Sommar, sol och VIT MULE!

Sv: Sommar, sol och VIT MULE!

Mitt tips är Eucerin - Intensive Protection Sun Spray, Junior med solskyddsfaktor 40. Finns att köpa på Apoteket och är mycket smidigt att använda då det är en sprayflaska:)

Detta har fungerat bra både på mitt Paintsto (med mycket vitt/rosa) och på en fux med stooooor bläs och rosa mule.

Frågan är vad vår pålle säger om jag börjar spraya han på mulen. Tror inte att han skulle uppskatta det, tyvärr. Fast det är värt ett försök! Vore ju himla smidigt att slippa kleta.

Jag tror att jag får gå till apoteket. De brukar ju veta en hel del där också så man kan ju fråga personalen.

Mitt tips är Eucerin - Intensive Protection Sun Spray, Junior med solskyddsfaktor 40. Finns att köpa på Apoteket och är mycket smidigt att använda då det är en sprayflaska:)

Detta har fungerat bra både på mitt Paintsto (med mycket vitt/rosa) och på en fux med stooooor bläs och rosa mule.

Hur länge sitter de kvar då?

Hur länge sitter de kvar då?

Jag sprayade på en gång om dagen. Om de inte gillar att man sprayar så fungerar det ju att man sprayar ett lager sin hand och sen "smetar" på mulen. Men mina hästar vande sig snabbt vid att jag sprayade direkt på dem.

Ibland varvade jag med Helosan sol.

Jag sprayade på en gång om dagen. Om de inte gillar att man sprayar så fungerar det ju att man sprayar ett lager sin hand och sen "smetar" på mulen. Men mina hästar vande sig snabbt vid att jag sprayade direkt på dem.

Ibland varvade jag med Helosan sol.

Okej. Och du upplevde det satt kvar hela dygnet? Hur stora problem hade hästen utan solskydd?

Vår ena ponny bränner sig alltid av solen, mer eller mindre, på sin vita mule.
har testat Helosan Sol, men det hjälper dåligt. Har även kört med solskydd för människor med typ solskyddsfaktor 30 och det funkar bättre. Han hatar dock att bli insmord och man får ju smörja ganska ofta. Obs! Smörjer kvällstid eller då solen inte skiner så mycket. Annars bränns det bara mer.
NÅGON SOM HAR NÅGRA BRA TIPS?

Silon salva hjälper super!
Finns på apotekets bebis avdelning o sitter fast skitbra o lindrar även om dom redan brännt sej.
Kan smörjas på dagtid.

En huva med noslapp som hänger ner, eller nåt liknande.

Jag ska försöka fixa noslapp till mina kusar som bägge bränner sig :( men vill också säga att en del funkar inte med sån! Min syrras gamla häst fick en sån huva m noslapp och han ville nog inte ha det för han vände upp den där lappen hela tiden så att mulen blev "fri" :p

Förra året smörjde jag med Helosan Sol. Funkade rätt bra, faktiskt.

Jag har en fux med fyra vita och stor bläs, jag hade också problem med solen trodde jag i allafall! Han såg ut som om man dragit en ost hyvel över mulen. Vi sydde på en egen lapp som var mjukare över mulen för han vände upp flärpen på den köpta. Han hade också bränt upp hela vita delen av benen.
Sen en dag när jag var på en föreläsning om grovfoder (från SLU)så tog föreläsaren upp just detta! Och då visade det sig att det finns en klöver sort som är giftig för hästar och deras lever (tror jag det var) och att det kan bli en reaktion som ser precis ut som sol bränna på de vita partierna, detta är dock lika giftigt för alla hästar men det är bara de hästar med vita områden det syns på!
Min häst har varit ploblem fri sen vi flyttade från den hagen!!

Tänkte bara ge ett tips att i allafall kolla hagen, det ser ut som en blandning av rödklöver och vitklöver (om jag minns rätt) det går att gå in på hippocampus och råd fråga, nu kanske det dock är solen som är problemet i just ditt fall ändå... men kolla skadar ju inte!

