Sojamjöl / Skillnad ?

H

Heaven_Sent

Kanske dumförklarar mig själv nu, men vill fråga för att vara på den säkra sidan. :o

Skall köpa sojamjöl & ge häst.
Vet såklart att det finns på stor säck..
MEN är det någon skillnad på sojamjöl?
Nu tänker jag på ex det som säljs i säck just för djur & det som finns att köpa i butik? (Risenta exempelvis)

Eftersom jag ska vänja in det & börja i liten mängd & öka sakta är jag inte just för stunden i behovet av att köpa en säck på en gång.

Sv: Sojamjöl / Skillnad ?

Det sojamjöl som finns i livsmedelsaffären är mer som vanligt mjöl än det man köper till djur. Så det dammar t ex på ett helt annat sätt än fodret som är mer grovt och ibland som flingor.

Så brukar jag göra ibland, att jag köper "livsmedelssojamjöl" när jag precis ska vänja in hästen på soja, och sen köper jag en säck soja när man kommit upp i lite större doser. Gör det mest för att soja har så kort hållbarhetsdatum.

Ett alternativ till soja är potatisprotein, som hästar lättare tar upp och är inte lika "farligt", krafft använder det i sina "proteingivande" produkter. Jag var inne på att ge soja men har beslutat mig för potatisprotein, bara ett tips och tanke:)

Vet att detta inte var svar på frågan, om du ska ge soja så finns det vad jag vet sojagranulat, lite större bitar i säckar att köpa, har letat efter mjöl själv, fast då i större säck men inte funnit det.:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 234
Senast: Gumman123
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö För bensin finns det ju ett par olika sajter där de som tankar själva kan rapportera in priset per liter, datumet de tankade samt...
Svar
3
· Visningar
1 148
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?