Socionomer

eldunarí

Trådstartare
Jag vet att jag har sett en och annan socionom här.
Mina funderingar handlar inte så mycket om utbildningen utan snarare om arbetslivet efter, eftersom att jag inte tror att utbildningen i sig är något större problem :)

Vad har ni för jobb och vad tycker ni om det?
Är det värt det? Jag antar att man får ta mycket skit, se mycket hemska saker och uppleva att man inte riktigt har förmågan att förändra saker så som man skulle vilja.
Följdfråga på den förra frågan är vad ni tror att det krävs för typ av person för att fixa yrket(såklart väldigt beroende på vad man väljer att jobba med)?
Lönemässigt, tycker ni att ni får lön för mödan?

/Ambivalent ungdom ;)
 
Sv: Socionomer

Jag jobbar som biståndshandläggare inom äldreomsorg och socialpsykiatri. Jag tror jag jobbar i en av de bättre kommunerna i sverige vad gäller lön och personalpolitik. Ändå skulle jag inte rekommendera att studera till socionom. Alldeles för låg lön och status för der jobb man uträttar och all skit man får ta.
 
Sv: Socionomer

Vad har ni för jobb och vad tycker ni om det?
Är det värt det? Jag antar att man får ta mycket skit, se mycket hemska saker och uppleva att man inte riktigt har förmågan att förändra saker så som man skulle vilja.
Följdfråga på den förra frågan är vad ni tror att det krävs för typ av person för att fixa yrket(såklart väldigt beroende på vad man väljer att jobba med)?
Lönemässigt, tycker ni att ni får lön för mödan?

Jag har den luddiga arbetstiteln 'vägledare'. Jobbar med unga vuxna med psykisk ohälsa inom ett EU-projekt som är fokuserat på rehabilitering ut till samhälle och arbetsliv. Jag gillar det massor. Men, som med många yrken där man arbetar med ledsna och sköra människor är det stressigt och stundtals tungt och ledsamt.

Jag tycker att det är värt det, att hjälpa till och få en person på rätt köl är obetalbart och det är ju de goda händelserna man lever för :)

Tror absolut att man måste vara en viss typ av person för att klara av att jobba socialt med människor. Bra på att bemöta folk, ha empati och vara en god lyssnare är skitviktigt, men även att kunna ha båda fötterna på jorden och vara trygg i sig själv samt att kunna prova okonventionella lösningar är minst lika viktigt.

Vet inte hur många klasskamrater som gick socionomutbildningen för att läka själva och få bukt med gamla spöken. Känner att det är bra att ha varit med om grejer, men att gå en utbildning i terapeutiskt syfte är fel. Se med andra ord till att du har bearbetat eventuella händelser innan du slänger dig in i utbildningen.

Lönen är under all kritik, men det kommer kanske inte som en överraskning ;) Man får, som Rumpnissen skrev, ta mycket skit till en lön som inte återspeglar ens arbetsinsats.
 
Sv: Socionomer

Jag är socionom och gick ut för 14 år sen.

I många år jobbade jag med familjerätt vilket alltid varit det område inom socialt arbete som intresserat mig mest då jag har ett stort juridiskt intresse.

För några år sen tröttnade jag på den låga lönen och dåliga utvecklingsmöjligheten så jag började jobba på uthyrningsfirma. Nu får jag ut lika mycket efter skatt som jag fick innan skatt tidigare.

Jag skulle inte rekommendera någon att läsa till socionom, det är låg lön hög stressfaktor och dåliga arbetsvillkor i många kommuner. Det är tillfredsställande att kunna hjälpa andra människor men också väldigt frustrerande att det inte finns resurser för att hjälpa på rätt sätt. Det är väldigt irriterande att se andra som pluggade till annat samtidigt som man själv pluggade och som nu har 10 000:- mer i lön än en själv. Och som utvecklas i sitt yrke.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Jag har blivit erbjuden nytt jobb och sitter nu och klurar på förhandlingen. Det är ju bara när man byter jobb man kan påverka saker och...
Svar
4
· Visningar
531
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 112
Senast: BernT
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 612
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp