Som förbytt...!!

Sv: Som förbytt...!!

Ja, visst är övningarna bra!:) Och jag tror nog det är bra, för dej, att få se hur de går till, när tränaren kommer till dej.

Det är en helt annan sak, att få det berättat för sej, än att få se det "in real life"! Jag hade läst i en bok, och försökte själv..vissa saker fungerade, vissa inte..men så kom tränaren hit, och visade, och då fattade jag:idea:..vissa saker hade man fått helt om bakfoten..
Brukar köra övningarna nån gång varje vecka med Ligisten..där måste man vara övertydlig, då han i sitt tidigare liv fått gjort lite som han ville..
Han har förbättrats något, men faller lätt tillbaka om man inte underhåller det hela tiden.

Hon betedde sig illa mot mig. ingen som helst respekt för mig då jag itne förtjänade det. Jag var stressad o rädd när jag hanterade henne o då vart hon självklart likadan..hon låtsades även vara farlig..hotade med att sparka nör jag borstade bakbenen, trippade runt mig när jag ledde henne, höjt huvud o rädsla i ögonen (hon har varit med om mkt denna "lilla" travare på 170cm) men nu går hon med sänkt huvud o när hon blir rädd o osäker så stannar vi o jag bara "står" inte ett ljud utan bara väntar in henne..det funkar!!

Har också en travare (foderhäst) som går med huvudet högt när man går och rider. Hur gjorde du för att få henne gå med sänkt huvud?

kl

En följdfråga till ts (eller till er som är mer påläst än mig), vad gör man om hästen inte står stilla med alla hovarna? När det inte fungerarp å en gång för mig, så blir JAG förvirrad och vet inte riktigt vad jag ska göra = fel signaler till honom. Inte just samma övning som du beskriver, men vilken som helst. Gamla vanor sitter fortfarande i min kropp, och det som funkade på min förra häst funkar definitivt inte på min nuvarande.. :grin:

Jag har kontakt med en NH-tränare, jag och min häst har träffat henne två gånger hittills och min kille gör stora framsteg! Dock är jag inte lika tydlig med mitt kroppsspråk så när vi håller på själv så går det sådär, han undrar nog vad jag håller på med ibland! :D Han är en lekfull häst som inte riktigt förstår att jag är liten, så när vi leker och bara busar i paddocken så är detta med NH väldigt nyttigt då han får komma nära mig på mina premisser! Och där blir det inga missförstånd, dock så funderar han nog vad jag sysslar med, leker med honom men ingen fysisk kontakt.. det syns på honom att han börjar att tankeverksamheten är på högvarv då!

Och jag vågar inte heller rida än, så du är inte ensam!

Vad jag förstod (är ju nybörjare inom detta) så gör övningen lättare, sänk kraven på hästen så att den har en chans att göra rätt..det är inte att ge upp eller låta hästen få som den vill utan att få den att förstå..Att mitt sto förstod direkt är för att hon är extremt lyhörd..men alla hästar är ju inte det.

Nån frågade hur jag fick henne att sänka huvudet..hmm jag vart hennes ledare..vet inte vad jag gjorde egentligen men hon blev som tråden heter förbytt..hihi:D

Om jag förstår din fråga rätt..så ska jag försöka förklara.

Om jag tex ber hästen att ta godis vid sadelgjordsläget så står jag bredvid hästen och håller godisen mot hästens kropp.
Om hästen försöker gå runt och alltså flyttar undan bakdelen för att komma åt godisen så flyttar jag bara med och håller godisen på samma ställe. Jag höjer inte kraven medan hästen försöker, men jag sänker dem inte heller, man håller dem konsistent.
Om det blir tydligt att hästen fysiskt inte kan böja sig ända dit jag tänkte, så kan jag ge godisen när alla hovarna är stilla och halsen åtminstone är böjd ditåt jag tänkt. Men så länge hästen rör sig får man bara följa med, korrigera helst inte, låt den själv komma på vad du vill.
Eftergiften och godisen blir berömmet.

Samma om man vill flytta hästens rumpa undan för tryck. Börjar med ett lätt, lätt tryck. Om hästen börjar röra sig och "experimentera" så håller jag samma lätta tryck(varken öka eller minska) tills den flyttar sig aldrig så lite dit jag ville. Står den bara så ökar jag trycket efter några sekunder, står den fortfarande ökar jag igen. Viktigt är att behålla samma position, så om hästen går fram måste man gå med och bibehålla trycket, så inte eftergiften kommer vid fel tillfälle.

Hoppas jag förklarade hyfsat tydligt :p

Härligt att höra!! :D :)

Det blir nog inte en så stor förändring av "bara" ett par övningar enbart. Jag tror det handlar mkt om att du verkar ändrat hela din attityd mot hästen och är viljestark i att du vill ha förändring och medveten om vad du ger för signaler.
Keep up the good work! :bump:

Jag tror inte heller det egentligen är övningarna i sig som gör att det går bättre utan att jag som du säger ger tydligare signaler i övningar hon kan förstå sig på. O att dessa övningar vet jag nu hur de ska gå till..o det är ganska lätta övningar o då vågar jag tro på att jag gör rätt o då tror hon på mig..:laugh:

Vill så gärna bli hästens ledare men vet inte hur. :(

När hästen gnuggar sitt huvud på ens bröstkorg betyder det att hästen är respektlös eller vad? Någon som vet. Hon har varit väldigt försiktig om sitt ansikte man får gärna inte ta där, så när hon gjorde så och jag fick ta i pannan på henne o gnugga så blev jag ju glad. Men hon kanske bara skulle visa mig att hon inte respekterar mig, eller?

Svårt det där tycker jag.

Det är riktigt svårt när man inte har en aning om hur man blir hästens ledare.. Jag känner lite som dig, men har ändå fått mycket hjälp genom en NH-kunnig kvinna som finns runt mina trakter. Jag skulle tolka det som dig och bli väldigt glad om jag fick den möjligheten på en huvudskygg häst och inte tänka så mycket på det sen.. Jag kanske tänker fel angående detta, men jag tycker att man får se till individen. Min förra häst fick alltid klia sig mot mig efter att jag ridit och att jag tagit av tränset och detta såg jag mer som en belöningsform mer än att hon inte skulle respektera mig.

Min nuvarande häst skulle aldrig få det som det ser ut i nuläget.. Han är lite småhingstig i beteendet och tjuvnyps när han får chansen, han är dessutom så pass mycket mer ledare över mig i dagsläget trots att vi kommit ett steg på vägen. Där får jag tänka till en hel del, men NH-övningar kommer att få oss åtminstone i närheten av där jag och mina förra häst var! Det är jag övertygad om!

Haha vi är nog rätt lika i vår hantering..min förra fick oxå klia sig på mig som "belöning" men bara UTAN grimma eller träns. Henne hade vi dock från hon var fölis till hon var 6år gammal (Hon fick tyvärr avlivas för knappt ett år sedan) men denna STORA tjej skulle aldrig få klia sig på mig eller som hon rätt ofta gör..bufflar till mig..ska fråga min tränare idag VARFÖR hon bufflas..o vad det var jag gjorde så annorlunda att jag helt plötsligt är på god väg att bli hennes ledare o inte tvärtom...riktigt spännande. Har aldrig försökt förstå en häst på det här viset utan det har gått bra förut men hon har varit med om så mkt o varit ledare i de tre sista hemmen iaf så det var knepigare än jag trodde att få ur henne de. Men det ska gå!!
Tar det ett halvår innan jag törs rida henne så får det göra det..sålänge det är jag som bestämmer hela vägen ändå upp på ryggen så gör det inget..;)

Exakt! Så tänker jag också! Tar det ett halvår innan vi kommer igång, så tar det ett halvår.. Minns min förra tjej som jag var dörädd för att trava och galoppera i början, vi skrittade i ett halvår innan jag vågade mig på att trava igen! :D Sen blev hon den som ställde upp för mig i alla lägen! :laugh:

Nu har min nya tränare varit här o hälsat på o träffat min häst o så. Hon var kanonduktig o förklarar på ett väldigt bra sätt. Jag har trott att min häst inte går att longera då hon är rädd för linan o pisken o hej o hå..denna tjej longerade henne utan problem i alla gångarter ute på en vall..Hon sa att min häst är väldigt känslig..väldigt lyhörd o vill bara göra rätt..så när jag ger henne ett kommando har det tidigare varit flera kommandon blandade..exvis när hon stegrar när jag longerar henne. då har jag varit felplacerad gentemot henne o gått emot henne, o samtidigt hållt i linan..då backar hon så mkt hon kan o sen stegrar hon för jag ber henne om det..hmm
Vad enkelt det blir när man vet hur man ska göra o vad man gjort för fel..sen har hon bristande respekt för mig men det blir bättre med övningrana vi fått..idag fick jag prova att longera henne i skritt o leda henne utan att ta i linan o bromsa utan bara kroppsspråk o kommandot "prrrooo"..det fungerar!!:D

Kommer inte ihåg exakt hur hon svarade men det var utav orespekt..hon tycker det är skönt att klia o på mig o buffla gör hon för att hon vill få sin vilja igenom eller tigga om godis exvis (rätt bortskämd)o det är ett oänskat beteende som jag måste korrigera. Ett "nej" räcker för min häst men det är ju olika. Det var iaf det hon menade men hon sa inte exakt så...

Glömde svara på hur jag förändrade vår situation.. genom att ändra mitt kroppsspråk så förstod hon vad jag menade o accepterade direkt att lyssna o ville göra rätt. Tränaren tyckte att min häst var väldigt fin o inte alls ett dumt sto utan bara väldigt väldigt känslig för vad jag gör för kommandon o hur jag gör dom.. Måste vara supertydlig med henne o väldigt exakt med var jag står/går o förhållande till henne..
Var kul att se tränaren hantera henne hon som vet hur man gör..det var inte min häst det där heller..hon som varit så svår att exempelvis longera gick som hon inte gjort annat...Att hon varit svår är för att jag gett henne fel kommandon mot vad jag trodde jag gav henne..jag trodde jag bad henne gå på volt när jag longerade men i själv verket bad jag henne stanna vända upp mot mig o backa..o när jag höll emot i linan så stegra hon..HON gjorde helt rätt...men jag gjorde fel..väldigt logiskt när man såg hur hon longerade min häst..o när jag provade på hennes sätt så fungerade det om än bara i skritt ännu..

Gud va roligt för dig! :) Önskar jag kunde hitta en NH tränare i Värmland som man kunde lära sig av.

Hur gör ni när ni tex är ute o går då? Vad gör du annorlunda? Tusen frågor :D

Det som jag skulle göra nu när vi är ute o går är att ha en långt grimskaft alternativt longerlinan, o en pisk. Ha pisken i höger hand o linan i vänster. Jag går på hennes vänstra sida, den sida man burkar leda på. Går hon emot mig eller för nära mig lägger jag pisken mot hennes huvud..ABSOLUT INTE HÅRT utan bara som en liten markering, ha gärna handtaget uppåt så att det är det du lägger mot huvudet. Det blir inte en snärt då om du skulle råka göra lite för häftig rörelse mot huvudet.
Sen alltid när du vänder så gå mot henne vänd henne aldrig runt dig själv. Be henne göra halt, genom att säga prroo utan att ta i linan o stanna inte förän hon stannat.
Så tränade vi idag.:laugh: Häftigt vilka resultat. Kan fråga min tränare om hon vet nån i Värmland..var ungefär?? Hon har ganska mkt kontakter...

Det som jag skulle göra nu när vi är ute o går är att ha en långt grimskaft alternativt longerlinan, o en pisk. Ha pisken i höger hand o linan i vänster. Jag går på hennes vänstra sida, den sida man burkar leda på. Går hon emot mig eller för nära mig lägger jag pisken mot hennes huvud..ABSOLUT INTE HÅRT utan bara som en liten markering, ha gärna handtaget uppåt så att det är det du lägger mot huvudet. Det blir inte en snärt då om du skulle råka göra lite för häftig rörelse mot huvudet.
Sen alltid när du vänder så gå mot henne vänd henne aldrig runt dig själv. Be henne göra halt, genom att säga prroo utan att ta i linan o stanna inte förän hon stannat.
Så tränade vi idag.:laugh: Häftigt vilka resultat. Kan fråga min tränare om hon vet nån i Värmland..var ungefär?? Hon har ganska mkt kontakter...

Ja det vore jätte snällt :bow: . Jag bor i Kils kommun, 3mil norr om Karlstad.

Det räcker med att höja handen när man ska vända.
Så har man gjort i alla tider när man visar eller besiktigar hästar- vänder hästen åt höger- bort från en.

Ännu fler ej auktoriserade "tränare" på vift.:mad:
Varenda Kotte utger sig snart för det.
Stackars våra hästar:cry:

Denna tjej som jag tränar för ÄR auktoriserad!! Hon är skitduktig o inte en såkallad tränare. Sen har jag sagt flera ggr genom hela tråden att JAG är nybörjare o kanske inte förklarar så bra så inga såna kommantarer tack då ser jag till att tråden blir låst o avslutad!! :devil:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 101
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama