Soleksem - när täcka?

Michellan95

Trådstartare
Alltså detta låter väl konstigt men förra året köpte jag och mamma en häst och det visade sig att han har soleksem, jag upptäckte det för sent förra året och lyckades aldrig häva det.
Så nu funderar jag på när man ska börja täcka inför årets solsäsong? Jag vill inte ha honom sönderkliad i år också :(

Sv: Soleksem - när täcka?

En häst med soleksem täckar man ju i regel inte, utan snarare så smörjer man i den ljusa ställena som är utsatta och bränns sönder. En vattenbeständig solskyddscreme med hög solfakor, och börja nu.

Hehe ja han är svart, finns inga ljusa partier :angel: och får eksem hela halsen, manken och svansrot, det är enorma mängder som kommer att gå åt att smörja in hela honom.

Antar att du är säker på att det är solexem?

Isf hade jag börjat täcka honom nu. Kanske onödigt att nämna men lägg gärna lite extra krut (=pengar) på att köpa ett välpassande täcke med UV skydd.

Hehe ja han är svart, finns inga ljusa partier :angel: och får eksem hela halsen, manken och svansrot, det är enorma mängder som kommer att gå åt att smörja in hela honom.
Det du beskriver är sommereksem och inte soleksem. Sätt täcke på nu innan det kommer några bitande insekter. Och då ska du helst ha ett riktigt eksemtäcke av typen som boett säljer. Vanliga flugtäcken råcker inte åt en häst med sommareksem.

Jaha :idea: det var veterinären i somras som sa att det var soleksem (passade på att fråga när han fick en hovböld), fast hon verkade iofs inte så jätte insatt hur vi skulle kunna hjälpa honom heller.

Jag har ett riktigt eksemtäcke som vi har köpt för dyra pengar åt honom nu till denna sommar. Provade med flugtäcke förra sommaren och diverse olika krämer m.m. och det var ju verkningslöst när det väl hade brakat lös så i år hade vi inte tänkt ta några chanser utan använda riktiga saker.

det är sommareksem din häst har, vilket beror på överkänslighet mot insekter, inte solen.

börja när du ser insekter! knott är det värsta.

Som redan skrivits så måste man skilja på sommareksem och soleksem, det senare är brännskador på ljus hy precis på samma sätt som drabbar oss människor. Sommareksem drabbar främst mankam och svansrot, i svårare fall även övriga delar av kroppen och den största orsaken är just bitande insekter.

det är sommareksem din häst har, vilket beror på överkänslighet mot insekter, inte solen.

börja när du ser insekter! knott är det värsta.

Som redan skrivits så måste man skilja på sommareksem och soleksem, det senare är brännskador på ljus hy precis på samma sätt som drabbar oss människor. Sommareksem drabbar främst mankam och svansrot, i svårare fall även övriga delar av kroppen och den största orsaken är just bitande insekter.

Tänk vad man lär sig! :bow: Så jag behöver inte vara orolig för solen utan det är där bitande sakerna jag ska hålla ögonen öppna för? Flugor också?!

Tack för alla svar! Svårt när man aldrig har varit kontakt med ngt liknande förut, min andra häst har jag aldrig problem med.

Inte flugor i allmänhet, men allt som bits. Te x knott som är den största orsaken, men du har även andra bitande insekter såsom mygg, broms/blinning mfl.

Stackars Devlin... Ska nog bli en bra sommar för honom i år nu när jag vet vad jag ska göra :)

Jag blir lite upprörd när en utbildad praktiserande veterinär inte kan diagnsoticera soleksem mot knotteksem/sommareksem :-(

Bra du har ett eksemtäcke, så har du på repellerande medel, söker du här hittar du massor med tips och råd.

Nej hon verkade inte särskilt insatt utan pratade om sin ponny hon hade som liten som de smörjde med solkräm och att hon tyckte det var udda på en svart häst. Ingen (vänner, bekanta, hovslagare, hovslagarlärling, veterinär) har kunnat säga till mig att han har sommareksem utan alla har sagt soleksem till mig.

Repellerande medel, typ Switch eller nåt då eller?

Skulle ha börjat med att fråga här på buke förra sommaren, då hade jag kanske kunnat ha hjälpt honom redan då.

Senast ändrad:

förlåt om jag kapar din tråd med en till fråga om solexem...

Någon som har tips på ett bra solskydd? Var på apoteket nyss och fick då reda på att de inte får rekomendera någonting när det kommer till djur??? Innan kändes det ju självklart att det som går att använda på människa även ska fungera smärtfritt på djur, men tydligen var det inte så enligt henne jag pratade med på apoteket så nu blir jag faktiskt osäker??? Hästen i fråga får inte direkt exem men hon verkar märkbart irriterad över sin lilla vita plupp mitt i manen och kliar en del kring det området...

Konstigt att dom inte rekomenderar nått, tycker dom att djuren bara ska bli brända då eller vad? :mad:

Zinkpasta funkar fint på djur (och på människor) som solskydd det blokerar helt uv-strålar, och brukar sitta kvar rätt bra trots att hästen går ute osv!

Okey, den var smart! :idea:

Nä, hon menade på att hon inte trodde det fanns någon speciell kräm framtagen för just djur och att hon inte hade hört talas om att man skulle behöva använda solskydd på dem... När jag påpekade att dessa nog är individer som behöver solskydd som alla andra och frågade om man kanske skulle kunde ta ett milt solskydd avsett för barn så sa hon att de inte får rekomendera sina läkemedel till djur eftersom att de kan reagera annorlunda än människor och därför kunde hon inte svara ens på en sådan enkel fråga... Vet inte om hon var helt ute och cyklade men hon verkade kunnig på läkemedel iaf så därför blev jag lite fundersam ändå... Jag köpte iaf Eucerins solskydd 50 för barn, parfymfri och extra vattenfast och dermatologiskt testad, det borde väl inte vara någon fara??? men man skulle ju kanske kunna variera med zinkpastan också...

Senast ändrad av en moderator:

Jag gnodde in min bläs-pojke med Sol-Helosan på mulen. Men zinkpasta sitter bättre och det går ju lika bra med andra solskydd, gärna parfymfria sånt som emmiz79 köpt.

Vågade inte ha på honom någon switch förra året, trodde hans eksem skulle bli värre. Min andra häst har haft det varje år nu för det verkar vara det enda som har fungerat på fästingarna av det jag har provat.

Tack alla för svar :)

Fast min har blivit diagnostiserad för UV känslighet med prover men hon får inga brännskador utan hon kliar av manen....

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 313
Senast: CaisaCax
·
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 058
Senast: shebeen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka