Socker och svamp

Jane_Done

Trådstartare
Har ni någon erfarenhet av att fodra med betfor och melass (som ju ingår i både Krafft och lucern :mad: ) och att hästarna får strålröta, bärrandsröta, mugg, rasp och regnskållor?

Eller kanske tvärtom, har ni tagit bort något av det och fått en friskare häst?

/Jane

Senast ändrad:
Sv: Socker och svamp

Jag ger ingendera, men de ggr jag fått bärrandsröta har alltid varit på bete på unghästarna.....dessutom hade jag en häst som alltid hade "dåliga" karleder, när jag fick så ont i ryggen så fick INGA hästar varken betfor eller kli o melass och hästen blev helt plötsligt fin i sina karleder :D

Och då kommer givetvis fråga två. Vad i ¤%&(=)?*?(&¤#//(( ger man hästen? Mer än 2 dl havre går fetbort. Korn ger jag inte gärna mer än ett kilo. Krafften är alltså tveksam och min räddning lucern är också tveksam. Betforn är numera bannlyst.

Hjälp!

/Jane

Min häst har just blivit av med sin mugg som hon fick innan jag gav någon betfor alls däremot fick hon små mängder lucernhack. Nu ger jag betfor men inte rakt av utan jag vattnar av den för att få bort melassen som den är indränkt i, det kanske är det som är lösningen :confused:.
Det är svårt att hålla sockret borta från våra kära hästar precis som det är svårt att hålla det bort från oss. Den enda lösningen jag kan se är att försöka få tag i ett så bra grovfoder så att kraftfoder inte behövs men det kan ju vara lite svårt om hästen går hårt.

strålröta, bärrandsröta, mugg, rasp och regnskållor?

Menar du att din häst fått allt detta pga betfor och melass ?? Regnskållor uppkommer ju av en bakterie kallad: Dermatophilus congolensis. Bärrandsröta vet man väl inte med 100% säkerhet,men många misstankar finns: jästsvamp, inpackning av jord och sand i bärranden som leder till infektioner, strålröta är ju som namnet säger en röta och anges ofta vara av hygienisk kvalitee..tex: leriga hagar dåligt skötta bäddar osv. Mugg har många olika orsaker: allt från leriga hagar till magproblem..rasp heter det då muggen kryper upp efter benet. Har erfarenhet av mugg och magproblem på fd gammelhästen. Så i mitt fall hade problem med magen och mugg ett samband. Men resten av det du räknade upp ställer jag mig ganska tveksam till....att det skulle bero på melass och betfor :confused:

Vad jag är ute och far efter är om socker i hästens foder på något sätt skapar en gnnsam miljö för tex. Dermatophilus congolensis. Och vad gäller röta, varför drabbas inte alla hästar i en lerig hage?

Och om din erfarenhet är att mugg och mage hänger ihop så söker jag alltså ett samband mellan magproblem och socker i fodret.

/Jane

Jag har gett små givor betfor och tidigare ett müslifoder där melass var tillsatt, även där små mängder dock - utan problem av något slag. Unghästen fick ett ynka försök till mugg på bete, det försvann dock direkt med lite jodopaxtvätt bara - trots att flera andra hästar där var rätt svårt muggangripna.

Lånade så ut hästen, varpå den drabbades av både hudsvamp, strålröta och svårbotad mugg på en gång, plus att hovkvaliteten som dittills varit oklanderlig plötsligt försämrades. Detta började redan under betestiden, då det stödfodrades med korn och betfor, men förvärrades under installningen då hästen fick ökad kraftfodergiva och för lite grovfoder. Efter tillrättande av grovfodret och sänkt kraftfodergiva (dock samma innehåll) blev det ordning på det mesta, men fortfarande har hästen känsliga karleder.

Har erfarenhet av mugg och magproblem på fd gammelhästen. Så i mitt fall hade problem med magen och mugg ett samband. Men resten av det du räknade upp ställer jag mig ganska tveksam till....att det skulle bero på melass och betfor
Det kan ju vara så att hästens mag-tarmbalans påverkas negativt av fodret, stärkelsen eller sockret i det...

