Söker trevlig dressyrhingst :)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sandrizs
  • Startdatum Startdatum
Sv: Söker trevlig dressyrhingst :)

Absolut håller med, hästen är vad man gör den till, sen så är juh Briar en häst av absolut världklass och då ska dom juh ha det psyket. Jag vill inte ha den hästen med så otroligt mycket energi och jag ska juh inte upp och tävla i dom högsta klasserna utan ha en trevlig individ som jag förhoppningsvis kan komma ut och stiga lite i klasserna iaf :) Sen självklart kan jag få en sån häst även med annan hingst oxå, har iaf kommit fram till att desto mer hingstar jag kollar på desto svårare blir det att välja :laugh:

Till TS, jag tycker ditt sto är jättefint! Jag gillar Rambo-hästar och är särskilt förtjust i Hermes. :love:

Tack så mycket :laugh: Det är en helt underbar häst, riktigt trevlig och härlig. Hoppas på en fin avkomma efter henne ;)

Jag tror som du - att det är hästar som är rätt intelligenta med människomått mätt.

Jag har själv en häst med Kaliber på ena sidan och Maraton på andra (ungefär som Briar fast min har tvärtom) och det tänks mycket mer än vad som är bra för honom och han har mycket egna åsikter och visst är han taggad när han är i hög kondition men jag tycker mest att han är lite kul. :p

Jag tror inte att Briars rykte är helt oförtjänt, men jag tror att det uppkomit bland hobbyryttarna. Tror att Briar (liksom en del andra Maginihästar) har ett ypperligt tävlingshästpsyke med mycket (på gränsen till för mycket) elektricitet och power. Briars största bekymmer de första åren på tävlingsbanan var just att han blev för het och laddad och då med en av världens bästa ryttare i sadeln. Detta har även JB berättat om själv på clinics osv. Det psyket hos en mindre skicklig ryttare ger självklart lite bekymmer.

Briars rykte att ge riktigt bra avkommor men med för mycket och ofta hårda huvud, är inte bara bland oss hobbyryttare det sägs vara så. Vet minst en av våra stjärnryttare som inte vill ha Briar hästar fast dom är grymt fina just för att dom pga av huvudet kräver minst dubbelt så mycket arbete som alla andra för att fungera något sånär...
Sen ska jag i och för sig inte säga för mycket för jag har ohjälpligt förälskat mig i de flesta Briar-hästar jag suttit på någon gång, men det är mycket jobb.
Däremot verkar det inte alls följa med till de jag sett som haft honom som morfar :)

/Camilla

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30