Söka handen vid ridning på hackamore?

Reykur

Trådstartare
Ursäkta en fråga från en något ovan hackamore ryttare, men fungerar det i praktiken?
Hästen jag rider känns mycket stadigare när jag rider på hack då hon visar viss ovilja mot bett (ja, tänderna är kollade och betten jag provat passar)
men jag är som sagt inte särskillt van vid att rida på hack.
Kan en häst överhuvudtaget "söka handen" när man rider på hack?
Kan man ha en "konstant" kontakt när man rider på hack, så som den kontakten man vill ha vid ridning på bett?
Äh, va luddigt det här blir ;) klockan är 04.00 och jag sitter på jobbet, men hoppas ni förstår lite ;)
Vad kan man och vad kan man inte göra när man rider på hack? Hur rider man för att uppnå bästa resultat? hur får man hästen fram till handen på hack?

tack på förhand//Sjukt trött Emma

Sv: Söka handen vid ridning på hackamore?

Har ridit på hack nu i några år o man kan göra allt på hack som du kan m vanligt bett.Vissa påstår att man inte kan ta ledande tygeltag me det stämmer inte.Sen beror det givetvis på hästen, vissa fattar allt m hack på en gång medans andra behöver lite träning innan de riktigt fattar allt. Min var tex jätteseg å svänga i början,hon kunde springa fyra steg innan svängen kom men det funkade till slut.På mina hästar har det varit så att man måste vara jätte mjuk,nu menar jag mjuk, i handen.Men alla har gått hur bra som helst m hack.Men man får inte rida å vara spänd i handen lr armarna...
Hoppas du får ut nåt av mitt lika luddiga svar

tack för svaret så här mitt i natten ;)
Jag rider med mycket mjuk hand, hon är väldigt känslig för pyttesmå hjälper med hacket och hon är i överlag även ganska känslig för vikthjälper. det vi har problem med just nu är att det känns som att hon hela tiden går med "handbromsen i" så att säga.. svårt att förklara känslan, men jag får inte fram henne till handen om du förstår vad jag menar? jag vill inte ha henne hängande i handen utan bara en mjuk kontakt, men ändå känna att hon tar jämt stöd på tyglarna.. haha, blev ju luddigt det här med..

Förstår inte riktigt men vill hon till att hänga eller gå under handen, är det nåt sånt du menar?

Hon går bakom hand på hacket, jag får inte fram henne till handen..

Har själv inte haft det problemet men en kompis som red min häst hade något liknade besvär.Hon rider annars en väldigt stel o spänd häst så hon blir gärna låst i fingrarna o när min häst kände ett ständigt tryck mot nosryggen så gick han under det.Om han skulle göra det med mig skulle jag hellre låta han gå i en naturlig form en stund o plocka in den lite senare.För henne funkade det inte att driva eftersom hon bara driver in honom mer i hacket.O eftersom de även bygger i naturlig form så hellre det än under,bakom lr över hand.Nu vet inte jag hur känslig din häst är men min häst stannar från galopp om man kramar m lillfingrarna så han kanske är extrem..

Reykur skrev:
Hon går bakom hand på hacket, jag får inte fram henne till handen..

På vissa hästar är det helt enkelt så att de inte fungerar bra på hack, utan gör som din, endera går bakom hand, eller ännu vanligare: tar stöd och ligger på i hacket samtidigt som de går bakom hand.

Om du inte har ridit på det så länge skulle jag ge det lite tid och se om det blir bättre, ibland vänjer sig hästen. Ibland går det åt andra hållet - funkar bra i början, och sen börjar hästen hänga/vika ihop.

jag skulle nog fortsätta rida väldigt mjukt på henne och framför allt rida med sitsen och se vad som händer. var inte för ivrig att få massor med stöd i hacket, för som sagt - ibland blir det FÖR mycket stöd på en häst som "tenderar"
Kanske hack helt enkelt är för skarpt för henne? du får avvakta och se.

Har ridit på hackamore på min häst i ca tre veckor nu pga tandproblem. Själv har jag aldrig ridit på hackamore innan. Min häst var helt odrägligt framtung i början och hängde på hackamoret i en väldigt låg form men framför lod. Jag tror att det berodde på att jag red precis som vanligt, använde ställande och ledande tygeltag, strävade efter ständig kontakt osv.

När jag sedan ställde mig på marken och gjorde tygeltagen och samtidigt såg vad som hände och vart det gav tryck, insåg jag att det var helt bakvänt..

Jag fokuserade då istället helt på sitsen och hade som mål att rida med lätt eftergift. Tog endast i tygeln vid förhållning. Nu går han som en klocka =) Han formar sig efter min sits och är lätt i handen och bär sig själv, man kan också variera formen. Det ända som är svårt är böjningen på 10m volter och mindre, även skolor osv, Men tror att även det kommer med lite mer träning..

Vet inte om det här gjorde dig så mkt klokare.. Men jaja =)

Man ska inte glömma att hacket fungerar som ett stångbett på det viset att det är hävstångseffekt som går in. På en lite mindre utbildad häst blir det lätt som du beskriver - att den inte "kommer fram" riktigt till handen. Precis samma sak som på ett stångbett. Hästen måste kunna skickas fram genom sitsen för att funka på ett stångbett.

Alltså - skulle du inte rida på bara ett stångbett på din häst av någon anledning, är det ganska ologiskt att sätta på den ett hackamore....

Ridningen är heller inte så annorlunda motför på en stång. Bäst fungerar hacket om det rids på med en hand, och aldrig används ställande eller böjande, eller "svängande". (sidskillnaden är på ett bra hack väldigt liten - dvs när du tar i höger tygel kommer hästen inte känna någon jättetydlig skillnad mellan höger och vänster)
Hästen kommer ej att gå fram till hacket såsom den skulle gjort på ett tränsbett - det är ju det som är det svåra på ett "bett" med hävstång.

Det finns flera andra bettlösa alternativ som fungerar mer som likvärdigt ett tränsbett. Sidepull eller ridkapson till exempel. Där har du böjande, ställande, "svängande" samt kan rida fram hästen mot handen på ett annat sätt. Utan hävstång = mindre krafter för hästen att "undvika".

Förstår faktiskt inte den konstiga "traditionen" vi har i Sverige att om man ska rida på bettlöst - då sätter man på ett hackamore oavsett hur utbildad hästen är.... :confused: När det finns andra alternativ som är så himla mycket bättre!

Håller helt med ovanstående inlägg! Jag tror att traditionen bygger på okunskap och rädsla, att hack är det enda bettlösa en vanlig ridhäst lyssnar på. ALLA ridhästar har väl någon gång blivit ledd i grimma och lärt sig stanna för grimmans tryck mot nosryggen?? Om det fungerar, ja då fungerar sidepull också!

Byt till ett sidepull som motsvarar tränsbettet istället. Personligen föredrar jag de som har läder på nosryggen, och på riktigt känsliga hästar sätter jag till och med på nosludd. Lycka till!

Jag skulle också satt på sidepull. Man ska inte rida på hävstång i onödan.

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 403
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 001
Senast: Líf
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 573
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA