soleksem och insektseksem

bigganl

Trådstartare
Riktar mig till er som har hästar med eksem av sol eller insekter:
Är det någon som kan förklara hur man ser skillnaden mellan eksem orsakat av sol och eksem av insekter?
I min andra tråd (om eventuell början till eksem) skrev flera att det på min bild såg ut precis som soleksem, men på vilket vis yttrar de sig annorlunda? Kan man med blotta ögat direkt se skillnad mellan dem? (eller är det olika från häst till häst) Vad skiljer i så fall?
Är det någon som kan lägga in bilder på båda typerna av eksem?

Sv: soleksem och insektseksem

Soleksem drabbar opigmenterade delar av kroppen, där alltså solstrålarna inte ”stoppas” av pigmentet utan ger i princip en brännskadeinflammation. Typiskt är på rosa mule eller runt opigmenterade ögon.

Insektsorsakade eksem ger en allergisk inflammation med svullnad oftast på vissa typiska platser – mankam och svansrot.

Sen kan häst liksom nöt få ett akut toxiskt eksem av att bli överfallen av en hel knottsvärm t ex. Den behöver inte vara allergisk för att reagera så. HH

Hej!

Har en arab som förra sommaren började klia sej. Hon gick med en 1-åring och dom stod gärna och kliade varandra. Efterhand trillade det mesta av manen. Jag blev väldig ställd och fattade inte vad som hände. Har aldrig varit med om detta förut. Försökte med att tvätta med speciella schampon och jag köpte oljor och grejer som skulle hjälpa. Hösten kom och jag pratade med ett par veterinärer som trodde att det var svidknotten hon inte tålde.
I vintras inhandlade jag ett Boett täcke för att vara beredd i början på april.
Har haft det på henne varenda dag sedan dess och hon kliar sej inte mer än dom andra :-) Än iallafall! Manen är på utväxt och får vara i fred. Peppar, peppar....
Frågade vet om det här med sol / insekter och dom säger att det förmodligen inte finns någon exem mot enbart sol utan det har att göra med vilket sorts bete dom går på oxå. Och det vanligaste är just insekter.
Tydligen kan det vara så att dom får det en säsong och sedan inte mer. jag vågar dock inte chansa på det utan min pålle har ständigt "tält" som hon glatt kryper i, lös i hagen, efter ridning.
Måste vara hemskt när det kliar hela tiden.
Vi switchar (stavas det så) även för att hålla undan knotten.

Mvh Lena

Solexem :oftast blåsor som ser ut som (är?) herpes! Gulaktiga, spricker och vätskar klart och blir sedan skorpor som fortsätter vätska. På tunnhåriga hudpartier som är ljusa/ofärgade. Ingen särskild klåda. (så har jag sett solecxem på häst i alla fall. Får liknande om jag åker till ett soligt land på vintern på munnen!

Insektexem: svullnad i mankam och svansrot i huden (den blir valkig som elefanthud) sårskorpor som krustor som om ngt väller upp inifrån med både vanlig sårskorpa och torkat gult. KLÅDA

Som sagt måste ju inte vara exem, det kan vara en tillfällig reaktion också. Men den svullna huden tror jaghänger ihop med långvarig reaktion.

Har en exemdam och en som kan få "solexem" på våren på nosen.

Hej igen!

Håller med helt vad gäller soleksem på rosa partier men jag tolkade frågan om kliande hästar och eksemtäcken osv. Inte lokalt.

Hälsningar Lena

Här är en bild av min hästs mankam.
28002935.jpg

Ena halvan av mankammen, där manen är vit och väldigt tunn, är nu alldeles rosa. Hästen kliar sig, men inte när jag smörjer med Aloe Vera.
Det är bara på ena sidan av mankammen. Den sida som manen ligger på så man måste lyfta på manen för att se det.
I en annan tråd fick jag höra att det så ut som soleksem.
Hästen är skäck och har mycket vitt på kroppen + 4 vita ben. Hon har ingen reaktion någon annanstans.
Har provat smörja med Helosan Sol, men då fortsatte hon klia sig. Bytte då till Aloe Vera igen.
Jag är osäker på hur jag ska ta hand om detta på bästa sätt. Hästen har inte haft detta innan. Hon har kliat sig ibland, men huden har inte varit så rosa och irriterad förut.
Jag vill inte att detta ska förvärras. Hästen går ute dygnet runt. Vi har inte mycket insekter.

vad det än är så ser det inte skönt ut. Ser mest ut som en tillfällig reaktion på något. Å andra sidan så kan hon ju klia sig så att det blir så där "rått" kanske. EN lös hals kanske vore ngt? Typ flugtäckeshals? Vätskar det så kan du sätta på ngt uttorkande annars läter det ju som aloen är bra för henne.

