Söker ord/uttryck-behöver hjälp

MCP

Trådstartare
O allvetande bukeorakel, jag har nu en fråga som jag söker svar på.
Jag och en kompis satt och pratade om allt mellan himmel och jord då vi kom in på det här med olika ord och deras betydelse.
Han sa då att ni (i Sverige) även har ett annat ord (eller uttryck) för paradox. Han kunde inte komma på vad det var, men har sa att det hade något med djur att göra (eller låter som ett djurnamn?)O_o. Nåja, har ju försökt googla lite och även provat på synonymer.se, men inte hittat något vettigt. Så är det nu någon som kan hjälpa mig med det här, eller ska jag bara anta att han yrade i nattmössan? :p Tacksam om någon kan hjälpa mig med denna ytterst viktiga fråga :p
 
Sv: Söker ord/uttryck-behöver hjälp

O allvetande bukeorakel, jag har nu en fråga som jag söker svar på.
Jag och en kompis satt och pratade om allt mellan himmel och jord då vi kom in på det här med olika ord och deras betydelse.
Han sa då att ni (i Sverige) även har ett annat ord (eller uttryck) för paradox. Han kunde inte komma på vad det var, men har sa att det hade något med djur att göra (eller låter som ett djurnamn?)O_o. Nåja, har ju försökt googla lite och även provat på synonymer.se, men inte hittat något vettigt. Så är det nu någon som kan hjälpa mig med det här, eller ska jag bara anta att han yrade i nattmössan? :p Tacksam om någon kan hjälpa mig med denna ytterst viktiga fråga :p

Björntjänst?
 
Sv: Söker ord/uttryck-behöver hjälp

Oxymoron? (Vilket väl kan låta som ett korkat djur för någon som talar engelska iaf....) :p
 
Sv: Söker ord/uttryck-behöver hjälp

SAOL säger "skenbar motsägelse".

Ett exempel jag hittade är "Han ägde aldrig en krona men levde ett mycket rikt liv".
 
Sv: Söker ord/uttryck-behöver hjälp

SAOL säger "skenbar motsägelse".

Ett exempel jag hittade är "Han ägde aldrig en krona men levde ett mycket rikt liv".
Är det SAOL:s förklaring av paradox? Spontant skulle jag annars känna att en paradox är en faktiskt motsägelse snarare än en skenbar. Exempel skulle då kunna vara "Han ägde aldrig en krona men köpte alltid strutsfilé på ICA Focus".
 
Sv: Söker ord/uttryck-behöver hjälp

Betyder inte paradox snarare tvärt emot vad man kan tro? Typ paradoxalt nog visar Icas analys att det är konsumenter med en årsinkomst under 10 000 som är de huvudsakliga kunderna av strutskött.

KL
Jag blev så nyfiken på den där djurmetaforen. Vad sjutton kan det vara kompisen syftar på? Något djur som illustrerar en motsägelse... Och han menar förstås inte en pudel...
 
Sv: Söker ord/uttryck-behöver hjälp

Jag är säkert ute och virrar ännu mera i nattmössan (eftersom jag knappt vet vad paradox är :angel: ) men ett ord som kommer upp i mitt huvud är paradigm. Typ att man tror att nånting är på ett sätt men så visar det sig att det inte är det och då genomgår man ett paradigmskifte.

Ehm, vet inte hur hjälpt du blev av detta, men om inte annat ett till roligt ord:p
 
Sv: Söker ord/uttryck-behöver hjälp

Fast alla de orden ni nämnt är lika mycket använda i Finland som ordet paradox. Jag har faktiskt ingen aning om vilket ord det kan vara, men väntar med spänning. Jag tror nog ts kompis yrar lite.
 
Sv: Söker ord/uttryck-behöver hjälp

*delvist knapp

Som em-pirre nämnde så är inget av de ord som nämnts något som är obekant i Finland. Vet ju inte heller om han kan ha menat något urgammalt ord eller uttryck. Börjar nog helt klart fundera på om han inte har blandat ihop något nu :p måste fråga av honom nästa gång vi ses om han kommit på vad det var för ord/uttryck. Tills dess, tack och fortsätt gärna med att komma med fler förslag om ni kommer på något :)
 
Sv: Söker ord/uttryck-behöver hjälp

Enda djuranknytning jag kan hitta i min "Stora synonymordboken" är synonymen "driven till sin spets" för ordet paradoxal.

Paradox:
(skenbar) motsägelse, orimlighet, absurditet.

Paradoxal:
(skenbart) orimlig, absurd, självmotsägelse, överdriven, driven till sin spets, in absurdum, avvikande, oväntad.
 
Sv: Söker ord/uttryck-behöver hjälp

Nej, jag skrev visst lite galet - SAOLs definition är "skenbart orimlig sats, orimlig företeelse".
 
Sv: Söker ord/uttryck-behöver hjälp

Börjar nog tro det jag också. Han var helt på det klara med vad paradox betyder, så det är nog inte i den ändan han yrar i så fall :D kan ju även vara så att det är något dialektalt ord som endast används i en viss del av landet också... men det ser nog inte så lovande ut för honom :p
 
Sv: Söker ord/uttryck-behöver hjälp

Den hade jag inte hört förut iallafall :D måste fråga honom nästa gång
 
Sv: Söker ord/uttryck-behöver hjälp

Oxymoron har väl också en liknande betydelse, men det är inte ett specifikt sverigesvenskt ord.

Eller skvader, det betyder inte paradox, utan mer udda/olycklig kombination, men det är ett djur iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Söker ord/uttryck-behöver hjälp

Aha, att "skvader" kan ha en annan mening än just själva djuret var nytt för mig, och då bor jag ändå i Skvaderlandet (Sundsvall). Man lär sig nåt nytt varje dag:) Men det är ett kul ord, det ska jag se till att använda när tillfälle ges:D
 
Sv: Söker ord/uttryck-behöver hjälp

Nu är jag kanske ute och snurrar lika mycket som din vän men jag tänkte spontant på "björntjänst". Något som är lite tvärt emot vad det låter som, plus att det innehöll ett djurnamn ;)

Det betyder ju inte samma sak, men vänder och vrider man lite på tanken kan det kanske varit något han fått för sig?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·
Trav Tvärt emot vissa andra på det här forumet som letar fel inom travet, så tar jag steget in i trav världen istället. Jag har fått låna...
2
Svar
31
· Visningar
2 447
Senast: Giantchill
·
Hästmänniskan Nu har jag hittat honom, drömhästen! Jag har länge sökt efter en trevlig islandshäst, gärna 5gångare, gärna med en del power men h*n...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 283
Senast: Draumsyn
·
Körning ja nu kommer jag här igen med ytterligare en tråd=) men nu e det brådis och jag behöver råd från ER! :bump: jag ska nämligen...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
10 467
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp