Socionomer

eldunarí

Trådstartare
Jag vet att jag har sett en och annan socionom här.
Mina funderingar handlar inte så mycket om utbildningen utan snarare om arbetslivet efter, eftersom att jag inte tror att utbildningen i sig är något större problem :)

Vad har ni för jobb och vad tycker ni om det?
Är det värt det? Jag antar att man får ta mycket skit, se mycket hemska saker och uppleva att man inte riktigt har förmågan att förändra saker så som man skulle vilja.
Följdfråga på den förra frågan är vad ni tror att det krävs för typ av person för att fixa yrket(såklart väldigt beroende på vad man väljer att jobba med)?
Lönemässigt, tycker ni att ni får lön för mödan?

/Ambivalent ungdom ;)
 
Sv: Socionomer

Jag jobbar som biståndshandläggare inom äldreomsorg och socialpsykiatri. Jag tror jag jobbar i en av de bättre kommunerna i sverige vad gäller lön och personalpolitik. Ändå skulle jag inte rekommendera att studera till socionom. Alldeles för låg lön och status för der jobb man uträttar och all skit man får ta.
 
Sv: Socionomer

Vad har ni för jobb och vad tycker ni om det?
Är det värt det? Jag antar att man får ta mycket skit, se mycket hemska saker och uppleva att man inte riktigt har förmågan att förändra saker så som man skulle vilja.
Följdfråga på den förra frågan är vad ni tror att det krävs för typ av person för att fixa yrket(såklart väldigt beroende på vad man väljer att jobba med)?
Lönemässigt, tycker ni att ni får lön för mödan?

Jag har den luddiga arbetstiteln 'vägledare'. Jobbar med unga vuxna med psykisk ohälsa inom ett EU-projekt som är fokuserat på rehabilitering ut till samhälle och arbetsliv. Jag gillar det massor. Men, som med många yrken där man arbetar med ledsna och sköra människor är det stressigt och stundtals tungt och ledsamt.

Jag tycker att det är värt det, att hjälpa till och få en person på rätt köl är obetalbart och det är ju de goda händelserna man lever för :)