Jag vet att det är mycket socker i gräs och då även i de flesta sorters hö, och det är hästens naturliga föda. Men kanske det är så att mer socker än så blir för mycket?

Som sagt sker ingen bannlysning av betfor för min del, men det ges i väldigt små givor, någon dl 1-2 ggr / dag (före blötläggning). Dvs mest för s(m)akens skull.

Mina hästar har alltid fått betfor & har aldrig haft varken mugg, bärrandsröta eller liknande (dessutom har 3 av dom varit skimmlar, som ju brukar kunna va känsliga). De får dock inte massor 0,5kg(innan uppblötning) mest för att de ska äta mineraler & vitaminer, och för smaken skull :)

Nån skrev att det var mkt melass och andra söta tillsatser i betforn förutom då att den är "söt" i sig själv(?). Men det är väl mest i den pelleterade?? (rätta mig om jag har fel)
Jag ger vanlig "riven".

Shaggy skrev:
Den enda lösningen jag kan se är att försöka få tag i ett så bra grovfoder så att kraftfoder inte behövs
Det skulle jag också ha gjort samt medvetet minska sockerhalten genom växtodlingsstrategiska åtgärder och/eller välja lämplig konserveringsmetod för grovfodret....... :) .

...och vad är det för konseveringsmetoder då?? ( tänker på min eksem märr o socker i foder)

ok...hon äter ju hösilage, men vill plocka ur en del verkar det som.....är det sant att rajgräs har mera socker än t ex timotej?? å andra sidan är det ju enliserat!!?? om även ganska så torrt

*Putt*

Verkligen ingen mer som har hästar med röta och/eller mugg? Jag är nyfiken på vad ni fodrar era hästar med.

/Jane

Jag ger min häst pelleterad betfor ca 1-1/2 kg (blöt) varje dag. Han har aldrig haft problem vare sig med mugg lr röta. Låter långsökt tycker jag att det skulle påverka.Var kommer det ifrån? Titta över hagarna (om de är leriga?) lr ströet ni har i boxen.

Jane_Done skrev:
Har ni någon erfarenhet av att fodra med betfor och melass (som ju ingår i både Krafft och lucern :mad: ) och att hästarna får strålröta, bärrandsröta, mugg, rasp och regnskållor?

Eller kanske tvärtom, har ni tagit bort något av det och fått en friskare häst?

/Jane

Jag har sett ett klart samband på min häst mellan hans rasp och om han får betfor. Har provat flera gånger. Ger jag betfor får han rasp (ingen mugg utan bara högre upp), tar jag bort det försvinner raspen. I hans fall har det inget samband med om det är lerigt eller liknande. Men detta är den enda häst jag någonsin sett ett samband som detta på, har fodrat alla mina andra hästar med betfor jämt och inte sett några liknande problem. Vet inte vad det beror på alls.

Han får nu kraftfoder egentligen bara för att balansera upp proteinvärdet i höet, så han får lucernpellets och KP.

Min kompis har en häst med strålröta trots torra hagar och pedantskött box,han står inte på bädd.Han äter betfor,kan det alltså vara boven i dramat?
Han är nu även en kolikhäst och dricker dåligt,vad skulle man kunna byta ut betforn mot för att motverka kolik?Han äter redan linfrön.Han är en halvblodsvalack på 25 år.
/Tesso

Tack för tipset,ska fråga henne om hon vill prova,han får även mugg väldigt lätt i synnerhet på sommaren.....
/Tesso

Då kanske nån probiotika för magen skulle sitta fint, det låter som det har med magen att göra eftersom gräset kommer nu och besvären börjar då.

Liknande trådar

Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 766
Senast: mackan
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 763
Senast: Natasja
·
I
Hästvård Nu är det så att sköthästen har fått något konstigt strax ovanför svansroten, som både jag och de i stallet är väldigt osäkra på vad det...
Svar
2
· Visningar
1 337
Senast: moon
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka