Socker och svamp

Sv: Socker och svamp

Regnskollor kan även uppstå vid obalans i magen eller i samband med andra sjukdomar ex. fång som också är oblans i magen..

Men visst är det så att åtminstone människor som äter mycket socker skapar en gynnsam miljö för svamp?!
Alltså att svampen, om man inte har kroppen riktigt i ordning, lättare får fäste eller rent av finns i kroppen!

Jag känner en häst som har en mycket känslig kropp och bland annat inte verkar tåla socker/melass/betfor.

Jag har ägt 5 hästar och jag har haft låne och foder hästar mm. 3 av mina egna hästar har haft uträknade foderstater och alla låne hästar har fått uträknade foderstater.
Om jag skulle göra en liten gissning så rör sig detta om ca 20 hästar. Av dessa tror jag att det är 3 eller möjligtvis 4 som haft mugg.
Ingen av dessa hästar hadde en ordentligt uträknad foderstat med bra balans och kontrollerat/analyserat innehåll.
När jag räknat på foderstaten (med analys värdena) och ändrat så att det blivit en bra balans och så att alla behov blivit täckta så har muggen minskat eller försvunnit helt.
Alla hästarna fick betfor men i begränsade mängder. Jag tror att alla kraftfoder i fel mängder eller vid fel balans = ej uträknade foderstater kan ge de reaktioner du beskriver men jag tror för den skull inte att man inte ska ge berfor(om det passar i foderstaten)bara för att det gör hästen kännslig mot svamp eller liknande.
Men det är ju min teori.

en annan teori :idea: Kan det vara så att spec vintervarianten av regnskållor kan bero på att just den individen har ett lägre näringsbehov?? det bli alltså ett överskott på den normala foderstaten för att hästen går på lågtryck under vintern.....nåt knepigt är det ju när samma hästar får samma problem så fort vintern närmar sig....klipper man dom så ökar ju behoven då dom måste ha mer för att hålla värmen.....bara en tanke som slog mig...

Jane_Done skrev:
Men vad menar du med balans? Kvoten energi och protein?

/Jane

Med balans i foderstaten menar jag allt från att se till att behovet av växttråd täcks till balans mellan mineraler och att hästen får i sig alla vitaminer i rätt mängd. Givet vis även att det är balans mellan energi och protein. Tex kan vitamin och mineralbrister kan ge mycket konstiga symtomer men även överskott. Jag tror att om man inte tar alla dessa saker i beräkning så kan man få olika symtomer och att hästen kanske då kan bli överkännslig mot lite olika saker.
Såhär tänker iaf jag...

Senast ändrad av en moderator:

På 10 hästar som gått i leriga hagar under våren :( och ätit endast ensilage och betfor (1l torrt/dag) så har inga haft problem med några svampsjukdomar. Har aldrig haft mugg el rasp men haft en ponny som inte åt betfor som alltid hade vinterskållor.........
Förra vintern åt alla kraffts produkter till ensilaget men hade inga problem då heller. Några har fått fickor i hovarna men det uppkommer av att de trampar in sandkorn och små stenar som utvidgar hålen. Ingen svamp där inte enl min hovslagare.

i hästens naturliga (då syftar jag på de förvildade hästarna i usa) tillstånd, ingår inte sockerprodukter i det den äter, och det är ju precis vad betfor o melass är, socker socker socker!!!!!!!!!
Var i kontakt med en person som påstår sig kunna ta av skorna på vilken pålle som helst och man ska kunna galoppera på grovt grus efter en vecka, utan problem. Han sa; Innan jag ens kommer ut till dig och fixar detta måste du göra en sak, ta bort all betfor och melass ur foderstaten. Så har jag gjort och för några dagar sen tappa pållen en dojja, har nu endast en kvar då hon va skodd fram endast, å haltade första dagen (en dag efter jag slutat med betfor) och efter det var hältan som bortblåst. Personen i fråga kommer ut till mig om några dar å plockar av skon å verkar henne enligt vildhästverkning. Sen ska tydligen alla problem försvinna.
ka bli OERHÖRT intressant om detta funkar. Gör det det så dör jag nästan av lycka :D har alltid drömt om att kunna få ha pållen untan skor utan problem!

Jag har slutat med betfor och försöker undvika socker så mycket som möjligt då min ena häst får mycke värre eksem med allt socker. Han är så känslig att han reagerar på sockret i gräset ,han får inte gå i nedbetade hagar ,helst gamla beten där gräset hunnit bli långt då det innehåller mindre socker.Och det funkar bra på honom.

Den stora sockerkällan vid normal utfodring kommer från hö resp bete. En normalgiva av betfor ger ett ganska begränsat tillskott som for en frisk häst inte är ngt problem.
När det gäller socker eller ej måste man skilja på friska hästar o de som inte tål socker o även när det gäller dessa finns det vad jag så här långt har hittat inget som säger att socker är värre än stärkelse.
PL

Är lagringen ok försvinner inte sockret. Sockerhalten i hö beror bla på i vilket stadiom det är slaget.
PL

För att sockret skall minska fordras det ngn typ av mikrobiell aktivitet o det fordrar fukt. I ett vällagrat hö skall inte aktiviteten vara så hög att sockerhalten sjunker märkbart.
PL

Finns ett sockerbetfodermedel utan melass, speddi beet heter det
Sockerreducerat med 95%

En fråga om socker i hö vs. socker i betfor/melass..
Är inte sockret i höet att jämmföra med fruktsocker för oss? alltså mycket bättre än rafinerat socker (melass?)

bara en tanke jag hade..

Reykur skrev:
Sockerreducerat med 95%

Är inte sockret i höet att jämmföra med fruktsocker för oss? alltså mycket bättre än rafinerat socker (melass?)

bara en tanke jag hade..
Min pålle åt det ett år men det var för att banta! Kompisen hade det till sin häst som haft fång, för det är bra för dom enligt reklamen. Det är inte speciellt billigt men måste man så måste man.

Reykur skrev:
Sockerreducerat med 95%

bara en tanke jag hade..

Speedy beet låter intressant!

Det med melass kontra socker i hö låter logiskt, det borde vara skillnad.

Apropå min rubrik, är det bara jag som märker äckelpäckel-svamp i strålarna? Får en känsla av att det blivit mer nu med gräs. :cry:

/Jane

Gräs innehåller glukos fruktos o sackaros, sackaros som i "vitt socker" disackarid av glukos o fruktos. Knappast ngn direkt skilnad.
PL

har märkt markant skillnad på mugg när sockerfodermedel tagits bort..

Sen borde väl hästar kunna få sockersvamp i magen? som vi kan? jag är ännu inte så insatt i det här med socker i foder och sättet det påverkar hästen men det är ett tilltänkt projketarbete..

Just nu spånar jag bara lite tankar jag har

*Lånar knapp*

Där finns en tråd på distans, där vi disskuterar detta lite, då jag har bekymmer med karlederna på mitt arabsto.

Linda

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 766
Senast: mackan
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 763
Senast: Natasja
·
I
Hästvård Nu är det så att sköthästen har fått något konstigt strax ovanför svansroten, som både jag och de i stallet är väldigt osäkra på vad det...
Svar
2
· Visningar
1 337
Senast: moon
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka