Söker trevlig dressyrhingst :)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sandrizs
  • Startdatum Startdatum
S

Sandrizs

Funderar lite på att ta betäcka mitt nästa år men är väldigt dåligt insatt i aveln och hingstar så tänkte bara höra om ni har några tips på vilken hingst jag ska välja :) Vill ha en dressyrhingst som ger trevliga avkommor.

Min häst är f.2000 e. Rambo-Herkules och en väldigt trevlig och snäll men ganska tuff individ :)

41155_436491238087_622278087_5026073_6390439_n.jpg

Sv: Söker trevlig dressyrhingst :)

Jag tycker att Saigon ger avkommor som är ädla och moderna i typen med bra gångarter, kanske kan han vara något för ditt sto?

Måste bara hålla med Görel här att Saigon borde kunna vara ett lämpligt val.
Då han överlag har typat sina avkommor väl och gett bra gångarter och temperament.

/camilla

Kul tråd!

Är inte heller insatt i avel men funderar på att betäcka mitt sto och undrar vilken hingst man ska välja?

Har tyvär ingen bild på stoet men hon är akribori- troll, ca 162 i mkh. Avkomman behöver inte bli 170- stor då jag inte är så lång. Stoet är trevlig i temperament men har ganska mycket nerver utanpå.

Jag vill också ha en dressyrhingt som ger trevliga avkommor.

Tack för tipset, har kollat lite snabbt på den hingsten och verkar trevlig, är högställd precis vad som behövs för mitt sto är ganska liten/ har korta ben. Men han är långlinjerad och det är även mitt sto så skulle nog behöva ha en "kortare" hingst, kanske inte ett måste men känns som att risken är stor att jag får en väldigt lång och krävande häst. Jag tänker kanske fel, men det är vad jag har funderat på ;)

Mitt tips till ditt sto är Okeanos. Zuzzi har presenteret henne i en annan tråd och kommer ur en av sveriges bästa stolinjer och jag hade tyckt det vara kul att kombinera med en annan svensk superlinje. Okeanos kan dessutom hoppa och som jag förstått det lämnar han ett mildare psyke än Briar och är lite coolare och mildare än storebror Briar själv också:)

Annars är jag väldans förtjust i Damino SD (om någon på något sätt lyckats missa det:p). Han lämnar mycket fin front och lättar ungarna en hel del i framdelen. Har sjäv en hingst e honom och där har han även gett mycket mer gång än mamman har. Blir kanske lite spännande linjeavel eftersom ditt sto och Damino kommer ur samma stolinje, men de är släkt på väldigt långt håll.

Hur mycket högställt har du sett efter Okeanos?
Frågar därför att det jag sett varit lågställt/långlinjerat och vill gärna ta del av andras erfarenheter.

Har bara sett föl e Okeanos och de har varit lätta fram. Med hans egen 9 på typ och att han kommer ur en beprövad stam med välställda hästar gör att jag hade vågat lägga honom på ts sto. Men jag har som sagt inte sett några vuxna avkommor och han har hittills inte fått något blup som indikation på något av hållen.

Tillägger att jag har tyvärr sett ett par rätt lågställda hästar e Saigon, även om jag sett väldigt vältypade också.

Tack för tipset, har kollat lite snabbt på den hingsten och verkar trevlig, är högställd precis vad som behövs för mitt sto är ganska liten/ har korta ben. Men han är långlinjerad och det är även mitt sto så skulle nog behöva ha en "kortare" hingst, kanske inte ett måste men känns som att risken är stor att jag får en väldigt lång och krävande häst. Jag tänker kanske fel, men det är vad jag har funderat på ;)

Det jag har sett av Saigon har varit kortare än vad han själv är. Min 5-åring jag själv har hemma hade jag absolut inte velat ha det minsta kortare än hon är.
Så jag skulle vilja säga att du ska försöka se några avkommor innan du tar bort honom från listan pga det.

/Camilla

Fast varken Okeanos eller Damino verkar speciellt lämpligt om man inte vill riskera en för stor häst, för båda dom är ganska stora själv och har stort bakom...

/Camilla

Jo, men inte står det nånstans i ts inlägg att hon inte vill ha en stor häst?

Jag har sett treåringar. Har faktiskt inte sett en enda lågställd efter Saigon trots att de jag sett har haft varierande möderne. Det har varit tre- och fyraåringar.

Tack för tipsen, ska fortsätta kolla på Saigon får försöka hitta några avkommor jag kan studera lite ;)

Nu när ni skriver de, så kom jag på att när jag hade praktik på Tullstorp så fick jag tips om Okeanos, han skulle lämna väldigt trevliga avkommor och är väldigt trevlig själv att hantera. Damino hade jag aldrig hört om innan, tack ska kolla mer på honom.

Sen att det är en stor och högställd hingst är bara bra för jag själv är väldigt lång, mitt sto är ganska liten så en större avkomma skulle bara vara bra. Tur att jag har lång tid att fundera över för kommer fram många fins hingstar man skulle vilja ha ;)

Fast om du vill ha en storleken större häst så är nog Damino alt. Don romantik direkt lämpligare än Saigon just pga storleken, för han ger inte speciellt mycket storlek alls.
Jag hade nog använt Don romantik direkt i första hand, bara för att det är en säkrare nedärvning än Damino som man ännu inte vet riktigt vad han ger.
Okeanos hade jag nog varit lite rädd för släktskapet till Briar om du inte vill ha en ännu tuffare individ än stoet du har.

/Camilla

Jag undrar verkligen om själva Briar verkligen har ett tufft temperament - har han det ? Nedärver han det ?
Eller är det bara så att han varit extremt laddad på tävlingar och man förväxlar det med tufft temperament ?

Jag undrar själv för jag har sett honom som en hingst med rätt mycket mellan öronen, ända tills jag såg honom tackas av på Globen nu i vintras, när han är en normalt fodrad individ som inte tränad och matchas stenhårt för de högsta klasserna, då var han ju en helt annan häst, hel cool !

Okej, kanske vore en bättre hingst..får kolla lite :) Men en hingst jag är väldigt förtjust i är Quaterback, men är inte helt säker han skulle passa min häst och vet inte så mycket om honom, sen ska de visst vara väldigt krångligt och dyrt att betäcka med honom.

Jag har sett flera Briar avkommor som har varit ganska tuffa men fick tips att Okeanos skulle ge avkommor med mildare temperament men vet inte säkert. :P

Jag tror att Briars rykte är lite oförtjänt. Jag TROR - och jag har inte träffat hingsten i fråga, bara ett par avkommor här och där - att det är en typ av häst som är väldigt smart och därför har lättare att ta över när människans ledarskap inte räcker till eller det brister i hanteringen. Om man bara är konsekvent, trygg och klok i sin hantering av unghästen/fölet tror jag inte att man får en jobbigare individ med Briar som pappa än någon annan hingst. De Briar-barn och barnbarn som jag har träffat har inte stått ut som särskilt svåra i skallen eller besvärliga att hantera.

Sen tror jag precis som du påpekar att matching mot dem högsta klasserna med den laddning det innebär säkert kan framkalla oanad explosivitet hos hästen - något som vi vanliga hobbyryttare kanske inte är helt vana vid att hantera. Å andra sidan rider vi ju vanligtvis inte i Globen heller!

Till TS, jag tycker ditt sto är jättefint! Jag gillar Rambo-hästar och är särskilt förtjust i Hermes. :love:

Den största nackdelen som jag förstått med Quaterback är att skicken till Sverige enligt rykten har varit rent bedrövliga. Är kanske en hingst att använda om man har ett fertilt sto och ev använda fryst hellre än färskt.

Jag tror inte att Briars rykte är helt oförtjänt, men jag tror att det uppkomit bland hobbyryttarna. Tror att Briar (liksom en del andra Maginihästar) har ett ypperligt tävlingshästpsyke med mycket (på gränsen till för mycket) elektricitet och power. Briars största bekymmer de första åren på tävlingsbanan var just att han blev för het och laddad och då med en av världens bästa ryttare i sadeln. Detta har även JB berättat om själv på clinics osv. Det psyket hos en mindre skicklig ryttare ger självklart lite bekymmer.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V