Har för mig att jag läst i en annan tråd att man kan använda zinkpasta, men jag är inte helt säker och inget jag provat själv. Nån annan som vet kanske?:)

Det hade jag inte hört förut - spännande! :idea:
Tror dock inte så är fallet för våra hästar eftersom de blir bättre med solskydd och under dåligt väder (gräset är ju det samma oavsett väder och solskydd menar jag ;)).

Okej. Och du upplevde det satt kvar hela dygnet? Hur stora problem hade hästen utan solskydd?

Joo det tycker jag att det gjorde. Painten gick på bete dygnet runt i relativt högt gräs medan fuxen gick i hage med kort gräs och kom in på natten. Olika förutsättningar men lika bra resultat. Båda hästarna hade mycket vitt på huvudet och mycket rosa hud som lätt brändes. Att vara utan solskydd var inget alternativ:crazy:

Jag köpte en huva med flärp ner över mulen till fuxen men jag tyckte den var så stel och osmidig så den provade vi bara några få gånger. Kändes som det var skavsårsvarning på den.

Det är solen. Han blir så bränd.

Anledningen att jag frågar är att det finns något som heter "fotosensitivitet" som innebär att något som hästen äter (i hagen eller foder) påverkar hudens känslighet för sol (det finns även vissa sjukdomar som ger samma symptom). "Jejo" beskrev det på sin häst, och det kan vara värt att kolla upp.

*kl*

Lägger bara ett svar så jag kan hitta tillbaka till tråden. Har ju nyss köpt en häst med bläs och rosa mule...

Apoteket rekommenderade fysikaliskt filter bara, dvs den ACO som ngn här redan rekommenderat. Köpte en sån med faktor 20, så får vi se.

Jag har en fux med fyra vita och stor bläs, jag hade också problem med solen trodde jag i allafall! Han såg ut som om man dragit en ost hyvel över mulen. Vi sydde på en egen lapp som var mjukare över mulen för han vände upp flärpen på den köpta. Han hade också bränt upp hela vita delen av benen.
Sen en dag när jag var på en föreläsning om grovfoder (från SLU)så tog föreläsaren upp just detta! Och då visade det sig att det finns en klöver sort som är giftig för hästar och deras lever (tror jag det var) och att det kan bli en reaktion som ser precis ut som sol bränna på de vita partierna, detta är dock lika giftigt för alla hästar men det är bara de hästar med vita områden det syns på!
Min häst har varit ploblem fri sen vi flyttade från den hagen!!

Tänkte bara ge ett tips att i allafall kolla hagen, det ser ut som en blandning av rödklöver och vitklöver (om jag minns rätt) det går att gå in på hippocampus och råd fråga, nu kanske det dock är solen som är problemet i just ditt fall ändå... men kolla skadar ju inte!

Just att det kommer på vita tecken på benen är typiskt för fotosensibiilitet. Kan vara bra att ha koll på.

Alsikeklöver är nog den klöver du tänker på?

Har för mig att jag läst i en annan tråd att man kan använda zinkpasta, men jag är inte helt säker och inget jag provat själv. Nån annan som vet kanske?:)

Jag har mycket erfarenhet av hästar med "grismule" dvs mycket vitt i huvudet och det enda som verkligen hjälper är zinkpasta! Billigt och drygt :D Har man en mule som redan är bränd kan det vara bra att skydda den extra med en flugluvan som har en extra flärp som går ner över mulen.

KL
Tack snälla till alla som kommit med bra tips!

Kommer både smörja med hög faktor för människor, samt införskaffa en sådan där flugluva med nos-skydd!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu när våren är här så har min häst börjar klia mulen väldigt mycket. Förra året hade han under sommaren. Försvann ett tag efter betet...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Har en ponny som brände sig om mule och ansikte förra sommaren då han inte var i min ägo, dom tidigare har smörjt med helosan och...
Svar
11
· Visningar
2 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka