Utan att ha sett hästen eller baserat på någon annan info än inlägget, så låter det snarare som att hästen knäppt av och böjt på nacken av kimblewicket eftersom det är skarpt. När du sedan bytt till ett vanligt tränsbett så märker man av att den inte är lösgjord.
Du kommer inte komma nånvart på lång sikt genom hjälptyglar, sätter du på en gummisnodd så knäpper den troligtvis av även av den vilket kan kännas trevligt för stunden. Vill du tävla och träna så kommer det dock helt enkelt krävas ett ordentligt grundjobb, det finns inga genvägar. Vilket bett du ska ha är ganska egalt, jag är inte helsåld på baucher för jag tycker det blir stumt, men det är inget fel på det. Jag är dötrist och har vanliga två eller tredelade bett med lösa ringar.
Det ni behöver är lösgörande arbete! Stora åttor och serpentiner, svag sidvärts/bogen in längs långsidorna, mycket mycket MYCKET övergångar, långa diagonaler sidvärts och så vidare. Måste inte vara avancerade övningar. Sen behöver du kunna erbjuda det där stabila sviktiga stödet I handen så att hästen har något att ta stöd i. Den gamla dängan innerskänkel till yttertygeln är inte heller att förakta tycker jag.
Har du tillgång till nån tränare som kan guida er?