Solreaktioner beror ofta på att de ätit något som gör dem känsliga för solen... Hon borde ju egentligen ha reagerat mer på vårsolen än nu så här pass sent om hon var allergisk tycker man.

Ser inte alls ut som insektsreaktion dock.

Jag är glad att det inte ser ut som en insektsreaktion.
Men solen känns konstigt i och med att hon har mycket vitt. 4 vita ben (med vita karleder) Det är ingen som helst reaktion någon annanstans.
Jag fortsätter med Aloe Vera. Det får henne ju att sluta klia, men huden ser fortfarande väldigt irriterad ut. ilsket rosa. Det vätskar inte. Hon hade kliat 3 st sår förra veckan, men de läkte direkt med lite tjärsalva på.
Finns det lösa "halsar" att köpa?

Men man säger ju att islandshästar får soleksem., men de kliar ju upp hela mankammen + svansroten utan att behöva vara ljusa. Så är det egentligen insektseksem de flesta islandshästar får då?

Sen i mitt förra stall var det en brun häst med eksem i hela mankammen och svansen, ägaren köpte ett täcke som skyddade mot uv-strålar, vips så försvann eksemet. Och hästen hade ju inget vitt. Så hade hon egentligen insektseksem men att uv täcket skyddade mot insekter också? :confused:

Alltså jag kan ju inte lova att det inte är insekter men jag TYCKER inte det ser ut som det;-) INgen aning om det finns lösa halsar, men kanske, du kan köpa ett beg flugtacke och slakta det kanske eller sy en strumpa till halsen? Typ gammalt underlakan i vit bomull?
Hoppas det går över annars får du väl visa det för någon vet.

Till Presto: Oftast är det inte alls solexem utan knottsaliv vad jag har förstått. De där "uv-täckena" är ju nät så de skyddar ju oftast man och svans från knott.
Knotten kryper in i allt långt hår och bits, och de gillar undersidan av magen och naveln, så en magplatta och täckt man och svans räcker långt. Har man hovskägg på hästen skulle man behöva benskydd av nät också...

Jag har aldrig hört att Islandshästar skulle vara känsliga för sol. Insektseksem däremot är ganska vanligt på importerade hästar. På Island blåser det i stort sett alltid och det är därmed insektsfritt. Sol har de ju även på Island.
Visst kan hästar av alla färger drabbas av eksem, men när det gäller just soleksem brukar det vara opigmenterade delar som drabbas.

Bra ide att söka ett begagnat insektstäcke. Där kan jag nog få loss en hals. Men jag funderar på att försöka sy ett själv.
Vet dock inte om jag vågar ha någonting på när de släpps på bete på torsdag. Där är vi ett par ggr/dag och tittar till dem. Men om hon skulle fastna så går ju lakansväv lätt sönder i och för sig.
Jag får nog plocka fram symaskinen ikväll.
(Vad det än är för orsak till irritationen så läker det nog bättre om det är skyddat.)

solen kommer ju bättre till på halsen, precis som vi blir mer brända på skuldrarna än benen. så det är nog inte så konstigt.

Fast det ser ut som när min knott allergiska häst har kliat sig. Hon har ju fått början till elefanthud där. Du behöver nog iaf införskaffa ett vanligt flugtäcke till att börja med för snart kliar hon sig nog i svansen också. Det kan hon ju ha på betet med.

Solexem blir mer som brännskador på vita nosar/bläsar o vita ben.

Du kan använda nåt bakteriedödande schampo, typ Hexocil eller Prob och tvätta med. Funkar Aloevera salvan så ska du givetvis fortsätta med den. Men A o O för kliande hästar är att det tvättas rent ofta annars brukar det förvärras ganska snabbt.

Det är mycket jobb med en kliande pålle, går ofta inte att släppa dem på bete där man inte kan ta in o tvätta o sköta om. Tyvärr.

Det ser inte ut som insektseksem. Min islänning har det och han får sår inifrån och huden blir hård och skorvig om han inte behandlas.
Om jag var du så skulle jag prova att täcka hästen. Jag tror att det blir svårt att få till ett täcke som bara täcker halsen, det måste ju sitta fast någonstans så att det inte glider ner över huvudet.
Har din häst snälla hagkompisar så köp ett eksemtäcke i ett lite tunnare material som skyddar mot solen och som samtidigt inte blir så varmt. Jag tycker personligen att Boett-täckena är för tjocka.
Ett eksemtäcke har oftast bättre passform än ett flugtäcke så jag tycker att du ska satsa på det!

Edit: Såg lycra-huvan som finns hos den ovannämnda butiken och det skulle nog kunna vara något för TS! Den såg ut att ha bra passform.

Senast ändrad:

Fast det ser ut som när min knott allergiska häst har kliat sig.
Idag när jag hämtade henne för att smörja på AloeVera var huden prickig av små små knott som kravlade omkring där på den bara rosa huden. Fick borsta bort dem med en mjuk borste och smörja in henne ordentligt.

Du kan använda nåt bakteriedödande schampo, typ Hexocil eller Prob och tvätta med.
Tvättar med Hexocil.
Det är mycket jobb med en kliande pålle, går ofta inte att släppa dem på bete där man inte kan ta in o tvätta o sköta om. Tyvärr.
Hästen är 10 år och har aldrig haft problem med detta innan. Kan det komma bara sådär?
Hon har inte kliat sig på ett tag nu. När jag smörjer så kliar det tydligen inte, men även om det är positivt att det inte blivit värre så har det heller inte blivit ett dugg bättre.

*delvis kl*
Märkt nu på min häst att han har som ''skorpor'' vid svansroten och har börjat fundera om det är eksem? Jag har andvänt en slags spray på svansroten som har gjort att det inte kliar lika mycket längre men jag undrar med ngn av erfarenhet om detta är eksem ? Skulle varit bra att veta tack på förhand :D

Idag när jag hämtade henne för att smörja på AloeVera var huden prickig av små små knott som kravlade omkring där på den bara rosa huden. Fick borsta bort dem med en mjuk borste och smörja in henne ordentligt.

Tvättar med Hexocil.

Hästen är 10 år och har aldrig haft problem med detta innan. Kan det komma bara sådär?
Hon har inte kliat sig på ett tag nu. När jag smörjer så kliar det tydligen inte, men även om det är positivt att det inte blivit värre så har det heller inte blivit ett dugg bättre.

Jag har fött upp min häst själv så jag vet ju att inget inträffat som borde ha utlöst någon allergi men den började helt plötsligt när han var 2 år på sommaren. Som föl o 1-åring var det ingenting. Jag är övertygad om att det kan uppstå helt plötsligt pga vissa betingelser som vi inte märker, typ gräset är annorlunda, knotten är fler o giftigare än förut osv.

Det finns ju massor av olika vis som knottallergi visar sig på, min häst har aldrig fått sår utan kliar sig så det blir "elefanthud" o om man inte är på som f-n med schampo o salvor DÅ blir det sår...Jag har provat mängder av olika medel o kan bara säga att det som funkar på den ena inte alltid funkar på den andra.

På min häst funkar det bäst med att schamponera ofta ofta så man o svans håller sig helt rena. Tvätta täcket ofta så det är rent o sen smörja med t ex Horsol eller nån annan salva som verkar funka just då. Om klådan väl börjat ordentligt på min häst så funkar enbart Nylanders o inget annat. Men jag försöker förebygga så det aldrig går så långt.

Jag stod som ett levande fån när han först började klia sig...hade aldrig hört talas om halvblod som fick knottallergi så jag förstår att du undrar o är frågande till alla olika svar du fått. Men ett flugtäcke av något slag är oftast det som hjälper bäst, sen vilket du väljer är ju upp till din plånbok!:D Jag har upptäckt att min häst kliar sig mindre med flugtäcke o mer med exemtäcke. Fråga mig inte varför jag bara vet att det är så...kanske det fläktar mer med flugtäcke o därför inte blir varmt o kliar? Mitt flugtäcke från Ma*k To*d har elastiscitet vid manken så halsen följer med ner till marken när han äter o behöver därför inte spännas fast i nån grimma.

Som sagt, du får prova dig fram men lägg på ett täcke snarast så hon läker fort o inte blir värre.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V