soleksem och insektseksem

Sv: soleksem och insektseksem

Jag ska försöka sy något som täcker halsen och sitter bakom frambenen, så det sitter (förhoppningsvis) stilla. Hästen har nästan aldrig täcken alls och när de släpps på bete finns det mycket buskar och skog där som hon kan fastna i. Jag ska se om jag kan få ihop något. Jag har tittat i kataloger osv efter en lös hals, men de enda lösa halsar som jag hittat är till regntäcken och det är ju inte vad jag vill ha. Hööks har ju som en strumpa, men den täcker även huvudet och det känns inte bra om den kommer på sned.
Vi har haft ovanligt lite insekter hittills i år, men det beror väl på vädret. Vi har inget riktigt bete hemma heller. Lite gräs som de går och plockar i, men inget de kan leva av sas.
Om någon vet var man kan köpa en lös hals så säg till.

Jag ska försöka sy något som täcker halsen och sitter bakom frambenen, så det sitter (förhoppningsvis) stilla. Hästen har nästan aldrig täcken alls och när de släpps på bete finns det mycket buskar och skog där som hon kan fastna i. Jag ska se om jag kan få ihop något. Jag har tittat i kataloger osv efter en lös hals, men de enda lösa halsar som jag hittat är till regntäcken och det är ju inte vad jag vill ha. Hööks har ju som en strumpa, men den täcker även huvudet och det känns inte bra om den kommer på sned.
Vi har haft ovanligt lite insekter hittills i år, men det beror väl på vädret. Vi har inget riktigt bete hemma heller. Lite gräs som de går och plockar i, men inget de kan leva av sas.
Om någon vet var man kan köpa en lös hals så säg till.

Min häst fick sin allergi sommaren när han fyllde 12år...

Boett har ett täcke som man kan ha när man rider, täcker halsen och bogen/bringan och sätts runt magen i sadelstaden. Sedan är det bara en rem mer eller mindre till svansen om man vill ha den, går att ta bort.

Detta tror jag kan vara något. Det skyddar mot både sol och insekter.

Min kuse får elefanthud om jag inte smörjer i tid samt sätter på täcke. Med täcke så kliar han ändå, men är mjuk och fin i huden. Så tyvärr ryker svansen nästan helt, och hinner inte växa tillbaka på vintern. Men det är inte sår eller annat iallafall. I år åkte eksemtäcket på i mars...

Det var alldeles för dyrt för min plånbok nu. (1000kr) Men det verkar finnas billigare täcken som jag kan sy om eller ta halsdelen på dem och sy om den så det fäster bakom frambenen.

Det var alldeles för dyrt för min plånbok nu. (1000kr) Men det verkar finnas billigare täcken som jag kan sy om eller ta halsdelen på dem och sy om den så det fäster bakom frambenen.

Synd, horsesaver och hööks har liknande täcken i liknande material som tips på täcken du kan slakta. Däremot om du ska slakta ett täcke så föreslår jag att du inte slaktar det utan har det helt. Även om ingen reaktion är på resten av hästen kan det påverka hur den skyddade huden reagerar.

Som ex, min häst. Även om han inte får sår, kliar sig osv mellan frambenen - om jag smörjer där kliar han mindre i svansen.

Jag har inte tänkt slakta täcket. Jag ska bara ta av halsdelen och sy på en del till så jag kan fästa den i en gjord. halsen blir inte förstörd av det och resten av täcket jag jag ju använda också om jag vill eller om det behövs.
Hästarna släpps på stort bete i övermorgon och det finns massor att fastna i. Ju mindre hästen kan ha på sig desto bättre. Den ligger vid sjön så det brukar alltid blåsa vilket gör att det brukar vara ganska lite insekter där. (men man vet ju aldrig)

man kan testa sol helosan på sånna där rosa partier, för om det inte är soleksem så gör det änndå ingen skada men kolla bara så att amn har tillräckligt hög solfaktor och att man sätter på det på kvällen när inte solen steker för då kan helsoanen (om jag fattat det rätt) i värsta fall fungera som het vatten.

Änuu bättre än Helosan Sol är att köpa solkräm för barn. Högre solskyddsfaktor och sitter bättre!

Jag provade Helosan sol på hälften och Aloe Veragele på andra hälften några dagar. Där jag smort med Helosan sol kliade hon sig. Där hon fått AloeVera hade hon inte kliat. Så jag smörjer enbart med AloeVera nu.

Änuu bättre än Helosan Sol är att köpa solkräm för barn. Högre solskyddsfaktor och sitter bättre!

Det finns ju vattenfast "sunblock". Mer än så kan det knappast skydda.

I detta fallet verkar det ju vara de rackarns små knotten som är bovarna i dramat trots allt. Men sol och knott ihop blir säkert ännu värre.

Liten uppdatering:

Jag är fortfarande inte säker på vad det är som ställer till problemen i mankammen men jag beställde ett insektstäcke. Innan det kom var läget oförändrat några dagar. Sen kom den intensiva värmen med 25-30 grader. Efter några dagar med det vädret var huden normalfärgad och svullnaden helt borta.
Sen var jag bortrest i en vecka och hann alltså inte få täcket innan jag reste. Under tiden kom det mängder av regn. När jag kom hem igår kollade jag förstås mankammen direkt. Den såg fortfarande fin ut. Möjligen en aning rosa igen, men ingen svullnad och hon har inte kliat sig. inte alls som för 3-4 veckor sedan. Nu fattar jag verkligen inte vad det kan vara för vädret har som sagt växlat rejält. Det har varit mycket insekter, speciellt under den riktigt heta tiden, och ändå så försvann allt då.
skumt tycker jag.

Kl

Snabb fråga bara, vad menar ni med elefanthud?
Har ni inga bilder ni kan lägga upp på insekts/sol exem? Jag har en häst med hudproblem just nu och vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja..

Men man säger ju att islandshästar får soleksem., men de kliar ju upp hela mankammen + svansroten utan att behöva vara ljusa. Så är det egentligen insektseksem de flesta islandshästar får då?

Sen i mitt förra stall var det en brun häst med eksem i hela mankammen och svansen, ägaren köpte ett täcke som skyddade mot uv-strålar, vips så försvann eksemet. Och hästen hade ju inget vitt. Så hade hon egentligen insektseksem men att uv täcket skyddade mot insekter också? :confused:

Det som islandshästarna drabbas av är inte soleksem, utan klåda p.g.a. allergi mot svidknott (finns i många olika arter). Många har uppfattningen om att det hänger ihop med solen men så är inte fallet. Kliar hästen man och svans är det garanterat "knott-eksem" = sommareksem. På Island förekommer det inte men importerade och svenskfödda isl.hästar får det i stor utsträckning. Även shettland och nsv är utsattta raser.
Det är jätteviktigt att en eksemhäst inte går ute då det är som mest mygg och knott, d.v.s. kväll, natt och gryning. Ta alltid in eksemhästen innan knotten kommer fram och använd eksemtäcke! De tunna myggtäcken som finns att köpa och är nätliknande är inget att rekommendera. De håller inte speciellt länge och skyddar inte lika bra som ett exempelvis ett Boett-täcke.
Hästar föds inte med eksem utan utveclar det oftast efter nå´t år. Min nsv-korsning fick det först när hon var 9! Det har inte med bete eller sol att göra. Det man vet i nuläget är att det är ärftligt och mina planer på att betäcka sprack... Islandshingstar med eksem tas ur avel.
På SLU har man forskat en hel del kring ämnet och försökt fastställa vad som gör att vissa hästar utvecklar eksem. De har bra artiklar om man vill ta reda på mer.
En sak är säker: jag kommer aldrig mer att köpa en häst med eksem, för hela sommarhalvåret är en plåga...

elefanthud, tec huden i svansroten blir svälld och bildar valkar som är fnasiga såriga och gråaktiga.

ville bara tillägga att hästar av arabtyp enligt FASS djur ej skall använda Switch.. kan vara bra att veta..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V