C

Cecely

Hur mycket socker finns det i kraffts groov?

Om man jämför med andra produkter är det lite eller mycket?

Anledningen till att jag frågar är för att min häst fått problem med hovarna och min hovslagare sa att jag skulle kolla över hur mycket socker hon fick i sig!

Tacksam för svar!
 
Sv: Socker

Det står inget alls om socker i innehållsförteckningen, vet inte om det är tillsatt ändå kanske?
 
Sv: Socker

Ne jag såg det också.
Men sen fick jag höra att det kan inehålla socker i bindningsmedlet eftersom det bestod av mycket melass...
 
Sv: Socker

Om du med socker menar, som jag tror, lättlösliga kolhydrater som tas upp i hastens tunntarm och kan ställa till besvär om det rinner över för mkt i grovtarmen är svaret ja. KRAFFT Grov och nya G är baserade på spannmål och melasserade betprodukter och då blir med nödvändighet en hel del lättlösliga kolhydrater. Tyvärr deklareras inte socker/stärkelse innehållet på fodersäckar i Sverige men i många andra länder. För många är det viktigt att veta. Om tillräckligt många efterfrågade det tillräcklig många gånger kanske det skulle börja stå på påsarna?
 
Sv: Socker

MIn häst har ju fått detta i ett par år och det är först nu som vi ser symtomen. Är det så att det blir ett överflöd tillslut eller borde jag ha sett en reaktion redan när hon började få fodret?
 
Sv: Socker

Socker är troligen det som har minst risk för problem eftersom det tas upp så snabbt i tunntarmen, svårlösligt stärkelse tex från korn ger större risk.
Om man misstänker insulinresistens od (ffa feta ponnyer) blir problemställningen en annan.
Beskriv dina problem närmare.
PL
 
Sv: Socker

Det har börjat bli ett "dike" mellan sulan och hovväggen. Jag misstänker inte svamp för det ser "friskt" ut och så ser det ut så på alla hovarna, lite mindre där bak iofs. Dessutom luktar det inte illa alls.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: super
·
Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 371
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp