Socker och svamp

Sv: Socker och svamp

Den här tråden vaknade till liv, så lägligt eftersom min stackars häst nu ätit ungefär 2.5 kilo prima gräs, maskrosor, grodblad och lite klöver i cirka 4 veckor.

Och att det finns mängder av socker i gräs ser jag då pälsen mår skit, kommer små "blommor" av damm (svamp?) nästan som regnskållor och hovarna smulas sönder och stinker päckel. Det kliar förmodligen fördjävligt dessutom.

Veterinären var inte intresserad av att behandla med pencillin utan jag fick själv komma med förslag om att tvätta med hibiscrub och ge microbalans.

*Snyft* Vad ska jag göra? Ställa kraken i sandhage?

/jane

Känns lite konsigt att hästen inte skall klara av att äta gräs då hästen är en gräsätare... Jobbig sits isf!

Sen tycker jag det är lite roligt då alla är så rädda för betfor för att det innehåller "mycket" socker. Jaha! Å vad innehåller gräs då? ;)

Jane_Done skrev:
Och att det finns mängder av socker i gräs ser jag då pälsen mår skit, kommer små "blommor" av damm (svamp?) nästan som regnskållor och hovarna smulas sönder och stinker päckel. Det kliar förmodligen fördjävligt dessutom.

/jane

Kom på en liten undran... Hur gammal är din häst? Går möjligtvis inte med ngn unghäst i hagen?

Ja det var väl det som var problemet typ, han blev bättre utan betfor men raskt mycket sämre av gräset.

Han är 8 år och har stått de senaste veckorna i box och sjukhage, inte en annan häst närmare än 4 meter.

/Jane

hmmm... Tänkte bara för vi har haft problem att ngr unghästar har haft små skorpor. Gick bort med klorhexidin-schampo.

Tycker iaf det är märkligt om din häst reagerar på gräset? känns inte helt logiskt... Kan inte vara någon annan växt?

Någon som vet var man kan få tag i Speddi Beet ?
Ringde Granngården som inte hade det och sökning på nätet gav inget resultat.

Liknande trådar

Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 766
Senast: mackan
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 763
Senast: Natasja
·
I
Hästvård Nu är det så att sköthästen har fått något konstigt strax ovanför svansroten, som både jag och de i stallet är väldigt osäkra på vad det...
Svar
2
· Visningar
1 337
Senast: moon
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka