Söka sig framåt-neråt från marken

Mirre

Trådstartare
Men hur?

Jobbar hästen från marken nu mest då han inte rids just nu.
Men hur ska vi få till sökningen framåt neråt?
har inte tillgång till tränare inom just AR här i närheten och kan inte ta oss nånstans just nu. Några råd, tips?
Hur jobbar ni med era hästar? Är på väldigt basic nivå än så länge:)
Bra böcker?

Sv: Söka sig framåt-neråt från marken

Sökningen framåt nedåt kommer när hästen slappnar av i ryggen och börjar bära. För att åstakomma detta så ber man hästen placera bakbenen på ett bestämt sätt så att krafften bakifrån fortplantar sig rätt fram genom ryggraden och lyfter denna.
Så fort hästen gör ett rätt så slutar man för den dagen. Ett rätt kan synas genom att hästen slickar sig om munnen, börjar gå lite saktare, sänker huvudet nån cm. Det är jobbigt för en häst att gå rätt. efter några dagar brukar man kunna gå flera steg innan man släpper efter.

Var denna bestämda plast är skifftar med häst och dagsform, men att försöka placera innerbak i ett spår exakt mellan bägge frambenen brukar funka på de flesta.

Gör detta i grimma, kapson eller träns, spelar inte så stor roll vilken utrustning, huvudsaken är att du korrigerar hästens kropp utan att fixera dens huvud, hästen måste alltså kunna flytta bogar och bakben med bara en tanke eller en blick från dig.

Kan den inte detta så öva på det först (på Nh forumet kan man ibland få bra tips på allmänlydnad), finns inget svårare än att försöka handarbeta en bufflig ouppfostrad häst.

oki tack:)
Flyttar för tryck gör han bra redan:)

AnnA_ Tack ska läsa det:bow:

TACK! För den länken!! Vilken bra sida!! :bow:

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 159
Senast: cewe
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 932
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 316
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar