Soft coated wheaten terrier

Charliesmatte

Trådstartare
Hej! Är det någon här som har erfarenhet av soft coated wheaten terrier? Eller äger en? Berätta gärna mycket om personligheten och egna erfarenheter. Just nu har jag en hund och planerat att utöka flocken till nästa höst med en hund till. Har fastnat lite för softisar, tycker att dom är otroligt fina/söta men har faktiskt inte träffat jättemånga. Jag har inte heller supermycket terriererfarenhet, så berätta också gärna om hur det är att äga terrier ni som har terriers. (Såklart är det ju olika från terrier till terrier.) När jag läser om den låter det som att en softis skulle kunna passa mej, men självklart ska jag se till att träffa många innan jag bestämmer mej, och om dom inte verkar passa mej så får det bli någon annan ras. Jag har hört att dom inte är så "lätta" hundar, är det era erfarenheter också? Hoppas det finns nån här inne som kan hjälpa mej!
 
Ska kanske tilläga vad jag tänkte göra med hunden, och jag erbjuder ett ganska aktivt hem, med ordentliga promenader varje dag (just nu promenerar jag 2h/dag med min vovve.) Går till skogen i allafall 4-5 dagar i veckan och låter hunden springa lös. Tränar agility, viltspår, lydnad och när det inte tränas något av det blir det kanske lite trickträning och aktiveringsspel. Jag är en aktiv ägare, ingen soffpotatis, men inte heller nån som T.e.x skulle kunna ha en jättekrävande brukshund, men jag älskar att träna hunden och gå långa promenader, så jag är rätt så aktiv men inte suuuper aktiv. Så jag vill göra saker med hunden, så jag vill alltså ha en hund som hänger med, men som inte blir tokig om det blir lite mindre aktivering någon gång.
 
Jag har väl inte träffat jättemånga softisar (tror att de numera "ska" kallas wheaten istället för att folk associerade dem med att de var mjuka även mentalt) men haft några på kurs och även tränat tillsammans med några.
De har varit ganska egensinniga (för att inte säga tjuriga), haft svårt för andra hundar och inte varit träningsvilliga alls trots att de haft intresserade ägare. Det är definitivt inte en ras jag fastnat för trots att jag gillar terriers rent allmänt.
Men det finns helt klart de inom rasen som funkar att jobba med, det brukar finnas minst några softisar/wheatens med på Terrierklubbens topplistor över agility, lydnad mm.

Och så att ha terrier, då. Även om det är en hyfsat homogen grupp (om man jämför med till exempel grupp 1 och 2) så skiljer det en hel del mellan raserna, från "terrier i kvadrat" som tysken och welshterrier till de mildare varianterna som norwich och norfolk.
Jag har haft cairnterrier som väl får räknas till de mindre skarpa, i mina ögon är de ganska lagom men det beror ju på vad man vill ha i sin hund. Cairn kan nog ändå räknas som en typisk terrier utan att vara extrem åt något håll.
En terrier har lite attityd här i livet och kan vara ganska "kaxig", det är ingen hund som tar skit om man säger så. Det behöver inte innebära att de går omkring och muckar med allt och alla men ja, om någon muckar med dem så brukar de säga ifrån.
De är, rent generellt, hundar som brukar vara ganska bra mentalt utan större rädslor. Många terriers är även framåt, sociala och gillar folk.
Kamplust och jävlar anamma får man på köpet om man skaffar terrier.
Många tycker att det är kul att jobba "lite lagom" men det behövs mer motivation, uppmuntran och klurighet från förarens sida än med till exempel en brukshund.
Å andra sidan har många bra terriers faktiskt rätt mycket egenskaper som man önskar i en brukshund; kamplust, nyfikenhet, snabba avreaktioner med mera.
Min labbe skulle aldrig någonsin få för sig att inte komma in med en apport (det ligger för all del i hennes gener) medan min cairn kunde fundera på om det lönade sig eller om man kunde ha roligare med grejen själv.
Jag tycker att det är charmigt men vill man ha en hund som följer ens minsta vink så ska man definitivt inte välja en terrier!
Fördelar i träningen kan annars vara att de flesta terriers har en god portion kamplust och många är även matglada.
Som "träna och tävla för skojs skull/pröva på-hundar" kan de absolut passa men knappast om man vill satsa på eliten eller åka på en räkmacka i träningen.
Många terrierraser har använts till jakt och har rätt mycket jaktlust kvar. Det i kombination med självständigheten innebär att man bör lägga mycket jobb på samarbete och inkallning redan från början.
Min cairn var absolut den roligaste, gladaste och mentalt sett den bästa hund jag haft, en stor personlighet som besegrade de flesta - även terriermotståndare - med sin charm.
Livet med labbarna som jag har nu är visserligen enklare men också en smula tråkigare.
Jag VILL ha en hund som inte alltid gör precis som man tänkt sig och som förvånar en ganska ofta :).
 
Min farmor och farfar hade rasen. Upplevde att det hände ganska mycket med rasen genom åren. Från att ha varit starka, trevliga hundar både fysiskt och psykiskt till allt mer svajiga exemplar. Både mentalt och sjukdomsmässigt. Men de kanske bara hade otur.
 
Tror inte det är otur...

Vi hade en som vi fick avliva efter hon bitit två i familjen, morbrorn blev avlivad samma vecka av liknande anledning.
Tror två till i hennes kull avlivades innan de hann bli fem. Endå fick hennes kullsyster egna valpar...

Finns säkert bra exemplar men leta ordentligt och kolla noga som fan.

(Vår tränades mycket med och var viltspårchampion)
 
Tror inte det är otur...

Vi hade en som vi fick avliva efter hon bitit två i familjen, morbrorn blev avlivad samma vecka av liknande anledning.
Tror två till i hennes kull avlivades innan de hann bli fem. Endå fick hennes kullsyster egna valpar...

Finns säkert bra exemplar men leta ordentligt och kolla noga som fan.

(Vår tränades mycket med och var viltspårchampion)
Dock är det nog tio år sedan nu vi köpte henne och kan ha hänt lite med aveln sen dess
 
Jag har väl inte träffat jättemånga softisar (tror att de numera "ska" kallas wheaten istället för att folk associerade dem med att de var mjuka även mentalt) men haft några på kurs och även tränat tillsammans med några.
De har varit ganska egensinniga (för att inte säga tjuriga), haft svårt för andra hundar och inte varit träningsvilliga alls trots att de haft intresserade ägare. Det är definitivt inte en ras jag fastnat för trots att jag gillar terriers rent allmänt.
Men det finns helt klart de inom rasen som funkar att jobba med, det brukar finnas minst några softisar/wheatens med på Terrierklubbens topplistor över agility, lydnad mm.
<snip>


Jag har jobbat med tre olika wheatens den senaste manaden. Tjuriga ar ordet och ovilliga att jobba ... Eller ointresserad i nagon form av beloning ar nog mer ratt. Griniga mot andra hundar och mycket svart att slappna av och passa in i en stor fungerande flock.
 
Kass mentalitet där många uppfödare endast avlar på utställningsresultat. Jag har bara blivit biten ett fåtal gånger, en av dem var en wheaten. Samma hund höll dessutom på att bita ihjäl en liten hund framför ögonen på mig.
 
Oj, tack så jättemycket för era svar! Lät inte jättekul att dom inte är så lätta att jobba med och många har kass mentalitet. Var bara lite nyfiken på rasen, men jag kikar nog vidare lite. Och nej, hunden behöver inte lyda minsta lilla vink, jag tycker också att det är charmigt om en hund hittar på lite eget ibland. Men tack så mycket för ers svar! :)
 
Haft en vi tog över som 2 åring. Gick bort när han var 8. Barnvänlig, social, kelig som fan och otroligt snäll mot andra hundar och djur :) Gillade inte riktigt andra hanar men blev anfallen av en som valp. Den vi hade anser jag hade bra mentalitet och otroligt lyhörd och följsam. Så är väl från hund till hund :)
 
Rasen är mycket ojämn och jag tror att man behöver vara ordentligt insatt för att få tag i en bra hund. De finns! Men de är inte vanligast. Jag tycker mig kunna se att de med kort och lockig päls (irländsk?) har bättre mentalitet överlag än de med lång och fluffig (amerikansk?).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tittar runt överallt jag kan komma på, läser dussintals böcker, ssk hemsidan , letar på forum och försöker bestämma mig för nästa...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
18 383
Senast: Lillefrun
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 190
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 420
Senast: Åsa A
·
D
Hundavel & Ras Ber om ursäkt på förhand om detta är ett uttjatat ämne här. Jag är ny på forumet:o Jag går i tankar att skaffa en tik till sommaren och...
2
Svar
38
· Visningar
10 032
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp