Soja istället för lusern???

Maira

Trådstartare
Jag håller ju på och försöker göda min häst...

Problemet är att han börjar rata lusernen (pellets) Jag har nu gett honom ca 3 kg om dagen och han vill inte äta det så bra även om jag ger i omgångar.

Kan man ge sojamjöl istället?

Är det någon som vet hur mycket soja ett kg lusern motsvarar?

Sv: Soja istället för lusern???

Äter den inte hack då?

Har inte provat! De går på bete fortfarande och jag stödutfodrar varje dag. Han går med andra hästar så jag kan inte ge maten i hagen.

Vill helst ge något som inte är för mycket "volym" i. Hacket blir så mycket!

Har jag fått för mig i alla fall.... :confused:

Ja, det blir väldigt stor volym men själv skulle jag mycket hellre ge hästen lucern som proteintillskott än soja.

1 kg lusern innehåller ca 100 g smb p och 8.8 MJ energi
1 kg soja innehåller ca 380 g smb p och 12.6 MJ energi.

Proteinmässigt motsvarar alltså 1 kg lusern knappt 3 hg soja.
Jag upplever att hästarna har lättare att runda på sig med soja i foderstaten, även om det är så små mängder som 0.5-1 hg.

Proteinkedjorna ser annorlunda ut och soja kan hjälpa spjälkningen av andra proteinkedjor.

Du kanske ska prova med lite lusern, lite soja samt toppa med lite olja. Det brukar fungera bra!

detta lät intessant, i vilken form är soja? Finns det att köpa där man köper hästmat eller är det vanlig matbutik som gäller?

Senast ändrad:

detta lät intessant, i vilken form är soja? Finns det att köpa där man köper hästmat eller är det vanlig matbutik som gäller?
Det är flingor/gryn och köps i foderaffär på 25 kg-säckar.

Till ts: Jag gav lucern hela förra vintern till min svårfödda gammelhäst. Höll hullet okej, men inte superbra. I år blev det soja som proteintillskott och jag har sett rejäl skillnad på bara två veckor. Jag ratar dock inte lucern för det. Det är positivt eftersom det är ett grovfoder, men får hästen ordentligt med grovfoder ändå går det bra att ge soja i vettig mängd. Börja lite sakta bara, blanda med betfor om du inte ger något annat blött (soja är inte supergott).

Nackdelen med soja är att det tyvärr inte är ett miljövänligt alternativ. Men jag ger det ibland till de hästar som behöver lite mer protein. Jag håller med de andra som har skrivt att det är ett protein som hästarna tillgodogör sig bra.
Även om jag mkt hellre ger lusern eftersom det är ett grovfoder och har andra fördelar.
Det man bör tänka på är att eftersom soja är ett proteinkoncentrat så ska får man introducera det långsamt.

Lånsam tillvänjning av sojaskrå har du ju redan fått tips om men viktigt att veta är också att maxmängden är 100 gr/100 kg häst och utfodringstillfälle. :)

Har gett soja istället för lucern till fler av mina ponnysar och jag upplever att de tar sig mycket bättre på sojan samt att de inte tröttnar på den och jag har inte fått några negativa effekter som jag fick på lucernet.

Nya ponnyn varvar jag med soja och lucern tills jag vet hur vinterns foder ser ut i nya stallet. Men hur bra grovfdret ev. är så kommer jag att fortsätta ge en del soja då jag tycker det är ett bra sammansatt fodermedel.

efter mycket om och men började jag ge soja för ca 1½ vecka sedan. Hästen började gå ner i vikt igen. Var lite emot det med tabke på hur pass stor miljöpåverkan det har.

Det bästa med sojan är att man inte behöver ge så himla mycket. Min dam får 3 dl just nu och jag ser redan skillnad.

Ska köpa soja oxå. Så ger jag både det och lusern.

1dl borde man väl kunna börja med att ge, eller vad tror ni?

Det var iaf vad jag började att ge. Såg inget märkligt på hästen som anars är väldigt känslig i magen.

gav min häst soja i vintras, för att han inte skulle bli dålig i magen fick han även foderjäst. Har nu i sommar bara gett honom lusern & olja, men när han kommer in från betet blir det soja igen.

Krafft Protein är också bra om man behöver höja proteinkvoten i foderstaten. 1 kg innehåller 330 g smältbart protein så man behöver inte ge så mycket.

hade samma problem med min häst men kom bara upp i 1kg innan han ratade det, började då ge krafft protein istället och det åt han iaf :) Men soja kan säkert oxå funka du behöver ju inte ge så mkt för att kommaupp i samma proteinmängd.

Kan man änväda både Krafft Protein och Lusern som enda proteinkälla? Är det en bra kombination?

1 kg lusern innehåller ca 100 g smb p och 8.8 MJ energi
1 kg soja innehåller ca 380 g smb p och 12.6 MJ energi.

Proteinmässigt motsvarar alltså 1 kg lusern knappt 3 hg soja.
Jag upplever att hästarna har lättare att runda på sig med soja i foderstaten, även om det är så små mängder som 0.5-1 hg.

Proteinkedjorna ser annorlunda ut och soja kan hjälpa spjälkningen av andra proteinkedjor.

Du kanske ska prova med lite lusern, lite soja samt toppa med lite olja. Det brukar fungera bra!

Det finns lucernpellets som innehåller 8MJ och 150 gram smbrp också, den är utan melass.
Förklaringen till att de blir rundare och finare av soja är nog att andelen lysin etc är högre i soja än lucern, men lucernets protein är av högre kvalité än annat grovfoder.

Kan man änväda både Krafft Protein och Lusern som enda proteinkälla? Är det en bra kombination?

Analyserat grovfoder är basen i foderstaten.
Beroende på analysvardena, bla protein, så får man anpassa resten av foderststen. Det går att ge Krafft Protein och lusern som tillskott för att få upp proteininehållet om det behövs.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
761
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 722
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar