete inom närmare avstånd och den ena hästen ska få vila halva tiden men ridas resten.

Självklart åker våra hästar (2st) på bete varje sommar! De åker runt midsommar och hur länge de stannar där beror lite på. Vi åker långt för betet men det är det värt!
24 HA blandat bete med full tillsyn för en lite summa per månad!
Våra hästar blir jättefina på betet och man ser verkligen hur bra de mår.
Vi är där ganska ofta och jobbar dem lite lagom.
Sommaren är underbar och vi vill låta våra hästar få njuta!!

/ Sandra :D

Mina går på gräs från det att det finns tillräckligt för att släppa tills gräset inte räcker längre. De jobbas hela tiden och helvilas bara på vintern. Betet finns vid stallet, det finns totalt kanske 30 hektar bete.

Om man har möjlighet bör man defenitivt låta sina hästar gå på bete. Då får dom vara riktiga hästar, Mina brukar njuta jättemycket, trots bromsar och annat.

min häst går inte på bete längre, eller ja, han går i gräshage och är ute dygnet runt om han har sällskap (vilket inte händer överdrivet ofta)
han går inte i beteshagen för att han bara skadar sig när han går där. Och nu sista åren har han blivit allergisk, så han har ätit medicin morgon och kväll.
Men med en annan häst, eller om Lajen hade varit frisk och gått att få tag på även i stora hagar så hade han fått gå på bete. Lajen får vila några veckor här och där under året.

Bete maj-okt (så länge det bara är möjligt).

Har bete vid stallet men kommer troligtvis inte att ha hästen där i sommar, har hittat ett favoritbete på annat håll! Jag betalar 1000 kr. i månaden för betet (sthlm:s priser).

Brukar ha en viloperiod på ca 3-5 veckor under sommaren, annars passar jag på att rida så mycket det går. Tränar betydligt mer under de lite ljusare månaderna och gärna då just på våren/sommaren.

Viktigast med betet tycker jag är övervakningen, se till att det finns någon som kollar av hästarna ofta. Trevlig natur med svalkande skog är också att föredra.

Åh, va härligt det låter!! :love:
Får man fråga vart det är? Du kan väl pm:a mig om man inte får skriva ut det här..
:bump:

Hästarna jag har haft har gått på bete hemma vid stallet. För en stallhyra på 400 kr i månaden. De går från maj - okt ungefär. Går ute dygnet runt om det finns skog och skugga, annars har de stått inne dagtid eller gått i en annan hage (med mindre gräs, men mer träd) på dagen.
De har väl fått två helveckors sommarbete ungefär men annars rider jag dom som vanligt. Jag kollar till dem och de får kraftfoder en gång om dagen ifall de vilar.

Men jag skriver som andra skrivit innan mig, det viktigaste är daglig tillsyn!

ja, yster får åka iväg, till fina, stora gröna hagar. Men jag rider regelbundet, ca 6 dagar i veckan, han behöver det. Han har så lätt för att lägga på sig på sommaren att han får sin vila i 3 veckor på vintern istället :)

Vi har bete hemma vid stallet. De släpps oftast i slutet av maj och får gå ute dygnet runt så länge det bara är möjligt, i alla fall till slutet av september. Hur många hektar det handlar om vet jag faktiskt inte. Ingen extra kostnad alls för vår del.

Tränar som vanligt trots bete, eventuellt ett par veckors vila...

Hästen får komma till en stor och grön sommarhage, men jag rider 4-6 dagar i veckan. Ledighet får han på vi8ntern istället. Här finns sommarhagar överallt så det är bara att välja och vraka :)

Bete å bete... Jo dom går helt klart på bete! Jag har den turen att jag har ett antal rejäla hagar att tillgå hela året om! När våren och sommaren kommer så får dom gå från den lite slitna hagen dom gått i under vintern, över till en annan hagen där gräset växt till sig ordentligt! När dom betat av den (tar ca.2 månader) så brukar den andra hagen hämtat sig igen och dom får gå tillbaka dit!

dom går inte på bete i den bemärkelsen att jag helt låter dom "stå", utan jag rider massor!! MAn måste ju passa på den tiden på året då de är ljust och varmt!!
:cool:
Mina går ute typ dygnet runt året om så man kan väl säga att dom betar så länge det finns gräs.. sen har dom ju fri tillgång på hö resten av tiden!!! :)

Min häst går på gräs maj - oktober, ungefär, lite beroende på hur tidigt på våren det börjar växa och om det är väldigt blött m.m. Eftersom han har sommareksem, tas han i allmänhet in före solnedgången och släpps ut efter solupgången för att slippa de värsta "knottattackerna" i gryning och skymning.

Stora beteshagar finns på gården där han bor resten av året också, så det där med installning nattetid är inga problem.

Jag rider i allmänhet mer under sommarhalvåret än under vintermånaderna, så min häst har alltså ingen "betesvila". Däremot brukar han vara ledig 4-6 veckor i november-december, då jag har honom på lösdrift.

Är det någon som vet om något hingst bete
Jag bor på Orust
Behöäver få i väg min 1 årige hingst
Annars så går mitt sto på bete hela sommaren.

Vi har bete på vårat stall!.. från när vi tycker det är tillräckligt varmt tills vi tycker det är för kallt för dom.
vi rider våra hästar under betet.
Vi betalar 200 kr för betet/månad tror ja men under betestien betalar vi inte för våran box - hehe..

Vi har bete hemma vid stallet. Vet inte hur stort det är men det räcker gott och väl till våra fyra (varav en shettis som bara går med de stora ibland = risk för fång).

De går ute från mitten av maj, början av juni och sen beror det på hur vädret är framåt sensommaren/hösten. Min brukar gå täckad på nätterna el om det regnar sista veckorna och då brukar de också få några kilo hö om dagen!

Jag låter min vila ca 1-2 veckor!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 881
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar