Sökmarkeringar?

Donnorna

Trådstartare
Har börjat träna sök med min Kelpie hon går skitbra i hittaövningarna och nu är det dags att lägga in markering. Men vilken ska jag använda? Berätta hur ni tänker, för och nackdelar =rulle vs skall?
Om jag väljer men känner att det kanske inte funkar som jag tänkt, hur svårt är det då att lära om?

Sv: Sökmarkeringar?

Jag tänker så här: Först får hunden chansen att välja!
Vad gör din hund spontan?
Är den lättskallad, vill stanna kvar hos en person som den hittat?
Eller är det en "rapportör" som hellre kommer springande och vill "berätta " att den funnit någon?
Kanske springer hunden till och med först till dej efter ett "fynd" för att sedan återvända till "fyndet"?

Om hunden inte visar något särkilt eller verkar tveksam, då väljer jag det jag tycker passar!

Har hunden ett bra skall och trivs med att jobba på avstånd från mej som förare, då väljer jag nog skall-markering.
Är hunden lite mer trög i skallet och dessutom trivs bättre med att vara "hos mej", då försöker jag nog rulle i första hand.
Även hundens vilja att bära saker spelar ju lite roll. En trögskälld bär-villig retriever hade jag endast i undantagsfall försökt "göra om" till skallmarkör till exempel ;)

/Swat

Jag tycker att om hunden har lätt för att skalla så är det bäst. Då ska ju hunden stanna kvar hos figgen och skalla hela tiden tills du kommer fram. Den får inte gå för nära figgen.

Om man använder rulle så finns ju alltid risken att de tappar taget på vägen tillbaks.

Svarar er båda
Spontant så är hon gärna kvar hos figge. Om inte så väljer hon att fortsätta söka, inte komma tillbaka till mig. Och det i samband med att hon kanske inte älskar att bära gör att jag kanske inte tycker att hon är en självklar rullhund. Jag tror att jag kan få problem med att hålla en balans mellan att ha figg intresse och komma till mig med rullen. Belöna jag för mycke hos mig, ja då fastnar hon gärna hos mig och belönar figg för mycke då hänger hon gärna kvar där. Att få henne att skalla blir absolut inga problem då hon gärna skäller i tid och otid :)
Men om man inte tänker på individ vilka fördelar nackdelar finns? Blir dom tröttare av att skallmarkera? Är det lättare att blindmarkera med fastrulle?

I så fall hade jag utan tvekan valt skallmarkering. Det är inte jobbigt för en hund att skalla. Det tar nog mer på krafterna att kuta tillbaks till matte med rulle i munnen. Börja med att träna hunden på att skalla och bli tyst på kommando. Antingen handtecken eller vanligt kommando. När man börjar använda det på sök måste figgen ge samma kommando som du har använt. Efter ett tag börjar hunden skalla av sig själv.

För hundar som tycker om att bära är det lättare att blindmarkera med rulle när man kommer så långt i träningen att rullen hänger i halsbandet.

När man börjar träna med rulle så har figgen rullen och lämnar till hunden. Vill hunden inte bära den så släpps den kanske efter bara ett par meter och då har du ingen markering, men hunden vet ju var figgen finns i alla fall. Det kan vara svårt att motivera hunden att bära rullen hela vägen, i synnerhet om terrängen är sådan att man inte ser hunden hela vägen.

Fördelen med skall är även att du tar dig ut till figgen i din takt. När man kör med rulle blir det ofta en rusning i hundens takt. Kan vara svårt att hålla igen en stor hund och då är det lättare att man skadar sig själv.

Vi har börjat med skallet men inte på kommando utan jag vill att hon ska skalla frivilligt ute hos figge för att få sin belöning. Är hittills väldigt nöjd med hennes skall och avstånd och står ca 1.5 meter ifrån skallar och tänker bakåt.
Har kört att hon ska skalla när jag står och när jag sitter och jag har även lämnat henne och gått iväg en bit så att hon får springa fram till mig och börja skalla. Nästa steg blir väl att skälla på figge osv...
Tror att det här kommer att bli lättare än rullen och att det kommer kännas mer naturligt för henne.
Har även baklängeskedjat rullen lite men känner att det inte går framåt på samma sätt + att intresset inte blir lika stort, hon tycker nog faktiskt att det är rätt häftigt att skälla :)

Mycket bra början verkar det som. Och det är helt rätt avstånd till figgen. Så småningom måste hon lära sig skalla även på helt dold figge. Och som sagt, jag hade struntat i rulle helt och hållet i ditt läge.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 194
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 350
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
572
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka