Idag när jag hämtade henne för att smörja på AloeVera var huden prickig av små små knott som kravlade omkring där på den bara rosa huden. Fick borsta bort dem med en mjuk borste och smörja in henne ordentligt.
Tvättar med Hexocil.
Hästen är 10 år och har aldrig haft problem med detta innan. Kan det komma bara sådär?
Hon har inte kliat sig på ett tag nu. När jag smörjer så kliar det tydligen inte, men även om det är positivt att det inte blivit värre så har det heller inte blivit ett dugg bättre.
Jag har fött upp min häst själv så jag vet ju att inget inträffat som borde ha utlöst någon allergi men den började helt plötsligt när han var 2 år på sommaren. Som föl o 1-åring var det ingenting. Jag är övertygad om att det kan uppstå helt plötsligt pga vissa betingelser som vi inte märker, typ gräset är annorlunda, knotten är fler o giftigare än förut osv.
Det finns ju massor av olika vis som knottallergi visar sig på, min häst har aldrig fått sår utan kliar sig så det blir "elefanthud" o om man inte är på som f-n med schampo o salvor DÅ blir det sår...Jag har provat mängder av olika medel o kan bara säga att det som funkar på den ena inte alltid funkar på den andra.
På min häst funkar det bäst med att schamponera ofta ofta så man o svans håller sig helt rena. Tvätta täcket ofta så det är rent o sen smörja med t ex Horsol eller nån annan salva som verkar funka just då. Om klådan väl börjat ordentligt på min häst så funkar enbart Nylanders o inget annat. Men jag försöker förebygga så det aldrig går så långt.
Jag stod som ett levande fån när han först började klia sig...hade aldrig hört talas om halvblod som fick knottallergi så jag förstår att du undrar o är frågande till alla olika svar du fått. Men ett flugtäcke av något slag är oftast det som hjälper bäst, sen vilket du väljer är ju upp till din plånbok!
Jag har upptäckt att min häst kliar sig mindre med flugtäcke o mer med exemtäcke. Fråga mig inte varför jag bara vet att det är så...kanske det fläktar mer med flugtäcke o därför inte blir varmt o kliar? Mitt flugtäcke från Ma*k To*d har elastiscitet vid manken så halsen följer med ner till marken när han äter o behöver därför inte spännas fast i nån grimma.
Som sagt, du får prova dig fram men lägg på ett täcke snarast så hon läker fort o inte blir värre.