Som förbytt...!!

Sv: Som förbytt...!!

Denna tråd startade jag INTE för att klanka ner på tränare eller säga vem som är riktig tränare eller inte, det struntar jag fullkomligt i vad ni tycker om MIN tränare. Det fungerar för mig o min häst o det går lugnt tillväga helt utan våld.
Jag vill inte ha kommentarer om tränarna utan denna tråd är endast om in erfarenhet av våran relations förändring o andras reflektioner om likande erfarenheter. Så en enda kommentar om min eller någon annons tränare så stängs tråden.
Hoppas ni respekterar detta då det bara blir tråkig stämning i forumet av alla såna kommentarer!!

Det hela beror nog mest på frustration hos hästen.
Rid den ordentligt dagligen o gå inte hem så fort du blir rädd.

Hästar kan bli som förbytta när de flyttar. Det borde säljaren ha informerat dig om. Allt är nytt för den o om du är osäker- ja då vill den hem.

Att provrida den i sin hemmiljö är ngt helt annat.

Hon är inte frustrerad, hon har varit avställd i över ett år så hon har ingen överskottenergi iaf.
Däremot tog jag hjälp för att få bukt på min rädsla o lära mig hantera HENNE o det fungerar. Tänker inte bara gå iväg o inte gå hem för att jag blir rädd. Utan nu tänker jag lära mig henne INNAN vi går nånstans.
Jag har haft häst hela mitt liv så klart att jag vet att dom ändrar beteende när dom byter hem/människa men det är inte det som var problemet utan att hon fått göra precis som hon ville i de andra hemmen o därmed lärt sig knepen. Då behöver ja hjälp av nån som kan lära mig knepen igen för man glömmer om man inte har en svår häst på ett tag..

Javisst, det är en jättebra övning. Fick jag lära mig av Ellen Ofstad =) Man står vid sidan, håller godisen vid höftbensknölen (eller vid magen beroende på hästens smidighet kanske) o väntar tills hästen böjer halsen , står still o då får den den. Bägge sidor o sen under magen (skitbra för överlinjen :D )

Kul Koftena, jag har läst dina andra trådar. Jättekul för er! =)

aa, misstänkte att det var så hon menade.
brukar jag göra med pållen med, han kan bak till knölen :D

Jag säger ju att jag är dålig på att förklara..men ni som håller på med etta fattar ju o kan då förklara för odm som undrar..prima pannkaka!!!:laugh:

Jag trodde att du köpte en okomplicerad häst- just därför.

Sen har den givetvis lärt sig- när den fick gå hem- din blogg visar nämligen på en helt annan historik.:cool:

Om det är EO som hjälper dig finns det kanske hopp, men hjälper hon till med ridningen.?
Det är väl mest där problemet ligger.
Rid ut med sällskap sålänge- MEN rid först.

Alltså ja vi trodde väl att hon var okomplicerad men vi har efter köp fått kontakt med tidigare ägare o hon har alltid varit en ångvält så att säga.
Ja hon fick som hon ville när jag red ut på henne...av den anledningen körde vi fast o jag tog nu hjälp. Nej det är inte den tränare du nämnde som hjälper mig, däremot så klickade min häst o min tränare direkt o hon visade hur lätt min tjej kan vara att hantera om man bara förstår hur känslig hon är. Jag har som sagt bara hållt på med detta denna vecka som en sista utväg innan en eventuell försäljning o slut på hästeriet..men jag ser enorma skillnader på både henne o min själv..så det finns hopp..=) ska be nån filma nån dag så ska jag lägga upp det på bloggen..=)

Åååh lägg upp en film här vettja. Vill se hur du gör :D

Har du några tips till oss andra som inte är hästens ledare :idea:

Haha men jag är ju inte själv min hästs ledare ännu..hihi vi är på god väg till bra kommunikation men vi är inte där ännu...
Jag gör så att jag väljer en övning per dag som jag VET att jag klarar av. Exempel att gå runt på gården i en volt o hon ska stanna när jag gör det osv. Behöver inte vara mer avancerat än så..det har iaf hjälpt oss..sen om hästen har kondition så bör väl nån som itne är rädd motionerda hästen åt dig för annars blir et så mkt överskottsenergi så det kan vara lite svårt att få hästen att koncentrera sig...:eek:

Sluta upp med att vara så bitter, det skulle både du och andra tjäna på! :cool: Det är väl BRA att ts hittat något som hjälper henne och med en mer kunnig människa än hon själv just på det området?

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 101
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama