Sommarbete, utan tillgång till stall..

S

_smirnofff_

Har ett litet problem.. Har släppt ut min 3 åring på bete några kilometer från stallet han står i. Problemet är att jag vill börja sätta igång honom i augusti igen. Vi har haft stora problem med tränsningen men på slutet har det gått väldigt bra att tränsa honom i boxen.

Nu till mitt problem. Det kommer aldrig att gå att tränsa honom i hagen för att rida honom vid sommarbetet. Hur skulle ni ha gjort? Flyttat tillbaka honom till stallet 1 augusti (Vilket jag allra helst inte vill då jag vill ha honom på bete så länge som möjligt.) Eller kan man kanske bygga någon slags "box" i hagen? Hägna in en fyrkant ungefär?

Hur skulle ni ha gjort?

Sv: Sommarbete, utan tillgång till stall..

Jo, så har jag alltid gjort. Men han drar bara upp huvudet & börjar backa. (provade tränsa i hagen för någon dag sedan..) Han inser väl att han har hela hagen att fly iväg på.. Hemma har man ju haft väggarna som tagit stopp..

Jag hade kört ett bettlöst alternativ, samt sett det som ett utmärkt tillfälle att träna i det fria.

Fast problemet är inte bettet i sig, utan att få tränset över öronen. I början när vi tränsade började vi med att lägga nackstycket över öronen o sen trä bettet genom sidan istället, det funkade kanon. Men kunde inte ens lägga nackstycket över öronen i hagen..

Mitt absoluta råd är att låta hästen vara ifred på betet.
Finns ingen anledning att stressa fram med en växande omogen 3-åring.
Du kommer att få tillbaka mångfalt om du låter hästen få lugn och ro, smälta det han lärt sig tidigare under året och bara vara häst. Som jag förstått det hela har du jobbat med hästen sedan tidigt i vintras? Hög tid att låta den vara, jag vet inte var det kommer ifrån att det är så bråttom?
"Förr i tiden" släppte vi alltid unghästarna på bete maj-aug som 1-3 åringar.
4-års säsongen fick de en tidig vår-sommarvila för att sedan sättas igång inför kvalitén på hösten.

Låt din häst få en lång skön semester och han kommer tacka dig med friska krafter i höst!

Om du själv vill träna under sommaren för att inte "ligga av dig", låna en häst, eller rid lektioner under tiden.

Lycka till!!

När tappar hästarna sina mjölktänder? Kan han ha problem med tänderna?

Min ponnyhingst har blivit väldigt rädd om öronen i vinter, och gör ungefär som din. Kör upp huvudet och vill backa undan. Han är dock lite för väluppfostrad för att backa undan helt och hållet. Jag har märkt att han har haft skorv i öronen pga lite för tjock och lurvig päls och detta har säkert gjort att han blivit öm eller känner obehag när jag rör dem.

Kan du inte vid varje tillsyn gå och klappa och klia honom lite extra runt öronen? Kolla om det är att han kanske har ont i dem. Eller har öronexem eller annat.

Gör han likadant när han tar på och av grimman?

Jag hade bundit upp i grimman, och sen tränsat. Han kan ju inte sticka om han sitter fastbunden i grimman.

Jag hade:

1. Kollat att tänderna inte är problemet (ja, ÄVEN om det verkar som att öronen är problemet)

2. Låtit unghästen äta, växa och må bra betesperioden ut, hur bråttom kan det vara?

3. När installad igen, och tänderna kollade, vid behov, i lugn och ro tränat på alla moment i tränsningen och tagit tag i problemet där det sitter. UTAN att binda fast eller tvinga, en unghäst LÄR och VISAR man.

Jag ser inga problem med att du vill träna på sommaren. Jag har gett mina unghästar en sammanhängande vintervila istället, det går utmärkt. Om du får på hästen en grimma får du på den ett bettlöst träns, tex ett ponnyhack, som är ett utmärkt alternativ att prova på en unghäst, tycker jag.

Jag hade börjat med ett gimskaft lågt på halsen, som jag sakta jobbat mig fram med tills jag kommer till öronen. Reagerar hästen negativt går jag tillbaka några snäpp och börjar om. På det här sättet går det snabbast att desensibilisera dem så att man får ta överallt.

Jag håller helt med dig!

Varför ha så bråttom? Om det inte är för att den ska gå championatet förstås, men isåfall får du ta hem den. Jag har också en 3-åring som jag nyss släppt på bete, han kommer att få gå augusti ut om det är väder för det. Jag är helt säker på att han inte kommer att komma efter i sin utbildning för att jag låter bli att rida honom under sommaren. Och självklart kommer han att få vintervila en period också.

Om du promt ska träna hästen och promt ska ha på tränset, så får du väl träna på det ?

lugnt, sansat, massa tid och massa beröm. Börja om från början och lär din häst stå still och bli "omhändertagen" i hagen.

Om du nu promt måste ha en box, innebär det att du alltså inte kan stå på stallbacken och göra något med din häst?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar