Socker och svamp

Sv: Socker och svamp

Ja alltså, jag vet ju inte om det är betfor eller melass men jag fick höra att socker i födan skulle vara gynnsamt miljö för svampen. Sen tänker jag mig att det är yttre faktorer som faktiskt gör att det blir angrepp som mugg, röta och i mitt fall även regnskållor.

Sen är det väl helt uppenbart att hästarna är olika känsliga för betforn. Två hästar med likadan foderstat i samma hage, den ena får angrepp den andra inte typ. På samma sätt som inte alla hästar får fång.

Så jag är jättenyfiken på fler foderstater och svamp eller icke-svamp.

/Jane

Se där! Min häst får silage och avvattnad betfor vilket då skulle betyda en sockerfattig diet eller? Förra året när hon fick sin mugg åt hon hö vilket ju alltså måste ha innehållit mer socker dessutom fick hon lucernhack och krafft pellets. Shaggy funderar på samband.

Hm, lite spännande är det.

Jag fler hästar, den ena har jag haft i 20 år, aldrig mugg. Alltid fått betfor. Sonen hennes i 15 år aldrig mugg, alltid betfor.

Sen fick jag hjälp att räkna ut foderstat till hästarna och tog i höstas bort betfor för "att den inte behövdes".

För 4 veckor sen flyttade jag min 15 åring till ridhus för träning, han fick samma foder som hos mig, men dem ger betfor och jag sa ok till det. Annat silage okså.
Han får för första gången i livet så kraftig mugg att han tom får lättare lymfangit på framförallt ena bakbenet.
Jag blev mkt förvånad men har inte kopplat det till ev betfor giva.
Nu har han vart hemma i 2 veckor och mycket bättre i karleden men inte skulle jag koppla det till betfor givan.
Eller?

Min häst hade stora problem med regnskållor. Jag fick tipset av en uppfödare av islänningar att dra ner på sockerintaget. Ger grovt hö som är sent skördat. Låter honom inte beta det korta spirande nya gräset på våren/efter regn (massor av socker). Drygar ut maten med halm,sly,löv,blåbärsris och hallonbuskar. Nu är han hur fin som helst i pälsen. Lättfödda hästar av gamla raser har tydligen en förmåga att tillgodogöra sig foder bättre än förädlade moderna raser.

Ja alltså, jag vet inte men något lurt måste det ju vara. Därför vill jag ha fler erfarenheter!

Loviika. Superintressant med regnskållor och socker. Mitt fullblod hade väldiga bekymmer i somras med regnskållor och jag ska försöka fodra honom annorlunda i sommar. Han blev ju bättre när han inte gick ute hela dygnet. Men jag kopplade det aldrig till att han fick mindre gräs vilket jag kanske borde gjort!

/Jane

Min häst hade strålröta/svamp efter vinter, och bärranden såg lite risig ut när jag skodde av henne för att ha henne barfota. Tog bort så mkt socker i foderstaten jag kunde, och behandlade svampen/rötan sporadiskt, och nu är den i princip borta. Ger "en näve" lusern strå (med melass..), och 0,25 kg krafft grön pluss, men annars får hon bara silage (gick på mer kraftfoder innan gräset kom osv, innan jag tänkte på sambandet. Och fick då också Chevinal och lite betfor).

Är det inte bara lucernmixen som innehåller melass av Kraffts produkter?
Efter vad jag förstått så innehåller alltså varken lucernpellets eller lucernhack melass..
Eller har jag förstått fel :confused:

Ringe foderrådgivningen och det visade sig att alla sorterna innehåller melass :o
De ska återkomma till mig med exakta siffror..

Mindre gräs har knappast att göra med att regnskållorna blev mindre, snarare för att hästen stod inne en del och inte utsattes för väta.

Jag har också förstått att alla innehålelr melass, återkom gärna med hur mycket det är i varje!

Mynta2! Väta ja. Men vad är det då som gör att min häst inte tålde väta ovanifrån eller för all del att senare bli fuktig under sitt eget täcke. Ja visst, bakterie. Men varför är han så mottaglig? Andra hästar verkar klara en regnskur.

/Jane

En del är väl mer känslig än andra. Se bara på när folk tar träckprov på hästar som gått i hop i flera år..En del har 0 EPG medans andra har flera hundra EPG. Beror ju helt på hur mottagliga dom är.

Jane_Done skrev:
Jag har också förstått att alla innehålelr melass, återkom gärna med hur mycket det är i varje!

Pellets ca 5-6%
Hackat strå 10-13%
Mix ca 10%

Anledningen till att det är melass med är för att det inte ska damma när det är så finhackat som de produkterna är.

Jane_Done skrev:
Har ni någon erfarenhet av att fodra med betfor och melass (som ju ingår i både Krafft och lucern :mad: ) och att hästarna får strålröta, bärrandsröta, mugg, rasp och regnskållor?

Eller kanske tvärtom, har ni tagit bort något av det och fått en friskare häst?

/Jane
Nej men däremot fick min förra häst väldigt dålig mage när han åt betfor!

En del hästar blir dåliga i magen av betfor...min fd blev det med. Men det spelar ju ingen roll, är ju bara att sluta ge. en del tål det andra inte...så är det ju bara.

Mynta2 skrev:
En del är väl mer känslig än andra.

Ja det är ju det jag menar! Frågan är närmast vad som gör dom känsliga, jag försöker forska efter ett samband mellan socker i fodret och känslighet för svampangrepp. Alltså, om det är sockret som GÖR dom känsliga.

/Jane

Intressant det här. Hade 2 unghingstar som gick på ett ganska magert bete ett år så de stödutforades med havre, betfor samt lite mineraler o dessa fick regnskållor, men när de togs in för vintern så fick de ingen betfor o skållorna försvann, det kan förvisso bero på att de kom in o inte utsattes för fukt i samma utsträckning, har aldrig tidigare haft regnskållor på någon unghäst på bete för de har inte fått nått tillägg.
I December fick jag hem ett varmblod som såg för jäklig ut om benen med mkt mugg o skit, han hade hos ägaren fått mkt betfor, den tog jag bort för han behövde inte det i foderstaten o muggen försvann utan att behöva behandlas nått vidare, nu har jag åter börjat ge honom lite betfor för att det behövs med det silaget vi ger nu o muggen har kommit tillbaka. Ska genast sluta med betforn så skall vi se om det blir nån förändring. :idea: :idea:

Jane_Done skrev:
*Putt*

Verkligen ingen mer som har hästar med röta och/eller mugg? Jag är nyfiken på vad ni fodrar era hästar med.

/Jane

Min pålla fick strålröta i höstas igen vilket hon alltid får i leriga hagar..och mugg.

Då åt hon bara havre och hö. Innan har hon även fått krafft och har även då haft mugg och strålröta.

Nu får hon lusern oxå men har ännu inte fått nån röta det har ju heller inte vart särskilt lerigt nu.

Mugg kan (har jag vart med om) hänga i hop med obalans i magen...Rengskållor finns i 2 varianter...sommar och vintervarianten.

Mage och hud hänger ihop, mår inte magen bra, mår inte huden bra.

Socker är inte bra för varken människa eller djur i för stora mängder och den raffinerade är farligast (strö-och bitsocker).

Våra hästar lider nog i stor utsträckning av samma välfärdsproblem som vi människor. Vi vill väl, men det blir lätt fel. Hur många älgar, rådjur och andra gräsätare får tag i konserverat gräs på vintern? Klart vi måste stödfodra men våra hästar oftast inte möjlighet att äta varierat då inte kan ströva runt och välja sin mat så som de "ska".

Liknande trådar

Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 766
Senast: mackan
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 763
Senast: Natasja
·
I
Hästvård Nu är det så att sköthästen har fått något konstigt strax ovanför svansroten, som både jag och de i stallet är väldigt osäkra på vad det...
Svar
2
· Visningar
1 337
Senast: moon
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka