Sommarbete och motion.

S

sweetiiiee

Hur gör ni när ni släpper era hästar på sommarbete. Rids dom som vanligt eller får dom bara gå och strosa?

Själv ska jag släppa medryttarhästen på bete med tillgång till jättefina ridvägar och stort ridhus så jag kan hålla igång henne. Hon får sin vila på vintern i stället då hon förhoppningsvis är långt gången i sin dräktighet.

Sv: Sommarbete och motion.

Hur gör ni när ni släpper era hästar på sommarbete. Rids dom som vanligt eller får dom bara gå och strosa?

Själv ska jag släppa medryttarhästen på bete med tillgång till jättefina ridvägar och stort ridhus så jag kan hålla igång henne. Hon får sin vila på vintern i stället då hon förhoppningsvis är långt gången i sin dräktighet.

Jag rider som vanligt och ställer ett tag på vintern istället. Det är ju på sommaren det är extra härligt att rida:)Sedan minskar ju fångrisken av att hästen hålls igång och kanske inte blir för rund om magen.

Ja precis så tänker jag också. Sen får jag ju se hur det blir med ridningen. Jag kanske inte får tag på henne i hagen då hon är otroligt svårfångad. Kanske går bättre nu när hon inte får gå med sina vanliga kompisar untan med helt främmande hästar. :angel:

Min fröken kommer gå i sina vanliga, stoora hagar med gott om gräs. Jag kommer rida hela sommarn och istället ge henne nån månads vintervila när det är som kallast istället... så kan hon gå och mysa i tjock vinterpäls och äta hö hela dagarna i januari istället :)

min pålle får ta de lugnt på sommaren, rids lite lätt bara för att hålla kvar musklerna.
nån vecka då o då får han stå helt när ja kanske inte hinner rida.

han går inte att vila på vintern så de måste bli på sommaren.

Min släpps på bete i ungefär 7 veckor och rids inte alls.
Han får inte ha bakskor på betet och framskorna sparkar han av inom en vecka samt han är för öm i fötterna för att ridas oskodd.

Rider på som vanligt. Mina hästar har inga längre uppehåll utan går året runt.

Jag rider och kör som vanligt även om de går på bete (vilket de gör så länge det finns gräs, dvs mitten på maj till september/oktober ungefär).

Vilar gör de under de perioder jag inte har tid eller ork att träna...

Min häst vilar i november. Jag rider hela sommaren. Eftersom jag inte har tillgång till ridhus så gäller det att passa på att rida när det är bra förutsättningar för det.

min ska få gå på magert bete och promeneras med hela sommaren när hon har "lov" (är redan tjock...)

Våra hästar rids i stort sett som vanligt, kommer få 1-2 veckors vila. Dotterns ponny kommer nog inte få vila mycket alls, han blir så rund om magen då och det är inte alls bra för honom!
Våra hästar brukar sen få någon veckas vinter vila. Skönt med andnings pauser och det behövs för deras skull också.

För mig innebär inte bete att man ställer av hästen.
Utan för mig innebär de inge mockning, inga pass= ledighet=)
Rider dock min häst som vanligt för det är ju på sommaren det är som skönast att rida:love:
Ska jag ställa av så ställer jag hellre av en stund under vinterhalvåret

eftersom jag ska till london och sen på roskilde så får hon nog vila då så det blir ca två veckors vila, dock inte samtidigt utan en vecka i början av juni och en vecka till sen i juli :) vill inte krångla med andra ryttare och hon tycker det är skönt att bara slappa och "vara häst" ett tag :love: annars ska jjag rida hela sommaren, som någon sa är det ju lätt bästa årstiden att rida, massa mys :)

Våra hästar går på bete hela sommaren*

Tas in på kvällen*

Rids precis som vanligt då dom måste vara i tävlingskondition*

Ja rider som vanligt på sommaren. Många långa mysiga skogsturer...så får han vila lite mer på vintern istället.

Instämmer, det är jag som har "ledigt" inte hästen! Jag slipper mocka och sköta stall, men hästen måste ha mer motion än under vintern för att inte likna en köttbulle. Ingen vila här inte. Enda gången jag låter honom vila är om jag åker bort (inte speciellt ofta), annars hålls han igång hela året.

De går nästan mer på sommaren än på vintern, vi saknar tillgång till ridhus. Min häst är som bäst på sommaren då han håller lederna och musklerna mjuka tackvare dygnet runt utevistelse. Skulle önska att vi hade möjlighet till det på vintern också.

De har redan gått två veckor på bete och i dag så tävlade vi.

Mina killar får mellan 2 veckor och 4 veckor ledigt på sommaren och på vintern. Men det är bara för att mina föräldrar är skillda och bor så långt ifrån varandra:)
Shettisen går hela sommaren då min faster m.fl. kör honom;) (fånghäst måste röra sig :crazy: )

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar