Som en banan i vagnen....

Lill76

Trådstartare
Ett litet problem har vi med vår unghäst, han undviker gärna att ta stöd på vänster töm och blir "stum" i högersidan. Han förböjer sig gärna i svängar åt vänster och är svår att ställa och böja rätt i högersvängarna. Han vill också gärna gå med rumpan ut åt vänster. Han kan till och med gå med rumpan utåt vänster i en högervolt även om han i hals och nacke inte går utåtställd. Hur ska jag jobba med detta? Vilka övningar är bra. Är det mest rakriktning på rakt spår eller det är voltövningar, serpentiner eller vad. Vilka hjälper ska jag ge.....töm...pisk...? Är det vänster bak som spökar tror ni eftersom han placerar det utanför kroppen, hur ska jag bygga upp det om han nu är svagare i det? Har hjälp med att rida honom (eftersom jag börjar bli rätt höggravid nu) och hon som rider honom upplever samma problem vid ridningen.
Nu behöver jag all er hjälp!!

Sv: Som en banan i vagnen....

Han kanske byter tänder??:angel:

Kolla om det är vid tömtagen han protesterar, vi hade en unghäst som gjorde likadant en period men då var det tandfällning.

Lycka till.

Hej!

Det problemet du beskriver gäller ju inte enbart vid körning..utan även när han rids.

Därför antar jag att det samma gäller vid longering?
Har ni provat det?

Skulle han inte reagera vid longering så tror jag det sitter i musklerna vid tyngd, dvs när han får motstånd..
Har du möjlighet att löslongera honom så kan du ju även se påverkan när det gäller bettet och tänderna.

Nu snabbläste jag så jag kommer inte ihåg hur gammal hästen var.
Men vi hade problem med en unghäst på ungefär samma sätt som du beskriver.
Skam att säga så måste jag erkänna att vi hade gått lite för fort fram med den killen..:crazy:

Han hade inte byggt upp sina muskler i samma takt som vi krävde av honom..:cool:
Det var ingenting som syntes tills vi gick igenom honom med både laser och massage..DÅ såg vi tydligt hur stor skillnad det var på höger o vänster!

Så mitt råd är att både ta dit en tandläkare och en massör..eller en veterinär..som känner igenom hästen först och främst!
Då problemet finns även när du inte kör så är det ju inte så att han behöver korrigeras framför vagnen på något sätt ännu!

Lycka Till!/Trygg

Det va ena roliger häst du har. Som en banan i vagnen.:) Jag har bare hört om häster som har varit som raketer.

Rut.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka