Soja istället för lusern???

Sv: Soja istället för lusern???

Vad jag förstått har lucern oftast en något högre procentandel lysin (procent av råproteinet) än de övriga vanliga grovfodersorterna, tänker då på tex timotej, ängssvingel osv som är vanliga i våra vallar. I och med att råproteinet i lucern i allmänhet är högre än i annat grovfoder innehåller det mer lysin per kg.

Soja har betydligt mer lysin i sitt protein än vad grovfodren har.

HH kan säkert utveckla detta mycket bättre, hoppas att hon tittar in på tråden!

Ett sätt att bedöma ett proteinfodermedel och även andra fodermedel är att titta på andelen lysin, det är egentligen inte summa smältbart protein som är viktigast utan summan av aminosyrorna lysin, metionin och treonin mfl.

På fodersäckar anges ibland antalet gram lysin per kg, det är ett sätt att bedöma proteinets kvalité.

Rätta mig gärna om jag har fel!

Hittade en gammal lista här på buke angående lysininnehållet i olika fodermedel:

Betfor 7g / kg foder
Biopromin 17,35 g/kg - blir ju inte särskilt mycket eftersomman ger 50 g... Men det sägs vara rent lysin som tas upp bra av hästen i vart fall.
Havre tror jag är ca 4 g / kg foder
Hippo Groow Breed 5,6 g/kg
Hippo Groow Alfa 7,8 g/kg
Linfröpellets (Rena foder) 2,5 g / kg foder
Lucern 4,5% av rp (Kvarnbyfoders lucern ger då 4,5% * 170= 7,65gr/kg)
Luzernpellets (Rena foder) 7,2 g / kg foder
Krafft Plus Grön 14g/kg
Krafft Groov 125 7 g/kg
Krafft Groov 90 5,4 g/kg
Krafft Protein 30 g/kg
Majsflakes (Rena foder) 2,4 g / kg foder
Sojaflakes (Rena foder) 22 g / kg foder
Timotejhö 3,5% av rp
Vitafor Proteinmineral 25 g / kg foder
Vitafor Häst Derby 4,2 g / kg foder

efter mycket om och men började jag ge soja för ca 1½ vecka sedan. Hästen började gå ner i vikt igen. Var lite emot det med tabke på hur pass stor miljöpåverkan det har.

Det bästa med sojan är att man inte behöver ge så himla mycket. Min dam får 3 dl just nu och jag ser redan skillnad.

vad är det som är så farligt fö miljön?

efter mycket om och men började jag ge soja för ca 1½ vecka sedan. Hästen började gå ner i vikt igen. Var lite emot det med tabke på hur pass stor miljöpåverkan det har.

Det bästa med sojan är att man inte behöver ge så himla mycket. Min dam får 3 dl just nu och jag ser redan skillnad.

vad är det som är så farligt för miljön med soja?

*kl*

Jag håller med om soja och luzern.
men ack ska man inte förkasta krossat korn!
BRA korn ihop med soja kan ge väldigt fina resultat.
Om det nu så att din häst förkastar även luzern hackelse (svårt att tro det:p) men testa då med krossat korn,betfor ,soja och havre. en fet bra havre ihop med bra korn ,betfor och soja kan ge bra resultat.

Mûsli ska man inte förkasta heller!

man får ibland pröva sig fram till vad som passar till sin egna häst. I vårat stall så har vi , Korn,havre,musli,luzern ,betfor och linfrö (mineraler och vitaminer vid behov). och ett mycket bra hösilage!Luzern får endast den tunnaste hästen, örviga får allt annat i sig under dagen.
Ngt som jag tycker fattas är morötter..ska försöka fixa det nån dag...

Analyserat grovfoder är basen i foderstaten.
Beroende på analysvardena, bla protein, så får man anpassa resten av foderststen. Det går att ge Krafft Protein och lusern som tillskott för att få upp proteininehållet om det behövs.

Okej, jo du har helt rätt i att ett analyserat grovfoder är basen i foderstaten. Jag formulerade mej fel ,det jag menade var om Lusern och Krafft Protein är två bra foder att kombinera som foder för att tillgodogöra ett hö med lågt proteinvärde. Anledningen till att jag frågade var att jag ska få en 2,5 åring på foder ett tag som är dåligt musklad, o ska bygga upp dessa o vi har ett hö som inte proteinmässigt räcker för de förhållanderna.
Jag är inte så bra på att formulera mej , som du förstår :grin:

Det är lugnt :bow:
Ja, du kan kombinera K Protein med lusernet.
Eller soja och lusern om man föredrar det (av ekonomiska skäl).
En skvätt matolja tillsammans med detta brukar göra susen.
Räkna ordentligt på proteinet så det blir tillräckligt, unghästar kräver en hel del...

Krafft Protein är också bra om man behöver höja proteinkvoten i foderstaten. 1 kg innehåller 330 g smältbart protein så man behöver inte ge så mycket.

Håller med om Krafft Protein. Det ger jag mina digivande ston när de får så mycket lucern att de nästan äcklas. :D Krafft Protein uppblött i betfor är mums! :d

Krafft Protein är dessutom ganska skonsamt mot magen eftersom det inte innehåller så mycket stärkelse.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
761
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 722
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar